Vrei să modifici un proiect de lege care afectează activitatea companiei tale? Apelează la o firmă de lobby, care să-ţi susţină, în mod profesional şi eficace, demersurile.

Dacă în România nu există o legislaţie în domeniu, iar la nivel european încă se lucrează la un proiect-cadru, în SUA, activitatea de lobby este bine reglementată. „La Bruxelles există circa 18.000 de organizaţii care fac lobby. Piaţa americană, însă, este cu mult mai mare“, spune Radu Nicosevici, preşedintele Academiei de Advocacy, primul ONG cu acest profil din România. El îşi aminteşte cum a început: „În 2001, l-am cunoscut pe directorul de atunci al USAID (Agenţia SUA pentru dezvoltare internaţională), care mi-a sugerat să concep un proiect privind înfiinţarea unui ONG pentru promovarea activităţii de lobby. În final, am obţinut o finanţare de 30.000 de dolari“. Nicosevici a avut atunci şansa de a beneficia de consultanţă de la un lobbyist american, care fusese şi consultantul lui Borin Elţân. În prezent, el pregăteşte un proiect de trei milioane de euro, pe fonduri structurale, pentru profesionalizarea activităţii de lobby. Nicosevici explică faptul că activitatea de advocacy o include pe cea de lobby, aceasta din urmă constând în discuţiile care se poartă cu decidenţii politici. O campanie de advocacy, în schimb, presupune atât o analiză a legislaţiei naţionale, comparativ cu cea din alte ţări, constituirea unei coaliţii de susţinere a proiectului, identificarea adversarilor, cât şi discuţiile ulterioare cu oamenii politici implicaţi. De aceea, pentru a înfiinţa o companie de advocacy, este nevoie de cel puţin cinci angajaţi, pentru compartimentul de analiză juridică şi economică şi pentru cel de strategie de media şi formarea coaliţiei.

Este anul electoral 2009 favorabil activităţii de lobby sau criza curentă frânează activitatea companiilor de profil? „În mod normal, criza nu este o piedică. Ea creează oportunităţi pentru activitatea de lobby, fiindcă lupta pentru supravieţuire este mai acerbă“, spune preşedintele Academiei de Advocacy. Corina Vinţan, fostă purtătoare de cuvânt a MAE, în prezent managing partner la Links Associates, întăreşte cele spuse de Nicosevici: „După o investiţie iniţială de 50.000 de euro în primul an, în 2008, am avut un profit net de 100.000 de euro, pentru ca anul acesta să avem o creştere spectaculoasă“. Pe lista clienţilor Links Associates se numără German Marshall Fund, Roşia Montană Gold Corporation, Ivatherm etc., însă compania este implicată şi în proiecte internaţionale, cum ar fi reprezentarea în România a postului CNN şi a Asociaţiei Internaţionale pentru Promovarea Femeii Europene. Corina Vinţan precizează şi faptul că, de regulă, contractele se încheie pe durata unui an, iar compania de lobby încasează lunar o sumă fixă, anumite cheltuieli fiind decontate separat. În caz de reuşită, compania primeşte un comision de succes.

România ar avea nevoie de lobby în UE

În opinia Corinei Vinţan, aderarea Românie la UE a fost cel mai mare efort de lobby susţinut, cu resurse proprii, de către executivul de la Bucureşti. Pentru aderarea la NATO, ţara noastră a apelat la serviciile unor companii străine de lobby, una dintre acestea fiind McGuireWoods. O altă companie străină, Dutco, s-a ocupat de campania pentru includerea României în programul Visa Waiver, obiectiv neatins. „Pe plan extern, România ar avea nevoie în prezent de o campanie care să-i confere credibilitate, în ochii celorlate state ale UE, că utilizează corect şi eficient fondurile europene. Multe dintre statele vechi ale UE privesc spre noi cu neîncredere“, spune Vinţan.

Laura Florea, managing partner la Point Public Affairs, şi-a început cariera acum 14 ani, în cadrul unei agenţii de lobby care făcea parte din reţeaua Central Europe Consulting şi care a făcut pionierat în acest domeniu în România. Anul trecut, Laura Florea şi-a deschis propria agenţie de public affairs şi lobby. „Clienţii noştri provin din diverse domenii: industriile farmaceutică, chimică, telecomunicaţii etc. În 2008, în şapte luni de activitate, cifra de afaceri a fost de 190.000 de euro, iar anul acesta ne menţinem la un nivel similar“.

173-35783-04_corinavintan_cc_34.jpg

 

 

Pentru oamenii de afaceri care dezvoltă un business în ţara noastră, lobby-ul este cel care traduce realitatea românească.
Corina Vinţan, Links Associates

173-35784-04_lauraflorea_34.jpg

 

 

Potenţialul pieţei româneşti de lobby este de până la 50-70 de milioane de euro pe an, însă în 2008, abia a atins 1,5 milioane de euro.
Laura Florea, Point Public Affairs

173-35785-04_radunicosevici_34_c.jpg

 

 

În perioadă de criză, activitatea de lobby se intensifică, fiindcă lupta pentru supravieţuire este mai acerbă.
Radu Nicosevici, Academia de Advocacy