Dispariţia şcolilor profesionale a provocat o criză fără precedent pe piaţa muncii. Angajatorii fac mari eforturi să găsească personal calificat și să mențină echipa întreagă.

Este cazul și în domeniul construcțiilor, unde patronii se plâng că este nevoie pe şantier de fierari-betonişti, de dulgheri, de instalatori și electricieni.

Tinerii din ziua de astăzi nu mai sunt dispuşi la efort

Mâna de lucru existentă acum este formată din persoane de peste 60 de ani, care în scurt timp vor ieși la pensie.

„În domeniul nostru de activitate e muncă grea, fizică, iar tinerii din ziua de astăzi nu mai sunt dispuşi la efort. Am căutat personal şi în alte părţi ale României, mai exact în Moldova, în satele şi comunele mai sărace, de unde recrutam adesea personal, pe care să îl instruim la noi. Dar, în ultimii ani, nu mai avem ce aduce nici de acolo, oamenii pleacă în străinătate, se duc să muncească pe salarii mai mari, în euro”, ne explică patronul firmei”, s-a plâns Lucian L., care este fondatorul unei companii constănţene din domeniul construcţiilor.

România nu mai are meseriaşi

Și cei care dețin alte afaceri se lovesc de aceeași problemă. Valentin A., patronul unuia dintre cele mai importante service-uri auto din Constanţa, a arătat că România nu mai are meseriaşi, nu mai sunt tehnicieni.

„Nu s-a pus accent pe acest sector, nu s-a investit, nu s-au dezvoltat şcoli profesionale, ba chiar s-au închis ori s-au transformat în cine ştie ce bazaconii. Acum 20 de ani, erau soluţii, venea unul, pleca altul, aşa erau vremurile. Astăzi, fac mari eforturi pentru a menţine echipa. Pe un vopsitor fără 4-5.000 de lei nu ai cum să-l ţii, la fel tinichigii, electricienii. De mecanici nici nu mai vorbesc, mai ales pe cei care ştiu să repare motoare ale unor firme de lux. (…) E greu să găseşti oameni de calitate. Va fi din ce în ce mai greu. Noi, în domeniul nostru, implementăm cât mai multe sisteme automatizate, să înlocuim pe cât posibil factorul uman, bineînţeles acolo unde se poate”,  a arătat patronul de service, conform cuget liber.ro.

În industria navală se caută sudori, lăcătuşi, strungari, tubulatori. Cei care mai există, au plecat în afara țării pe salarii de mii de euro. Realitatea din România indică că unica soluție ar fi ca statul român să treacă pe lista priorităţilor reale învăţământul profesional.