Liber profesioniştii, prestatorii de servicii şi firmele mici vor suporta cheltuieli mult mai mari în fiecare an pentru fiecare autoturism deţinut, după eliminarea deducerii TVA. Normele Codului fiscal aduc noi confuzii, în loc de clarificări.

Atât ordonanţa de modificare a Codului fiscal, cât şi normele de aplicare a acesteia, care vin să clarifice prevederile iniţiale, limitează excesiv, în opinia specialiştilor în fiscalitate, dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată (TVA).

Unele activităţi au fost lăsate pe dinafară atunci când s-a întocmit lista cu domeniile de activitate şi tipurile de cheltuieli pentru care taxa mai poate fi dedusă. Astfel, avocaţii, contabilii, auditorii, arhitecţii, consultanţii şi toate celelalte persoane care realizează activităţi independente nu vor mai putea beneficia de această facilitate. Totodată, vor fi dezavantajaţi prestatorii de diverse servicii, care se deplasează la sediul clienţilor, sau firmele mici, al căror obiect de activitate nu se încadrează la excepţii, dar care folosesc frecvent autoturismele pentru diverse activităţi, cum ar fi negocierea contractelor sau monitorizarea clienţilor. Din acest motiv, introducerea limitărilor generează, pe de o parte, un climat neconcurenţial în acelaşi sector de activitate – pentru că firmele mari au departamente specializate, spre deosebire de cele mici – şi pe de altă parte, creşte cheltuielile cu întreţinerea maşinilor. Potrivit lui Sorin Istrate, managing partner Contexpert Consulting, pierderile unei persoane autorizate sau ale unei companii se vor situa la cel puţin 500 de euro pe an pentru fiecare maşină.

Soluţia: taxi în locul maşinii de firmă

„În aceste situaţii, se va apela din ce în ce mai des la serviciile firmelor de taxi, aceste cheltuieli fiind deductibile la calculul impozitului pe profit. În plus, dacă se solicită factură, se poate deduce şi TVA aferentă“, explică acesta. Probleme cu deducerea TVA vor avea şi firmele care asigură transportul angajaţilor de acasă la serviciu. Cu toate că atât legea, cât şi normele acesteia de aplicare precizează că sunt deductibile cheltuielile realizate în acest scop, prevederile sunt neclare şi lasă loc la numeroase interpretări din partea organelor fiscale, după cum remarcă Emilia Dragu, partner TaxHouse. Formularea imprecisă „dificultăţi evidente de a găsi mijloace de transport“ de către angajaţi, de care este condiţionată posibilitatea de deducere a taxei, nu este explicată nici măcar în normele de aplicare. Prin urmare, experţii în fiscalitate merg pe presupuneri, spunând că sunt vizate locaţiile unde nu se poate ajunge cu mijloacele de transport în comun sau firmele al căror program de lucru nu se suprapune cu orarul acestora.

Prevederi imprecise pentru leasing

Neclarităţi în aplicarea noilor prevederi sunt şi în cazul maşinilor cumpărate în leasing. Deşi prevederile stabilesc că TVA se poate deduce pentru achiziţionarea unei maşini, în cazul leasingului situaţia se complică. Pentru maşinile în leasing financiar există precizări conform cărora TVA se poate deduce atât pentru avans, cât şi pentru rate, dar nu şi pentru valoarea reziduală. Totuşi, achiziţia propriu-zisă a autoturismului, respectiv transferul dreptului de proprietate, are loc numai după ce este achitată valoarea reziduală. În acest caz, se poate considera că TVA ar putea fi deductibilă inclusiv pentru valoarea reziduală. Normele de aplicare nu clarifică aceste aspecte şi apariţia unor interpretări diferite va fi inevitabilă, potrivit specialistului Contexpert.

Limitările vor crea, pe lângă cheltuieli suplimentare, controverse cu angajaţii Fiscului. De altfel, „chiar şi înaintea acestor prevederi, Codul fiscal conţinea limitări parţiale ale dreptului de deducere a TVA, respectiv pentru proporţia în care acestea erau utilizate în scop privat“, precizează Daniel Anghel, partner PriceWaterhouseCoopers. Actualele constrângeri, valabile până la sfârşitul lui 2010, au fost dictate de nevoia de a acoperi deficitul bugetar fără a fi analizat impactul asupra mediului de afaceri.

500 de euro este cheltuiala  suplimentară pe care o vor suporta anual cei care nu mai au dreptul să deducă TVA

La ce se mai poate deduce TVA

Servicii de reparaţii şi întreţinere – indiferent de domeniul de activitate în care sunt folosite

Combustibilul – doar pentru maşinile folosite pentru pază, taxi, intervenţii şi reparaţii, curierat, agenţii de vânzări, recrutare şi plasare a forţei de muncă, şcoli de şoferi, închiriere, care de reportaj şi transportul angajaţilor

Achiziţie pentru aceleaşi categorii de maşini ca şi în cazul combustibilului

Leasing pentru avans şi rate, dar nu şi pentru valoarea reziduală a autoturismului

Persoanele din conducere au dreptul la deducerea TVA pentru o singură maşină.