Cei mai importanţi şapte producători locali de cosmetice sunt câştigătorii crizei: au terminat anul trecut cu profit şi chiar şi-au crescut cifrele de afaceri. Ce reţetă au folosit?

Producătorul clujean Farmec a anunţat că, în primul semestru, afacerile sale au crescut cu 10%, la 46,7 milioane lei. Aceasta după ce compania a trecut foarte bine şi de dificultăţile anului 2009, când scăderea înregistrată de business a fost de numai patru procente. Acelaşi lucru se poate spune şi despre ceilalţi producători autohtoni, afacerile acestora fiind foarte stabile, unele chiar în creştere.

„În 2009, piaţa şi-a încetinit ritmul de creştere, însă schimbările nu au fost esenţiale. Am văzut un consumator mai raţional şi mai atent la raportul preţ-calitate, la promoţii şi la credibilitatea brandurilor, care însă nu a renunţat la cosmetice“, spune Horea Turdean, director de marketing şi vânzări la Farmec. „Prima jumătate a acestui an a adus, în schimb, scăderi pe piaţă, printr-o reducere a consumului, determinată de contextul economic imprevizibil şi de scăderea puterii de cumpărare“, completează el. Compania îşi menţine însă obiectivele de creştere atât a cifrei de afaceri (cu 5%), cât şi a exporturilor (de la 10%, ponderea pe care acestea o au acum în vânzările companiei).

Accent pe produse naturale şi preţuri mici

223-55297-13_farmec.jpgÎn primele patru luni ale acestui an, conform companiei de cercetare Nielsen, valoarea vânzărilor din segmentul produselor de îngrijire a feţei a fost de 57 de milioane de lei. Reprezentantul Farmec spune că, în această perioadă, brandul Gerovital şi-a consolidat poziţia de lider de piaţă pe segmentul cremelor de faţă, deţinând o cotă cantitativă de 13,8%, în timp ce, pe segmentul demachiantelor, laptele Doina se menţine pe prima poziţie pe piaţă, cu o cotă cantitativă de 15,5%.

Şi afacerile Hofigal, producător al cărui acţionar majoritar este Ştefan Manea, au crescut anul trecut cu 8%, ajungând la 27,39 milioane lei. Compania pune mai mult accent pe produsele naturale, având 35 de hectare de teren cultivate cu plante medicinale, dar şi un lanţ propriu de 12 farmacii.

Iar Elmi Prodfram, producătorul mărcii Elmiplant, firmă deţinută de compania elenă Sarantis, şi-a crescut uşor cifra de afaceri, de la 9,76 milioane lei în 2008 la 10,38 milioane lei anul trecut, înregistrând şi un profit de 0,76 milioane lei. Rezultatele producătorului Gerocossen sunt similare: cifra de afaceri a crescut de la 9,98 milioane lei, în 2009, la 10,76 milioane lei anul trecut, profitul înregistrat în 2009 fiind de 1,6 milioane lei.

223-55299-capital_13.jpgAnul 2009 a fost bun şi pentru producătorii mai mici. Cifra de afaceri a companiei clujene Cosmetic Plant a crescut cu 9%, la 4,12 milioane de lei, profitul urcând şi el cu opt procente, la 0,85 milioane lei. Iar creşterea s-a accentuat în prima parte a anului 2010, când firma a înregistrat o cifră de afaceri de aproximativ 2,9 milioane de lei, reprezentând o creştere de 29,2% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009. „Dându-ne seama că acum este o perioadă propice pentru a ne intensifica prezenţa în conştiinţa consumatorilor, am investit în campanii de imagine în reviste, ne-am susţinut mai puternic prezenţa la raft şi am organizat campanii promoţionale“, spun oficialii companiei. Iar rezultatele se vor vedea la sfârşitul acestui an, estimarea cifrei de afaceri pentru 2010 fiind de cinci milioane de lei.

Profituri generoase

223-55298-31_cosmeticplant.jpgPentru cele ­şapte companii producă­toa­re de cosmetice, anul 2009 a fost, fără excepţie, pro­fi­tabil. Farmec a obţinut un profit brut de 7,41 milioane lei cu cei 532 de angajaţi, însemnând o profitabilitate per angajat de aproape 14.000 de lei. Câştigul Hofigal a fost de 3,23 milioane de lei, ceea ce înseamnă că profitul adus de fiecare dintre cei 331 de angajaţi a fost de 9.782 de lei. Cei 32 de salariaţi ai Genmar Cosmetics par a fi cei mai productivi, profitul per angajat atingând 51.000 lei. Compania a avut, în 2009, un profit brut de 1,63 milioane lei.