Asta înseamnă că grupul saudit a strâns mai mulți bani decât a obținut retailerul chinez Alibaba în 2014 când a făcut publică oferta de acțiuni, potrivit CNN.
Potrivit ofertei publice de vânzare (IPO, Inițial public offering), valoarea companiei Aramco trece de 1.700 de miliarde de dolari, făcând că ea să devină cea mai valoroasă firma publică din lume, înaintea gigantului Apple, a cărui valoare de piață este de aproape 1.150 de miliarde de dolari.
Firma saudită a anunțat luna trecută că dorește să vândă 1,5% din cele 200 de miliarde de acțiuni pe care le deține. Potrivit estimărilor Reuters de atunci, în urmă ofertei pe care urmă să o facă Aramco, saudiții ar fi putut să obțînă 29,4 miliarde de dolari, dacă și-ar fi exercitat opțiunea de a vinde mai multe acțiuni.
Cu toate că a stabilit un nou record mondial pentru prima zi de ofertare publică, rezultatele sunt sub cele scontate de oficialii saudiți, care evaluau compania la 2.000 de miliarde de dolari.
Rezultatele acestei vânzări de acțiuni ar putea să susțină financiar planul prințului moștenitor care să transforme până în 2030 Arabia Saudită, astfel încât să devină mai puțin dependență de petrol și să dezvolte alte sectoare ale economiei. În același timp, această deschidere ar putea reprezenta un semnal pentru companiile multinaționale străine că țară este deschisă pentru afaceri.
Inițial, guvernul saudit s-a gândit să facă o oferta publică de 5% în 2018, pe piețele din New York, Londra și Al Ryiad, ceea ce ar fi dus la câștiguri de aproape 100 de miliarde de dolari
Planul a fost relansat în acest an, după ce firma saudită a reușit niște tranzacții de vânzare a unor obligațiuni. Cu toate acestea, investitorii străini occidentali au fost destul de sceptici să cumpere acțiunile companiei, printre temerile lor fiind: prețul redus al petrolului, criză climatică și riscurile geopolitice. Regatul s-a așteptat că oferta de acțiuni să atragă cumpărători dintre saudiții bogați, fondurile suverane ale națiunilor aliate, în special arabe și din partea investitorilor chinezi.