Inevitabilul s-a produs! Scăderea TVA la alimente nu se va propaga masiv în direcţia preţurilor de la raft. Mai precis, alimentele nu se vor ieftini atât cât sperau guvernanţii. Poate că ar trebui ca asta să fie o lecţie importantă pentru Victor Ponta: mărirea taxelor duce sigur la creşterea preţurilor, în timp ce micşorarea taxelor nu garantează nimic. Este unul dintre acele cazuri în care logica economică îi cam joacă feste premierului. Într-una dintre ediţiile trecute ale emisiunii Capital TV, discutăm cu Bogdan Chiriţoiu despre probabilitatea ca marii retaileri să se înţeleagă asupra unei politici comune de preţ. Una care să le mărească profiturile, fireşte. Spuneam atunci că nu ar fi deloc ilegal ca aceşti comercianţi să păstreze marja rezultată din scăderea TVA la alimente numai pentru ei; să nu modifice preţurile în niciun fel. Singurul lucru ilegal îl constituie asocierea de tip cartel, care să le garanteze că şi concurenţii vor proceda la fel. Preşedintele Consiliului Concurenţei mi-a spus că are în vedere monitorizarea preţurilor la alimente, pentru a reuşi să sesizeze dacă apar suspiciuni de această natură, dar că nu are forţă umană necesară unei asemenea operaţiuni de mare anvergură. Pentru asta, omul spunea că ar avea nevoie de concursul altor organisme ale statului sau, eventual, de o actualizare voluntară din partea comercianţilor (ceea ce este greu de crezut că se va putea întâmpla).

Iată că nu a fost nevoie să aşteptăm data de 1 mai pentru ca primele semnale despre intenţiile comercianţilor să apară pe piaţă. Marile lanţuri de magazine au mărit brusc preţurile! După o reţetă brevetată cu ocazia „Black Friday“ sau a altor perioade de promoţie, reducerile cele mai bune pentru retailer sunt acelea aplicate la preţuri deja mărite. Astfel, consumatorul este păcălit cu oferte care mai de care mai generoase, dar aplicate la preţuri mult mai mari decât cele obişnuite. Tactica aceasta a putut fi dezvăluită mai ales în comerţul online, fiindcă acolo există comparatoare şi poate fi urmărită o evoluţie a preţurilor în timp. În supermarketuri însă, nimeni nu monitorizează zilnic preţul la raft, aşa că marjele de manevră sunt mai mari. Exact asta se va întâmpla, în luna următoare, în România. Preţurile vor fi ajustate puţin în jos după ce au fost puţintel umflate. O să ne arate INS dacă rezultatele noilor măsuri ale guvernului vor fi cele scontate.

Până atunci, rămâne să descoperim în ce măsură noul Cod fiscal îşi va păstra atributele sale liberale şi stimulatoare pentru economie la ieşirea din dezbaterea parlamentară. Fiindcă deja apar semne că această iniţiativă va fi ciuntită pe alocuri, în aşa fel încât să pară doar că schimbă ceva, dar, în realitate, să ia cu o mână ceea ce a dat cu cealaltă. În definitiv, tactica asta nu au inventat-o comercianţii. O puteţi găsi – la vedere – în măsurile lui Ponta, care a mărit accizele la combustibili pentru ca acum să pretindă că le micșorează semnificativ prin noul Cod fiscal. După ce s-a dovedit deja că măsura a fost una bună doar pentru Bulgaria sau Ungaria, care s-au trezit că încasează mai mult din vânzarea de combustibil către marii transportatori români. În rest, românii au plătit mai mult, iar statul român a încasat mai puţin. Că aşa e cu economia de piaţă. Nu răspunde la comenzi de partid.
 

CLAUDIU ȘERBAN,

director editorial Capital