Bancherii încearcă să atragă în ofertele de private banking şi alţi clienţi decât cei consideraţi de lux. Primul pas a fost selectarea aşa-numitei categorii de „affluent banking“, formată din clienţi cu venituri peste medie.  BCR a inclus în această categorie clienţii cu active financiare între 40.000 şi 200.000 de euro sau care obţin venituri lunare între 1.500 şi 10.000 de euro. Austriecii de la Raiffeisen s-au poziţionat chiar mai jos şi vizează clienţii cu salarii de la 1.000 de euro sau active de peste 15.000 de euro.
Bancpost solicită un nivel al inves­tițiilor lichide de 15.000 de euro și un venit mediu lunar de 6.000 lei net. În segmentul affluent banking se poziţionează și RBS, și Citibank, cu serviciile de preferred banking și respectiv wealth management. Cele două bănci au cele mai complexe servicii pentru acest segment de clienți, care de multe ori sunt mai dinamici și mai sofisticați decât cei care aparțin categoriei „de lux“ din private banking.
Private înseamnă miliarde de euro

Cea de-a doua categorie de clienţi este definită de specialiștii BCR ca aparținând persoanelor cu active lichide de minimum 200.000 de euro (nu se iau în calcul terenurile și imobilele deținute, acțiunile necotate, bijuteriile și operele de artă). Concurenți sunt aici BCR, BRD și Raiffeisen, urmate îndeaproape de Unicredit, ING și Banca Transilvania, care impun clienților limite de participare mai oscilante. Pentru BCR, chiar și această categorie se împarte în două: oamenii de peste 60 de ani, interesați de protecție și cu sume și putere de negociere mai mare, și oamenii de afaceri activi, care aplică aceeași filosofie și asupra investițiilor personale, precizează Sorin Mititelu, director executiv Direcția Managementul Segmentelor Retail în BCR.
Singurele cifre pentru finalul lui 2011 oferite de jucători sunt următoarele: BCR – 1.000 de clienți și un miliard de euro active administrate de divizia de private banking, Banca Transilvania – 1.800 de clienți cu active administrate de peste 400 de milioane de euro, RBS Bank – peste 200 de milioane de euro active aflate în administrare. 
Minimum 7%, randament pe România

„Pe fondul crizei financiare din ultimii trei ani, soluțiile oferite clienților private banking susțin o atitudine conservatoare, de protecție a sumelor deținute. Deciziile se iau pe termen scurt și investiți­ile predominante vizează produse care conferă în primul rând lichiditate și siguranță“, spune Anca Eremia, director Private Baking la UniCredit Țiriac Bank.
Toți șefii acestui segment bancar arată că în 2011 au fost preferate investițiile în titluri de stat emise de Ministerul Finanțelor Publice. În topul plasamentelor rentabile s-au situat şi fondurile de obligațiuni, și cele monetare. Creșterea riscului de țară în regiune, implicit a costurilor de finanțare, a generat randamente real pozitive pentru titluri de stat, bonduri și depozite. Cei care au ținut banii în România au beneficiat de un randament mediu ajustat cu inflația de 5%, mai exact randament net de 7% la tilurile de stat, 7%-8% la fondurile de investiții monetare și de obligațiuni și 6,5%-7% pe depozite.
Incontestabil, vedeta anului trecut a fost aurul. Acesta a ajuns printre cele mai bune plasamente din lume, după ce în 2011 preţul său a crescut cu 12%. S-a tranzacţionat la 1.560 dolari uncia, peste cotaţia platinei, recunoscută până nu de mult ca fiind cel mai valoros metal, dar care a suferit anul trecut o corecţie puternică, de peste 20%.  Numai la BCR, care deține cam 30% din piața de private banking şi majoritatea covârşitoare a vânzărilor de aur, s-a vândut o tonă de aur în 2011, valoarea plasamentelor depăşind 45 milioane de dolari. Specialiștii se așteaptă ca și în 2012 piaţa să avanseze în acelaşi ritm.

"În 2011, am tranzacționat pentru clienții de private banking 1.000 de kilograme de aur." Sorin Mititelu, director executiv, Direcția Managementul Segmentelor Retail, BCR

4.000 de clienți și 4 miliarde de euro sunt miza pentru segmentul premium al pieței de private banking. 14.000 de clienți au depozite de peste 100.000 euro