Cu siguranță că ideea de „preț redus” nu este interpretată la fel de toată lumea. Una este valoarea considerată de o persoană cu venituri de peste 1.500-2.000 de euro/lună ca fiind „preț redus” și alta cea luată în calcul de un român care câștigă sub 500 de euro pe lună. Nici principalele elemente luate în calcul atunci când achiziția unei mașini devine o necesitate nu sunt aceleași de la o persoană la alta.

Unii, mulți, pun accent pe design. Alții iau în calcul în primul rând renumele mărcii vizate și nu puțini sunt cei care își bazează achiziția pe zvonuri sau pe sfatul prietenilor. Fiabilitatea, mai greu de dovedit, intră și ea în vizorul celor care doresc să achiziționeze un autoturism nou. Cert este însă că prețul este unul dintre factorii determinanți, iar din acest punct de vedere, că place sau nu, modelele Dacia – Logan și Sandero – sunt cele care se află pe primele două poziții în clasamentul celor mai ieftine mașini disponibile pe piața din România. Aceste două vehicule sunt și singurele al căror preț – fără oferte temporare, discounturi sau bonusuri – coboară sub 7.000 de euro.

Este adevărat că în actualele condiții de piață, de la un dealer la altul și de la o marcă la alta, prețul poate fi cu totul altul decât cel prezent în cataloagele de vânzări însă, cum discounturile sunt doar temporare și pot fi modificate, așa cum menționează chiar comercianții, „fără înștiințare prealabilă”, am preferat să comparăm prețurile de catalog. Conform datelor furnizate de comercianți, cel mai ieftin model de autoturism nou aflat în prezent în vânzare este Dacia Logan, în echipare Acces, dotat cu propulsorul alimentat cu benzină de 1.2 litri care dezvoltă 75 CP.

Acest vehicul are un preț de bază de 6.690 de euro. Pe locul secund în clasamentul celor mai mici prețuri se află sora mai mică a Loganului, Dacia Sandero. Având aceleași caracteristici – echipare Acces, motor 1.2 MPI – 75 CP – modelul produs la Mioveni costă minimum 6.990 de euro. În topul prețurilor mici locul trei este ocupat de varianta cu trei uși a modelului Skoda Citigo. În echipare Active și cu motor de 1.0 litri care dezvoltă 60 CP vehiculul ceh costă 7.954 de euro. De altfel, este demn de luat în seamă faptul că toate cele 15 modele prezente în clasamentul întocmit de Capital au propulsoare alimentate cu benzină, pentru variantele diesel trebuind achitate sume suplimentare considerabile. Privind clasamentul este vizibil și faptul că doar Logan, Sandero și Renault Symbol sunt vehicule cu dimensiuni ceva mai mari, restul fiind modele aparținând clasei mini.

 

Pe lângă modelele aflate în clasamentul alăturat este întotdeauna demnă de luat în calcul și oferta disponibilă pe piața mașinilor de ocazie. Aici însă un clasament în funcție de preț este aproape imposibil de realizat, iar vechimea mașinii și starea tehnică sunt, de cele mai multe ori, mult mai importante decât prețul. În acest moment, pe site-ul Autovit de exemplu, cel mai ieftin model de ocazie disponibil este un Citroen Xantia fabricat în 1988 cu motor de 1.6 litri alimentat cu benzină. Acesta costă 399 euro fără ca taxa de mediu să fi fost achitată.

Doar 580 de euro costă și un Ford Escort produs în 1993 dotat cu motor de 1.4 litri. Pe siteul Auto.ro pot f găsite chiar și modele mai ieftine. Este vorba, de exemplu, despre o Dacia 1310 fabricată în 1998 care are un preț de numai 300 de euro. Și un Volkswagen Golf Mark 3 produs în 1996 are un preț identic. Din nefericire, pe siteul Mobile.ro este aproape imposibil să identifici ofertele corecte dat fiind faptul că există afișate mașini cu un preț de numai 1 euro. Cu această sumă, așa-numiții țepari încearcă să ia ochii credulilor oferind modele precum Opel Vectra, Renault Twingo, Dacia Logan sau Volkswagen Caddy.