Potrivit acestui raport, China va importa 9,2 milioane barili de ţiţei pe zi în 2020 faţă de 2,5 milioane barili pe zi în 2005, în timp ce importurile de petrol ale SUA vor scădea la 6,8 milioane barili pe zi în 2020 de la un vârf de 10,1 milioane barili pe zi. În consecinţă, în anul 2020 China va cheltui 500 de miliarde de dolari pentru importurile petroliere, faţă de 160 de miliarde de dolari în cazul SUA.
‘Vom vedea cum furnizorii OPEC, care în mod tradiţional erau concentraţi pe vânzarea de ţiţei către SUA vor fi obligaţi să-şi schimbe atenţia spre China’, a declarat preşedintele pentru pieţe globale de la Wood Mackenzie, William Durbin. Firma de consultanţă estimează că ponderea OPEC în importurile chineze de petrol va creşte până la 66% în 2020 de la 52% în 2005.
Analistul Harold York a apreciat că această creştere a importurilor chineze de petrol se datorează în principal creşterii cererii interne de petrol ‘ca urmare a cererii de benzină provocată de o creştere exponenţială a autoturismelor personale şi a cererii de motorină legată de transporturile comerciale pe măsură ce economia chineză creşte’. ‘Între 2005 şi 2020 numărul vehiculelor din China va creşte de la 20 de milioane la 1160 milioane’, a estimat Harold York.
China este deja cel mai mare utilizator de energie din lume şi al doilea mare consumator mondial de petrol după SUA.
Săptămâna trecută, Agenţia americană pentru informaţii din sectorul energiei (EIA) a publicat şi ea un raport conform căruia China va devansa Statele Unite ale Americii şi va deveni cel mai mare importator mondial de petrol începând din luna octombrie a acestui an, ca urmare a creşterii cererii chineze de ţiţei, combinată cu o majorare a producţiei interne de petrol în SUA.
Potrivit EIA, începând din luna octombrie importurile de petrol ale Chinei vor ajunge la 6,45 milioane barili pe zi, comparativ cu 6,23 milioane de barili de petrol pe zi în cazul SUA.
Sursa: Agerpres