‘De ce ar fi Bucureştiul diferit de alte zone din România, de exemplu Braşov şi Sibiu, sau de zone renumite din Europa, ca Las Ramblas din Barcelona? Dacă există spaţiu potrivit, atmosfera, zona pietonală, există şi cerere pentru acest tip de business’, a explicat Luiza Moraru, Head of Retail Department, CBRE România.

‘Această creştere se datorează în mare măsură proiectelor de reabilitare şi îmbunătăţire a infrastructurii, care încă nu s-au finalizat’, a spus Luiza Moraru.

Chiriile variază în funcţie de amplasare (străzile cu infrastructură refăcută sunt evident mai căutate), de suprafaţă, de situaţia juridică şi de facilităţi. Nivelul chiriei se situează între 35 – 50 euro/mp /lună pentru un spaţiu cu aproximativ 100 mp, parter, renovat, cu maximă vizibilitate şi fără probleme juridice. Un spaţiu vast, de câteva sute de metri, dar fără renovare, situat la parter, într-o zonă foarte bună ar putea fi închiriat între 12 – 24 euro/mp/lună. Spaţiile mici, de sub 100 mp, localizate în zonele deja renovate, au înregistrat o creştere a chiriei faţă de 2008, exclusiv datorată calităţii infrastructurii şi procesului de renovare. Nu sunt nişte creşteri majore, ci de 5 – 10%, dar pentru acele spaţii foarte bune, care acum sunt în majoritate ocupate, se poate vorbi de o creştere mai consistentă, spun cei de la CB Richard Ellis România.

În prezent nu sunt foarte multe spaţii disponibile la închiriere. Există un număr mai mare de oferte pe străzile aflate încă în amenjare (precum Lipscani), dar zonele Smârdan şi Franceză au o ofertă limitată.

Referitor la vânzările comercianţilor comparativ cu chiria plătită, Luiza Moraru consideră că ‘există o balanţă între numărul mare de comercianţi şi oferta crescută de baruri şi cafenele care au puterea de a atrage un număr foarte mare de clienţi. În acelaşi timp, creşte competiţia şi presiunea pe preţuri. Astfel, vânzările sunt într-adevar considerabile, dar marjele de profit se reduc. În principiu, o rată de sustenabilitate de 15 – 20% ar trebui să le permită chiriaşilor să atingă profitul bugetat anterior’.

Până în prezent, zona de retail din centrul istoric s-a dezvoltat doar în direcţia serviciilor alimentare şi cafenele, mai degrabă decât modă şi servicii. Pentru ca zona să devină o destinaţie cu adevărat interesantă, inclusiv pentru turişti, este important să se condimenteze mixul de chiriaşi.

SURSA:
Agerpres