Acesta va fi al doilea an de declin în industria transportului aerian, după ce anul trecut beneficiile companiilor aeriene au scăzut la 7,9 miliarde de dolari faţă de 15,8 miliarde în anul 2010. Potrivit directorului general IATA, Tony Tyler, această situaţie se datorează în principal crizei datoriilor suverane din Europa şi preţului ridicat al petrolului. Cum cifra de afaceri a tuturor companiilor aeriene va fi în acest an de circa 631 de miliarde de dolari, rezultă o rată a profitului mai mică de 0,5%.

”Deşi toţi transportatorii se confruntă cu preţurile ridicate ale carburanţilor şi cu incertitudinea economică, există contraste regionale’, notează Tyler. ‘În timp ce companiile din America (de Nord şi Latină) şi-au îmbunătăţit perspectivele pentru anul 2012, cele din restul lumii au o profitabilitate mai redusă. Cât priveşte companiile din Europa, aici mediul de afaceri se degradează rapid, ceea ce implică pierderi semnificative’, subliniază directorul general al IATA, făcând referire şi la ‘criza datoriilor suverane care continuă şi se amplifică”. Situaţia din Euroa prezintă ”cel mai mare risc” pentru ansamblul sectorului, atenţionează el. Se aşteaptă ca traficul aerian european să crească anul acesta cu numai 2,3% faţă de 6,7% cât a fost anul trecut. În acelaşi timp, companiile aeriene europene sunt afectate de regimuri fiscale nefavorabile şi de o gestiune ineficientă a traficului.

IATA şi-a bazat previziunile pe un preţ al barilului de petrol de 110 dolari, carburanţii reprezentând circa o treime din costurile operaţionale ale companiilor aeriene. ‘O scădere a acestui preţ în cursul anului ar putea determina o creştere mai mare decât s-a estimat a traficului de pasageri şi a cantităţii de mărfuri transportate, ceea ce ar crea perspective mai bune pentru profitabilitatea’ companiilor aeriene, mai afirmă Tony Tyler.
Pierderi, dar mai mulți pasageri

Se estimează că anul acesta traficul de pasageri va creşte la circa 2,966 miliarde de călători faţă de 2,835 anul trecut, lucru datorat în special Asiei şi Americii Latine ‘unde economiile au fost mai robuste’, după cum apreciază şeful AIEA. De altfel, zona Asia-Pacific va contribui cel mai mult la beneficiile sectorului, companiile de aici urmând să înregistreze în acest an profituri de circa 2 miliarde de dolari.

Directorul AIEA a profitat de reuniunea de la Beijing pentru a critica taxa europeană pe emisiile de CO2 impusă companiilor aeriene, calificând-o drept ‘un obstacol care creează diviziuni şi împiedică orice progres real’. Potrivit unui act normativ european, toate companiile aeriene care operează în Uniunea Europeană, indiferent din ce ţară provin, trebuie să cumpere permise de poluare care echivalează cu 15% din emisiile lor de CO2.

Potrivit lui Tyler, evoluţia Produsului Intern Brut mondial este un factor cheie pentru rentabilitatea companiilor aeriene, în anul 2012 estimându-se o creştere a PIB de 2,1%. El reaminteşte că profitabilitatea industriei transportului aerian a scăzut în anii când creşterea PIB a fost mai mică de 2%, anul acesta companiile aeriene confruntându-se şi cu o creştere a costurilor.