de a gasi informatiile de care au nevoie. In realitate, acul din carul cu informatii poate fi gasit si altfel.De fapt, marea problema a motoarelor de cautare este ca sunt mult prea generaliste. Sa presupunem ca vreti sa va cumparati un televizor si nu stiti exact ce tehnologie sa alegeti: cu tub catodic, cu plasma sau cu cristale lichide? Pe un motor de cautare clasic veti gasi mai degraba informatii generale despre produs, gen pret si magazinul unde poate fi gasit.In schimb, un portal specializat precum www.tomshardware.com sau www.cnet.com, va furnizeaza analize amanuntite care va explica diferentele dintre tehnologii, avantajele si dezavantajele fiecareia dintre ele. Portalurile specializate sunt o solutie pentru a gasi informatii mai precise atunci cand cautarea vizeaza un anumit domeniu. Daca vreti sa aflati lucrurile esentiale despre religia islamica, un motor de cautare va va lista milioane de adrese legate de cuvantul cheie cautat (in cazul de fata „islam”). O enciclopedie virtuala, precum www.britannica.com sau www.webencyclo.com (pentru francofoni), va va ghida mult mai bine pe acest subiect punctual.Cum pot fi gasite aceste site-uri specializate? Probabil ca tot cu motoarele de cautare. Insa marea problema a acestora este ca in spatele lor se afla niste computere, care calculeaza importanta unei pagini, mai degraba dupa niste formule matematice, decat dupa calitatea si cantitatea informatiei cautate.O solutie mult mai buna ar fi un director, care este de fapt o lista cu site-uri recenzate pe mai multe domenii. Avantajul acestora este ca sunt intocmite de oameni. Cele mai bune directoare sunt tot cele de la Google si Yahoo!.O alternativa a motoarelor de cautare este un „metamotor” de cautare. Acesta nu face altceva decat sa caute informatia pe mai multe motoare de cautare pentru a gasi cele mai relevante site-uri. Puteti incerca www.search.com sau www.goto.com.Informatii precise pot fi gasite si cu ajutorul unor furnizori de servicii specializate. Persoanele care cauta informatii la cerere se numesc „web wizard” (vrajitorii web-ului). Principalul atu al unui asemenea serviciu consta in faptul ca utilizatorului i se raspunde la intrebari punctuale prin sms, chat, email sau telefon. Raspunsul va veni din partea unei persoane reale si nu de la un calculator. Divizia CRM (Relatiile cu clientii) a Softwin ofera servicii de acest tip pentru piata franceza prin intermediul celor mai mari furnizori din Hexagon: Vanadoo si AOL. Raspunsul la o intrebare este taxat cu trei euro. „In Romania Internetul ofera prea putine informatii specializate pentru a putea oferi un serviciu specializat”, declara Mariana Dragomir, director de proiect al diviziei CRM din cadrul Softwin.
Cautare, altfel decat Google
· www.britannica.com – varianta online a vestitei enciclopedii. Din pacate multe dintre informatii sunt accesibile numai abonatilor.
· www.webencyclo.com – o enciclopedie pentru francofoni.
· www.tomshardware.com – Tot ce vrei sa afli despre tehnologie – de la televizoare cu plasma pana la ultimele telefoane mobile.
· www.allyoucanread.com – toate revistele si ziarele din lume care au si o editie electronica pot fi gasite aici.
· www.softwincrm.com – un serviciu specializat de cautare pentru piata franceza.