„Dropshippingul este o metodă de vânzare fără stoc propriu/cu stocul la furnizor. Acest furnizor rămâne anonim pentru clientul final, deși el este cel care stochează și livrează produsele comandate, în numele proprietarului de afacere”, ne explică Cosmin Dărăban, CEO-ul GoMag.

Practic, dropshippingul este un alt tip de mod de a face retail, diferit față de cel tradițional. „Poți comercializa produse fără a deține un stoc de marfă propriu. Este nevoie să ai un magazin online al tău în care adaugi produse ale furnizorului, iar comenzile înregistrate pe site le va livra direct către client chiar furnizorul tău. În principiu este un sistem simplu de business, dar este necesar să îți calculezi foarte bine marjele și să ai pus la punct tot fluxul de lucru”, completează Rareș Savu, fondatorul platformei Dropshipping România.

Într-o afacere de retail tradițională, compania vinde prin intermediul unei platforme online și pe baza unui stoc pe care îl are fizic. În momentul în care o comandă este plasată, un angajat ia produsul, îl pune într-o cutie și îl trimite către curier pentru a ajunge la client. În cazul dropshippingului, persoana care vinde nu are de fapt produsul în stoc, ci lucrează cu un alt furnizor care deține stocul fizic. Când e plasată comanda, furnizorul este cel care se ocupă de transportul coletului.

Acest sistem are mai multe avantaje, cel mai relevant dintre toate fiind faptul că „Scapi de grija stocării și a livrării produselor(costuri, spații, resurse umane).  Automat, ai costuri mai mici de intrare pe piață. Poți vinde de oriunde și poți testa vandabilitatea produselor, cu riscuri mai mici”, ne explică Cosmin Dărăban.

Prin dropshipping poți fi prezent în online cu un magazin cu 10.000 de produse, dar în realitate tu să ai doar un site și zeci de contracte cu furnizori. Rareș Savu este de părere că principalul avantaj al dropshippingului este că poți face un site e-commerce fără a investi mii de euro într-un stoc de produse: „Pentru un magazin offline este obligatoriu un stoc de marfă, însă astfel blochezi o sumă de bani, care nu e întotdeauna mică. Modelul dropshipping îți permite să nu achiziționezi niciun produs până în momentul în care ai înregistrată deja o comandă pe site. Plata produselor pe care le comercializezi o poți face în avans sau după încasarea contravalorii de la client, în funcție de cum negociezi contractul cu furnizorul tău. Ai nevoie doar de un calculator, un domeniu, magazinul online instalat și setat și găzduire pentru acesta.” Din câte observăm, investiția într-o afacere de tip dropshipping este minimă.

Rareș Savu, fondatorul platformei Dropshipping România, arhiva personală
Rareș Savu, fondatorul platformei Dropshipping România, arhiva personală

Ai nevoie de un laptop, 1.000 euro, de un domeniu (câteva zeci de euro pe an), un magazin online (care te poate duce de la 500 euro la câteva mii de euro, în funcție de cât de bine vrei să arate) și host pentru site (alte câteva zeci de euro pe lună, în funcție de traficul pe care îl ai). Pe GoMag, spre exemplu, dacă vrei să te apuci de dropshipping, bugetul începe de la 1 euro pe zi, ne transmite CEO-ul platformei: „Pentru a deschide un magazin online prin dropshipping, bugetul începe de la 1 euro pe zi, dacă e să aleagă abonamentul Start la Gomag. Apoi, bugetul crește la câteva sute sau mii de euro lunar, în funcție de cât se investește în marketing.”

De ce nu este dropshippingul atât de popular în România?

La capitolul avantaje ale dropshippingului, poate cel mai mare dintre toate este că îți poți gestiona afacere de oriunde de pe glob atât timp cât ai o conexiune stabilă de internet și o relație solidă cu furnizorii. Totuși, există un echilibru între avantaje și dezavantaje.

„Sunt și câteva dezavantaje, într-adevăr. Marjele mici de profit, faptul că furnizorii îți pot acorda discount-uri mici pentru revânzarea produselor lor, mai ales dacă nu sunt direct producători, ci distribuitori. Astfel, poți întâmpina discounturi de doar 10-20%. Apoi, pot apărea probleme de inventar. Neavând stocul tău propriu de produse, nu poți urmări și nu poți știi exact când se termină stocul unui produs. Ar fi bine ca în momentul în care închei un contract cu un furnizor să îl întrebi și despre durata readucerii pe stoc a produselor. Mai pot apărea complicații în ceea ce privește livrarea produselor. Dacă vinzi de la mai mult de doi furnizori, tariful tău de livrare va creștere simțitor, dar fiind faptul că tu te ocupi de plata transportului. Dacă un client înregistrează o comandă ce conține produse de la 3-4 furnizori, ei vor livra produsele către clientul tău, rezultând în 3-4 costuri de livrare prin curier separate. Un alt dezavantaj ar fi limitarea dezvoltării mărcii proprii. Când ai o afacere de tip dropshipping este clar că vei promova și vinde produsele altei firme. Dacă vei avea un furnizor de produse care ți le va putea personaliza cu brand-ul tău, atunci vei putea dezvolta un brand propriu mai ușor”, explică Rareș Savu.

Totodată, în România, găsirea unor furnizori care să aibă pe stoc mereu produsele pe care tu ai vrea, ca dropshipper, să le promovezi, este destul de greu. Sarcina ta principală ca dropshipper este să-ți creezi un magazin online bine indexat de Google, bine elaborat pe partea de SEO, și să investești bani în marketing, Google Ads, Facebook Ads, etc. Pentru a ajunge în acest punct ai nevoie de furnizori care să îți ofere o diversitate de produse și nu în ultimul rând, să fie de acord să colaboreze cu tine în sistem de dropshipping. „Trebuie să dai multe telefoane, să faci întâlniri, să închei contracte. Trebuie ca acel furnizor să capete încredere în tine. Este destul de multă muncă”, ne explică Rareș Savu.

Aceste lipsuri din piața românească l-au motivat pe antreprenor să fondeze platforma Dropshipping România, unde scopul său este de a strânge laolată atât dropshipperi cât și companii care sunt dispuse să vândă prin acest sistem. „Platforma este un catalog de furnizori din România care comercializează produse și prin modelul de business dropshipping. Furnizorii pot fi producători sau distribuitori. Firmele pot adăuga datele companiei prin crearea unui cont și a unei listări în catalogul Dropshipping România și astfel vor putea fi contactați de potențiali colaboratori”, spune Rareș Savu.

Dropshipping pe PFA sau SRL

Jucătorii cu experiență din piață recomandă derularea acestui tip de afacere prin intermediul unui SRL, deoarece trebuie să emiți facturi des având în vedere relația pe care o ai cu furnizorii. „Tot din punct de vedere legal, atenție la transferul de date dintre tine și furnizor, pentru a respecta normele GDPR”, atenționează Cosmin Dărăban.

Cosmin Dărăban, CEO GoMag
Cosmin Dărăban, CEO GoMag

Taxele vor fi mai mici prin intermediul unui SRL, însă ai nevoie de un contabil, fiind probabil cea mai mare povară ce este pusă în spatele tinerilor care doresc să înceapă un business în lumea dropshippingului. Totodată, Rareș Savu pune accent și pe faptul că imaginea ta, ca dropshipper, este importantă în momentul în care te duci să negociezi cu potențiali furnizori, iar un PFA le-ar putea oferi motive de dubiu cu privire la seriozitatea ta: „În cazul în care te recomanzi ca PFA colaboratorii nu au așa mare încredere ca într-un SRL. Dacă istoricul firmei este unul pozitiv, cu atât mai bine. Se crează o încredere mai rapidă între colaboratori”, ne spune acesta.

Dropshipping, arta negocierii și a digital marketingului

Având în vedere caracterul „modern” al acestei forme de retail, dropshippingul depinde de toate instrumentele ce sunt folosite în zona de e-commerce: reclame pe platformele de socializare, un site bine indexat de Google, o politică de SEO cât mai eficientă, o imagine cât mai de încredere în fața utilizatorilor. Totuși, în ziua de astăzi, e-commerce-ul este definit de o livrare cât mai rapidă, iar dacă furnizorul nu poate satisface această nevoie a clientului, vei avea probleme în scalarea afacerii.

„Lucrurile, în principal, sunt la fel ca în offline. O singură diferență există, dar care este importantă în online și nu știu cum va fi vreodată îmbunătățită. În offline există mai multe străzi, mai multe piețe, mai multe mall-uri unde poți găsi aceleași produse. În online, în schimb, există o singură stradă, anume prima pagină din Google. Și toată lumea vrea să fie pe prima pagină. Sigur că acest lucru nu este posibil, așa că pentru a ajunge totuși acolo, folosim promovarea prin Google Adwords. Seo, ads, social media. Vă pot spune că toate cele enumerate fac parte din întreg”, explică Rareș Savu. Toate aceste elemente te vor ajuta în a-ți pune pe picioare o platformă care poate va da nașterea unui brand.

GoMag, spre exemplu, are o bază de date cu afaceri care oferă servicii de dropshipping pe care o pune la dispoziția clienților ce sunt în căutare de furnizori: „Facem integrări direct cu furnizorii de produse și avem presetate în platformă module avansate de vânzări și marketing – vitale în dropshipping. De asemenea, lucrăm la un proiect surpriză pentru antreprenorii care fac dropshipping, pe care urmează să îl lansăm curând”, ne anunță Cosmin Dărăban. Din experiența pe care a acumulat-o, nu poate să ne ofere o evaluare foarte clară a numărului de dropshipperi din România, deoarece unii dintre ei renunță pe parcurs la acest tip de retail: „Pe măsură ce cresc și își definitivează modelul de business, ajung în punctul în care își fac stoc propriu. Sau avem magazine care vând atât din stoc propriu, cât și produse prin dropshipping, uzual cele comandate mai rar în site. Numărul acestora e prea variabil ca să pot da niște date concrete.”

Care sunt cele mai mari provocări ce țin de dropshipping în 2022

„Dropshipping-ul încă mai poate fi considerat un model de business sustenabil în e-commerce, dar tendințele la nivel global – care se resimt deplin și în România deja – de a scurta cât mai mult perioada de livrare a produselor comandate online, vor crea dificultăți business-urilor online care funcționează pe model de dropshipping. Clienții magazinelor online își doresc livrări rapide, iar ca să poți livra produsul în aceeași zi sau în max. 24 de ore (pentru că acesta este trend-ul), este nevoie să ai acel produs în stocul propriu și nu în stocul furnizorului cu care lucrezi. Sigur că va exista întotdeauna un pool de clienți care preferă să aștepte livrarea produselor în câteva zile / săptămâni la un cost de livrare mai mic, dar majoritatea își dorește deja livrări ultra rapide, iar în astfel de situații dropshipping-ul nu este favorizat. În plus, în momentul actual există un shortage de marfă acut chiar și la furnizori cauzat de pandemia Covid, așadar magazinele online care au stocuri proprii sau chiar linie de producție proprie sunt cele câștigătoare, în detrimentul celor care depind de stocurile terților”, a declarat Andrei Radu, CEO & Fondator GPeC, cel mai important eveniment de e-commerce din România, pentru Revista Capital.

Andrei Radu, CEO și Fondator GPeC, sursa foto Smark
Andrei Radu, CEO și Fondator GPeC, sursa foto Smark

Acest articol a apărut pentru prima dată în Revista Capital.