Primul automobil electric, iMiEV, a fost lansat în ţara noastră acum patru ani  de japonezii de la Mitsubishi, iar conform datelor  Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, anul trecut erau înmatriculate doar zece unităţi. E drept, preţul de peste 30.000 de euro şi stimulentele extrem de mici oferite de stat, în comparaţie cu alte ţări europene, sunt motivele pentru care numărul automobilelor vândute a fost atât de mic. Anul acesta promite însă să fie cel al automobilelor electrice şi drept argumente stau modelele lansate recent pe piaţă, dar şi măsurile de încurajare luate de stat. În premieră, statul oferă un ecotichet de 20.000 lei (aproximativ 4.500 euro) la achiziţia unui autoturism elec­tric, la care se adaugă tichetul Rabla şi ecobonsurile. Astfel, preţul unui automobil electric este din start mai mic cu 6.500 de euro. În total vor fi oferite 100 de tichete pentru maşinile electrice, iar în ceea ce priveşte staţiile de alimentare pentru acestea, autorităţile promit montarea a peste 10.000 de prize cu încărcare rapidă în următorii ani. În prezent sunt mai puţin de 50 de staţii în toată ţara.

Modele noi

Pe piaţa locală se comercializează, oficial, câteva modele electrice, însă neoficial numărul lor este mai mare. Astfel, cei care vor o maşină electrică au de ales între Mitsubishi iMiEV, Renault Zoe, Renault Twizy, Kangoo Z.E. sau Volkswagen e-Up!. Pe site-urile de anunţuri mai sunt, însă, disponibile maşini electrice din China, modele Tesla şi BMW i3.  Volkswagen are în plan lansarea unui alt model electric,  Golf Elec­tric, dar şi două hibride plug-in ce pot fi alimentate de la priză, Golf GTE şi Passat GTE. Modelul e-Up! a fost deja pus în vânzare în ţara noastră şi compania se află în discuţii avansate cu o firmă de curierat. „Va fi o flotă de până în cinci maşini la început, cel mai pro­babil“, potrivit lui Bogdan Florea, brand managerVolkswagen autoturisme în cadrul Porsche România. Renault Zoe este cel mai ieftin model de pe piaţă, dacă nu luăm în calcul cvadriciclul Twizy, însă odată cu evoluţia pieţei nu este exclus să vedem din ce în ce mai multe modele şi preţuri tot mai avantajoase. În prezent, cea mai mare piaţă europeană pen­tru maşinile electrice este Norvegia. În luna aprilie a acestui an erau înmatriculate 50.000 de autovehicule electrice. Cele mai vândute modele în Norvegia anul acesta sunt Volkswagen e-Golf (2.672 unităţi), Tesla Model S (1.532 unităţi), Nissan Leaf (1.082 unităţi) şi Volkswagen e-Up! (1.082 unităţi).