De la filmul „Avatar“ la vizionarea ştirilor de seară 3D este doar un pas. Unul nu foarte mare. Tehnologia care aduce imaginile tridimensionale în sufragerie este disponibilă pe piaţă tuturor celor care îşi permit.

Nu mai este niciun dubiu că lansarea filmului 3D „Avatar“ este evenimentul iernii. Chiar şi la trei săptămâni de la lansare, cei care vor să vadă filmul trebuie să-şi facă rezervare cu câteva zile înainte la sala IMAX din Bucureşti. Şi asta pentru că spectacolul oferit de îmbinarea noii tehnologii cu povestea originală a lui James Cameron nu numai că i-a determinat pe mulţi spectatori să-şi trimită cunoscuţii la vizionare, dar chiar să revină ei înşişi chiar şi de patru ori în sala de cinema. Aşa că, în primele două săptămâni, 308.000 de spectatori au vizionat filmul, generând încasări de 1,5 milioane de euro, un record local. Pe plan mondial, în 21 de zile, filmul a avut încasări de circa un miliard de euro.

Când ieşi de la „Avatar“ îţi doreşti ca toate filmele să aibă aceeaşi imagi­ne, iar apoi te gândeşti ce minunat ar fi dacă ai avea şi acasă aşa ceva. Şi chiar este posibil. Pentru circa 8.200 de euro poţi avea IMAX în living. De pe site-urile specializate în vânzarea produselor care oferă imagine 3D se pot achiziţiona ochelari 3D pasivi, polarizaţi liniar (varianta de la IMAX Cotroceni), concepuţi pentru un ecran de 3m x 2,2m şi recomandaţi pentru săli mici de prezentare corporate, baruri şi restaurante. Pe măsură ce dimensiunile ecranului se micşorează, preţul scade până la 400 de euro.

LCD 3D-ready, de la 290 euro

Tehnologia 3D în rândul produselor pentru consumatorii rezidenţiali este însă la început, pe piaţă existând mai multe produse de acest tip pentru jocuri şi filme, de la diferiţi producători, dar la preţuri încă prohibitive. Chiar şi aşa, Marian Ioniţă, reprezentantul 3d-shop.ro, spune că în ultimele două săptămâni, după lansarea Avatar, vânzările magazinului au crescut cu 400% (e drept, raportat la volume modeste), solicitările fiind pentru produsele din toate categoriile de preţ.

Există câteva variante de vizionare a unui film 3D, dar pentru un home cinema 3D sunt recomandaţi ochelarii cu LCD activ. Avantajul principal este că nu e nevoie de un ecran special pentru proiecţie, fiind însă necesar un proiector special (cu refresh 100 Hz sau mai mare). De exemplu, un ecran de 1,8m x 1,8 m, un proiector Benq MP 523 (370 euro), suporturi şi cabluri, un emiţător infraroşu de sincronizare şi patru ochelari activi costă, cu tot cu instalare, mai puţin de 1.400 de euro.

O variantă mai accesibilă este cea cu monitoare 3D polarizate, tehnologie ce a luat avânt în ultimele luni. De exemplu, un LCD Samsung 2233RZ de 22 inci (120 Hz) costă circa 290 euro, la care se adaugă preţul ochelarilor (NVIDIA GeForce 3D Vision – 150 euro).

Între shootere şi fotbal

Nici gamerii nu au fost lăsaţi de-o parte. O soluţie potrivită lor ar fi folosirea unei căşti virtuale 3D pentru o singură persoană. Marian Ioniţă dă ca exemplu o cască virtuală 3D cu rezoluţie 640×480 şi 16 milioane de culori (echivalentul unui ecran cu diagonala de 2m aflat la 2,5m distanţă), cu head-tracker (urmăreşte mişcarea capului şi transmite calculatorului direcţia în care se priveşte) care poate fi achiziţionată cu circa 500 euro. Asta până când va disponibilă soluţia NVIDIA creată special pentru jocuri. Producătorul a prezentat, la sfârşitul anului trecut, o soluţie 3D completă, alcătuită dintr-un PC echipat cu o unitate de procesare vizuală (GPU) GeForce şi ochelari activi 3D NVIDIA 3D Vision, la care se adaugă un monitor LCD 3D Acer la 1080p, pregătind astfel utilizatorii pentru momentul în care pe piaţă va fi disponibil conţinutul 3D Blu-ray.

În acelaşi timp, Sony se pregăteşte să lanseze o variantă 3D a consolei PS3, analiştii considerând că o eventuală lansare ar crea o bază de 30 de milioane de ­console 3D. Între timp, compania a semnat un contract cu FIFA prin care se angajează să transmită 3D până la 25 de meciuri ale Campionatului Mondial de Fotbal din Africa de Sud, meciurile urmând să fie filmate cu camere video profesionale 3D.

Iar dacă acum doi ani Campionatul European de Fotbal a fost o mină de aur pentru retailerii de LCD-uri şi plasme de pe piaţa locală, este foarte posibil ca, vara aceasta, Campionatul Mondial să concureze „Avatar“ pentru popularea caselor cu ecrane 3D.

Proiector BenQ 650 euro
192-45366-36_proiector3d_01.jpgPermite autonomie de 40 de ore până la o distanţă maximă de 4,5 m între transmiţător şi ochelari cu ajutorul bateriilor adecvate

Ochelari Nvidia Geforce 3d vision 150 euro
192-45367-36_geforce_3d_vision_03_01.jpgTehnologiile folosite, precum BrilliantColor, discul în şase culori şi rezoluţia 1024×768 sunt printre atuurile sale, oferind, în acelaşi timp, un nivel scăzut de zgomot