Anul trecut, PIB- ul României a crescut cu 2,8%, conform datelor INS. Pe lângă sectorul vedetă – industria, serviciile au avut o contribuție importantă la creșterea economică. Indiferent că vorbim de comunicații, servicii medicale sau turism, serviciile rămân un sector-cheie pentru businessul românesc. Vă prezentăm mai jos zece companii care s-au făcut remarcate anul trecut. Finalistele vor fi premiate în cadrul Galei Premiile Capital, de la finele lunii mai.

 

Vodafone România

Vodafone are cea mai solidă reţea din ţara noastră. Compania a fost certificată pentru cel mai bun punctaj al serviciilor de date şi telefonie mobilă, după măsurări efectuate în toate reţelele mobile de pe plan local. Măsurătorile arată că reţeaua Vodafone România a obţinut certificatul „Best in Test“ atât pentru serviciile de date, cât şi pentru cele de telefonie, în testul Mobile Benchmark România, desfăşurat de auditorul independent P3 communications. De asemenea, operatorul este lider al serviciilor de roaming 4G. Vodafone este primul operator din România care a lansat serviciile de roaming 4G.

 

          Telekom România

Prin cei doi operatori, Telekom România Communications şi Telekom România Mobile Communications, nemţii de la Deutsche Telekom oferă românilor servicii de voce și date mobile 3G și 4G, telefonie fixă tradițională, internet de mare viteză și televiziune pe mai multe tehnologii, inclusiv IPTV. Anul trecut, compania a înregistrat venituri de un miliard de euro, iar pentru anul acesta a anunţat investiţii de 160 mil. euro în fibră optică şi reţele 3G/4G. Cu aproximativ 10 de milioane de contracte de servicii, Telekom România este prezentă pe piața locală din 2014, după rebranding-ul comun al Romtelecom și Cosmote România.

 

          Grup Feroviar Român

GFR este o companie cu capital românesc 100% privat care a reușit ca într-un timp scurt pentru industria feroviară să devină cel mai important operator feroviar privat de transport de marfă din Europa Centrală și de Sud-Est și una dintre principalele companii feroviare private din întreaga Europă. Anul trecut, compania și-a mărit numărul de salariați cu peste 300 de persoane, ajungând la 2.550 de angajați, ceea ce reprezintă peste o treime personalul total al grupului Grampet din care face parte GFR. Cu o cotă de piață de 30% pe piața locală, GFR a înregistrat anul trecut afaceri de circa 700 milioane de lei. Compania operează 15.000 de vagoane, dintre care 12.500 de vagoane sunt în proprietatea Grampet Group, şi 320 de locomotive.

 

          Gral Medical

Două proiecte începute anul trecut au fost finalizate recent. Investiția totală pentru cele două clinici Gral Medical a depășit 1,5 milioane de euro. Reprezentanții companiei spun că vor continua să investească, anul acesta intenționând să deschidă încă două centre în orașe cu o populație de peste 300.000 de locuitori. În 2014, veniturile operatorului de servicii medicale private au fost de circa 23 mil. euro, în creștere cu 23%. Cele mai importante creşteri au fost înregistrate de Spitalul OncoFort, cu un avans de 35%, Centrul de Radiologie Gral din Capitală, cu 30%, şi centrele din provincie, care au crescut cu aproape 41%.

 

          MedLife

Cu afaceri de aproximativ 80 de milioane de euro în 2014, MedLife este unul dintre cei mai mari jucători din industria de profil. Anul trecut, operatorul de servicii medicale private a ajuns la 320.000 de abonați, în creștere cu 16,5% față de 2013. Însă, în afară de investițiile deja consacrate în clinicile proprii, MedLife a finalizat, recent, procesul de achiziționare a pachetului majoritar de 55% din grupul de firme Centrul Medical SAMA și Ultratest, unul dintre cei mai mari jucători de profil din din sud-vestul României. Odată cu această achiziție, MedLife devine singurul operator medical privat cu prezență în toate regiunile țării. În prezent, MedLife își desfășoară activitatea în 13 hyperclinici, 18 laboratoare proprii de analize, șapte unități spitalicești, trei maternități, 12 centre de excelență cu specializare unică și opt farmacii proprii.

 

          Romprest

De aproximativ 14 ani, Grupul Romprest se află într-o continuă dezvoltare, realizând investiții semnificative an de an. Aproape 400 milioane de lei au fost investite în echipamente și tehnologii, ceea ce a contribuit la consolidarea poziției de lider pe piața locală. Doar în ultimii ani, Romprest a investit în utilaje, tehnică și tehnologie performantă „care să conducă la îndeplinirea indicatorilor de performanță a activității și a țintelor de valorificare a materialelor reciclabile“. Principalele domenii de activitate ale grupului sunt: Salubritate, Facility Management, Arhitectura Peisageră, DDD (Dezinsecție, Dezinfecție, Deratizare), servicii de pază și protecție, servicii profesionale de curățenie etc. Anul trecut, cifra de afaceri a grupului a ajuns la aproape 300 milioane de lei, înregistrând un profit brut de peste 14 milioane de lei. Per total, Romprest are peste 6.000 de angajați.

 

          UPC România

UPC România, membră a Liberty Global, cea mai mare companie internaţională de cablu din lume, este unul dintre cei mai inovatori operatori. Premierele UPC de pe piața locală includ lansarea televiziunii digitale, a tehnologiilor HD, DVR, 3D. Compania oferă în prezent servicii de televiziune, Internet în bandă largă şi telefonie în aproximativ 300 de localităţi. Veniturile companiei au ajuns, anul trecut, la 173 milioane dolari fiind cu 6% mai mari decât în 2013. La finalul anului, numărul de servicii deţinute de clienţii UPC era de 1.925.200, în creştere cu 82.300 faţă de anul precedent. Inovaţia, internetul, calitatea televiziunii digitale HD, extinderea ariei de acoperire, rămân direcţii strategice ale UPC în 2015.

 

          EXIMTUR

Agenția deținută de Lucia Morariu a avut anul trecut creșteri pe mai multe segmente. Acestea au venit după o serie de investiții realizate în tehnologie și în dezvoltarea diviziei „EXIMTUR Incoming“, specializată în acordarea de servicii și programe turiștilor străini. Mai mult, EXIMTUR Business a fost unul dintre cele mai performante segmente, cu o creștere a serviciilor asigurate clienților companii private și instituții publice de peste 14%. Grosso modo, cifra de afaceri a ajuns la 40 de milioane de euro, păstrându-și astfel locul în topul celor mai mari agenții din România. Pentru anul acesta, reprezentanții agenției estimează o creștere atât în cazul afacerilor, cât și al numărului de turiști.

 

TUI TravelCenter/Eurolines

Investiții, extinderi și ofertă diversificată. Sunt direcțiile principale pe care a mers Dragoș Anastasiu, preşedintele grupului Eurolines România şi TUI TravelCenter. În timp ce afacerile grupului au crescut cu peste 30% pe parcursul lui 2014, până la  circa 90 milioane de euro, Touring Europabus a ajuns la un rulaj de 67 milioane de euro și 77 de agenții. În plus, pentru a diversifica și mai mult oferta pentru turiști, Anastasiu a devenit, în 2014, unul dintre acționarii principali ai complexului Green Village din Delta Dunării. Omul de afaceri a ales să investească aici pentru a dovedi că se poate ajunge la un nivel „atât de bun al serviciilor“ încât să fie atrași mult mai ușor turiștii străini.

 

          Deloitte România

Este unde dintre cele mai mari firme de servicii profesionale din România, furnizând servicii în mai multe domenii, dintre care amintim: Audit și Consultanță, Evaluarea Riscurilor, Consultanță fiscală și juridică, Consultanță financiară, Finanțări alternative – Fonduri Structurale & Ajutoare de Stat. Deloitte România are trei birouri în țara noastră, în București, Timișoara și Cluj-Napoca, unde activează aproximativ 500 de angajați. Anul trecut, compania a lansat Deloitte Student Academy, un program care își propune să le ofere studenților o perspectivă reală despre lucrul într-o companie multinațională de consultanță.