Pentru aproximativ 140 dintre cele 220 plaje bulgăreşti nu sunt încheiate contracte de concesionare, ceea ce reprezintă circa 63% din total. În ultimii trei ani nu a fost încheiat nici un nou contract de concesionare şi au fost semnate doar câteva colaborări pentru închiriere de plaje. Motivul ? Oamenii de afaceri se plâng că plătesc taxe foarte mari pentru concesionarea plajelor, în timp ce veniturile lor sunt destul de limitate. Pentru o plajă cu o lungime de trei kilometri trebuie asigurate 30 de puncte de salvamari: un post la fiecare 100 de metri, ceea ce înseamnă cel puţin 50 de salvamari. Suma salariilor lor se ridică la 25.000 de euro pe lună, alţi 7.500 euro sunt necesari pentru asigurarea unei ambulanţe cu o echipă de medici. 2.500 de euro costă curăţarea plajei şi tot atât este şi chiria plătită statului, costurile totale ridicându-se la circa 40.000 euro pe lună.

Din ce câștigă afaceriștii de pe litoralul bulgăresc

În acelaşi timp, accesul pe plajă este gratuit şi concesionarii pot să câştige doar din taxele percepute pentru umbrele şi şezlonguri, dar potrivit legii acestea nu pot să acopere mai mult de 50% din suprafaţa plajei, cealaltă jumătate trebuie să fie liberă de asemenea utilaje şi turiştii să poată să o folosească complet gratuit. Legea mai prevede că cele două jumătăţi ale plajei trebuie să fie de o calitate egală – nu este permis de exemplu ca toată partea cu nisip să fie acoperită de umbrele, în timp ce cea cu stânci să fie lăsată pentru acces liber. Regulamentele mai prevăd că nu mai mult de 2% dintre suprafaţa plajelor poate fi ocupată de baruri şi chioşcuri.