Operatorii pietei de capital se asteptau ca, o data cu modificarea Legii nr. 52, transparenta operatiunilor derulate la Bursa de Valori si pe piata extrabursiera Rasdaq sa creasca. Nu mica a fost mirarea la aparitia OUG privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele reglementate, cand brokerii au aflat ca actionarii semnificativi vor fi considerati de acum inainte doar cei ce detin cel putin de 10% din actiunile emise de o companie. „Asistam la o anumita reducere a transparentei in piata, prin cresterea pragului de raportare pentru actionarii semnificativi de la 5% la 10%”, afirma Razvan Pasol, presedinte la Intercapital Invest. Comisarii CNVM sustin insa ca o parte din prevederile ordonantei sunt preluate dupa legislatia europeana, pentru a apropia piata de capital din Romania de cele din UE. Asa este cazul si pentru procentajul de raportare pentru actionarii semnificativi.
Cei mai multi brokeri au reactionat insa negativ la prevederile articolului 46 din OUG, din care se intelege ca, in anumite conditii, actiunile furate pot fi imputate intermediarului. Cum actiunile tranzactionate pe piata de capital romaneasca sunt dematerializate, operatorii se pot pacali usor, in cazul in care au trecut cu vederea un anunt din sistem, prin care se poate face cunoscut furtul unui pachet de actiuni. „De aceea am introdus, la acelasi articol, posibilitatea ca intermediarul sa fie descarcat de raspundere daca declara cine a dat ordinul de vanzare”, afirma Gabriela Anghelache, presedintele CNVM. Brokerii sustin insa ca o astfel de masura este insuficienta, pentru ca un pachet de actiuni furate poate trece pe la 20-30 de intermediari si actionari, pentru a i se pierde urma. „Dupa parerea mea, la reclamarea furtului trebuie imediat blocate actiunile prin registrul independent, fara a mai lasa posibilitatea ca alte tranzactii sa se execute”, considera Adrian Manaila, director la Elda Invest.

Comisarii CNVM nu contrazic observatiile

Cei cinci comisari ai CNVM sustin ca o buna parte a observatiilor brokerilor sunt pertinente, iar in ceea ce priveste contradictiile si neclaritatile vor incerca lamurirea lor prin intermediul regulamentelor. CNVM are la dispozitie 90 de zile de la publicarea OUG in Monitorul Oficial pentru intocmirea regulamentelor care sa faca posibila aplicarea ei. „Orice observatie pe seama continutului OUG este bine venita inainte de elaborarea regulamentelor, pentru a ne face o imagine asupra punctelor neclare. Totusi, trebuie sa se tina cont de faptul ca in noua legislatie am introdus prevederi noi, in concordanta cu directivele Uniunii Europene. Acestea, desi la prima vedere par inacceptabile pentru piata de capital romaneasca, ne vor apropia ca legislatie de cea din UE”, a declarat Victor Eros, comisar CNVM. Victor Eros facea referire la cea mai controversata prevedere din ordonanta, aceea care interzice aportul de capital in natura la majorarea capitalului social. „Aportul in natura este acceptat doar in masura in care ceilalti actionari au drepturi egale, astfel incat aportul in natura sa nu faca discriminari in randul actionarilor”, precizeaza Gabriela Anghelache. Razvan Pasol, presedintele de la Intercapital Invest, considera insa ca problema actionarilor minoritari este exagerata: „Problema actionarilor minoritari a fost exagerata in Romania, uneori in defavoarea actionarilor majoritari sau chiar a emitentilor. Nu mi se pare normal ca pretul la care sunt oferite actiunile in cadrul exercitarii dreptului de preferinta la majorarile de capital social sa fie stabilit prin masuri administrative”.
Brokerii au mai comentat si pe seama articolului 112, care stabileste anumite obligatii pentru membrii Consiliilor de Administratie. „Articolul din ordonanta trebuie intarit cu pedepse exemplare pentru administratorii care aproba tot felul de minunatii despre care actionarii afla doar din presa”, sustine Adrian Manaila. Directorul SVM Elda Invest afirma ca aceste obligatii existau si in Legea nr. 52, dar nimeni nu le respecta. Comisarii CNVM precizeaza ca problema nerespectarii legislatiei pe piata de capital va fi solutionata prin intermediul regulamentelor, astfel incat legea sa nu lase portite pentru fraude, de orice fel ar fi ele.    

Puncte fierbinti ale noii legi

· Interzicerea majorarii capitalului prin aportul in natura
· Stabilirea prin masuri administrative a pretului la care sunt oferite actiunile in cadrul dreptului de preferinta la majorarile de capital social
· Reducerea transparentei prin cresterea pragului pentru actionarii semnificativi, de la 5% la 10 %
· Articolul 40 – conditiile minime de cotare la bursa pot fi „incalcate” cu acordul CNVM
· Articolul 46 – valorile mobiliare furate pot fi imputate intermediarului
· Articolul 149 – prin care bancile pot deveni societati prestatoare de servicii de investitii financiare incepand cu anul 2005
· Articolul 152 – prin care detinatorul unui pachet semnificativ la o societate intrata in faliment nu poate fi actionar la o societate prestatoare de servicii de investitii financiare.