‘Estimăm o creştere a preţului la RCA. Ordinul nr.14 al CSA va duce la creşterea tarifului RCA. De asemenea, la începutul anului 2013 se doreşte trecerea la un alt sistem de decontare. De exemplu, dacă dumneavoastră sunteţi vinovată de provocarea unui accident, păgubitul îşi va repara maşina pe RCA propriu, nu pe RCA-ul dumneavoastră, iar decontarea se va face între societăţile de asigurare. Oricum, şi anul acesta au crescut primele, deci de scăzut slabe şanse”, a declarat Florin Uşurelu, inspector de asigurări la Fast Brokers.

La rândul său, George Matei, director Asigurări la ABC Asigurări Reasigurări, a precizat că este foarte posibil ca preţul RCA să crească, deoarece asigurările de răspundere civilă auto sunt perdante.

‘Aceste preţuri la RCA sunt stabilite de firmele de asigurări pe baza unor rezultate anterioare pe care societatea le-a înregistrat, cifrele incluzând daunele, rezervele de daună, comisioanele de achiziţie etc. Toate cifrele acestea sunt variabile şi, în momentul în care se constată că firma este pe pierdere sau nu înregistrează câştigurile sperate, pentru că toată lumea trebuie să recunoască faptul că, de regulă, asigurările de răspundere civilă auto sunt perdante, acest minus trebuie recuperat umblându-se la preţuri. Nicio firmă dintre cele care încheie astfel de asigurări nu-şi permite să crească preţurile în mod arbitrar, ci ia decizia în funcţie de aceste variabile, care nu pot fi pe minus. În condiţiile în care pentru toate firmele de asigurări aceste RCA-uri sunt perdante, fiecare vrea să crească pentru a-şi recupera pierderile. Este o asigurare care permite în timp obţinerea unor venituri ce sunt destinate rulajului, dar, după un anumit timp, încep şi daunele. În acel moment, trebuie să ai şi sursa de despăgubire. Este foarte posibil ca toate tarifele să crească, pentru că nu există bază să se dea mai jos pentru că aceste asigurări fiind perdante trebuie recuperate’, a explicat Matei.

Pe de altă parte, există şi opinii potrivit cărora noile norme ce vor fi aplicate de CSA nu vor duce la majorarea tarifelor la RCA.

‘Noile norme nu aduc schimbări majore. Acestea vin în completarea legislaţiei existente, clarificând şi simplificând o serie de aspecte ale cadrului în care asiguratorii îşi desfăşoară activitatea. Societăţile de asigurare au avut şi vor avea în continuare libertatea de a stabili tarifele de primă în funcţie de criterii interne bine stabilite şi validate de expertiza fiecăreia în cazul acestei forme de asigurare (RCA – n.r.), de strategiile comerciale adoptate şi, desigur, de calitatea asumată a serviciilor post vânzare. O noutate o reprezintă eliminarea limitării reducerii comerciale, stabilită anterior la maximum 25%, companiile având posibilitatea să ofere discounturi de orice valoare atât timp cât acestea sunt prevăzute în modul de construcţie al tarifului de primă’, a menţionat Iuliana Rusei, director Asigurări Generale la Generali.

În opinia acesteia, noile norme subliniază, însă, importanţa obţinerii de informaţii corecte pe baza cărora să se stabilească prima de asigurare.

‘Este obligatorie solicitarea tuturor informaţiilor necesare evaluării riscului, conform propriilor criterii stabilite în tariful de primă, şi verificarea acurateţii acestora, indiferent că discutăm despre date de identificare şi tehnice ale vehiculului sau despre informaţii referitoare la proprietarul/utilizatorul acestuia. De asemenea, este binevenită reglementarea potrivit căreia în cazul vehiculelor pentru care se solicită asigurarea în vederea înmatriculării/înregistrării în România, asiguratorul are obligaţia de a solicita dovada înregistrării fiscale a vehiculului respectiv pe numele noului proprietar’, a adăugat Rusei.

În ceea ce priveşte tariful viitor la RCA, Generali arată că monitorizează în permanenţă indicatorii care arată evoluţia liniilor sale de business în raport cu propriile obiective stabilite, dar şi în raport cu evoluţia pieţei.

‘În ceea ce priveşte asigurarea RCA, în ultimii ani, la nivelul întregii pieţe, am asistat la o creştere considerabilă a despăgubirilor şi a rezervelor constituite de companii, în special pentru vătămări corporale, ceea ce ar fi trebuit să conducă automat la o majorare a primelor de asigurare. Însă, dimpotrivă, fenomenul înregistrat a fost invers, mare parte dintre companiile de asigurare optând pentru reducerea tarifelor. Generali nu face parte din acest segment, politica noastră fiind de a sta deoparte de această bătălie a preţurilor pe RCA. Generali are o politică corectă a tarifelor practicate pentru toate liniile de business, incluzând aici şi asigurarea RCA. În concluzie, nu putem avansa ideea de creştere a tarifelor la RCA pentru toti asiguraţii, pentru că în portofoliul nostru există segmente de clienţi pentru care tariful va scădea. Aceştia sunt şoferii prudenţi, care vor beneficia de avantajele aplicării sistemului bonus-malus, care le va aduce o reducere considerabilă’, a subliniat Cristina Albu, PR Manager la Generali.

La rândul său, CSA a precizat, într-un comunicat de presă dat publicităţii la sfârşitul lunii noiembrie, ca reacţie la declaraţiile unor brokeri de asigurări care puneau pe seama noilor norme creşterea cu 50% a tarifelor la RCA, că proiectul de modificare şi completare a Normelor privind asigurarea obligatorie RCA nu vizează majorarea tarifelor, ci are în vedere stabilirea unui mod unitar de calcul actuarial care să conducă la un cuantum corect al tarifului de primă RCA, în beneficiul asiguraţilor şi păgubiţilor.

‘Tarifele de primă pentru asigurările obligatorii RCA sunt stabilite exclusiv de către societăţile de asigurare, în funcţie de rezultatele proprii înregistrate pentru această formă de asigurare şi strategia de vânzări. Referitor la afirmaţiile apărute zilele acestea în presă, conform cărora prima RCA ar putea creşte cu 50% sau chiar mai mult, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor precizează că nu poate interveni asupra cuantumului tarifelor de primă RCA, întrucât acest lucru ar contraveni directivelor europene şi atribuţiilor CSA’, notează CSA.

SURSA: Agerpres