‘Noi nu putem obliga pe nimeni să nu înmatriculeze nu numai în Bulgaria, ci în orice altă ţară. Evident că se calculează şi unele dezavantaje, dar nu pot să renunţ la o taxă numai pentru că nu ştiu câte maşini se înmatriculează în Bulgaria. Eu sunt convins că este un program bun şi sunt convins că înţeleg şi cetăţenii că cel care cumpără o maşină trebuie să plătească o taxă de primă înmatriculare, aşa cum se întâmplă şi în alte ţări’, a afirmat Borbely.

Acesta a adăugat că ar putea fi luată în discuţie, la un moment dat, ideea de a exista o singură taxă pentru toate maşinile, însă la, ora actuală, România nu este pregătită să facă acest pas.

‘Eu nu abdic de la un principiu care trebuie să fie respectat, adică ‘Poluatorul plăteşte’. Vă repet că Legea din 2010, pe care o aplicăm acum, înseamnă că orice fel de maşină care se înmatriculează în România indiferent că este adusă din străinătate sau de aici, trebuie să plătească o taxă de primă înmatriculare (…) Ceea ce s-a pus în discuţie a fost legea veche care a funcţionat circa jumătate de an, unde a fost o discriminare indirectă, deoarece plăteau taxă de primă înmatriculare numai cel care aducea maşina din străinătate, nu cei care cumpărau din România. Această discriminare trebuie eliminată, conform deciziei Curţii. După părerea mea, în momentul de faţă poate vom analiza să introducem la o anumită dată o taxă pentru toate maşinile, dar acum România nu-şi poate permite acest lucru. Deocamdată, cei care cumpără maşini din străinătate trebuie să-şi asume această taxare suplimentară (…)’, a explicat ministrul Mediului.

Surse oficiale au declarat, luni, pentru AGERPRES, că taxa de primă înmatriculare ar putea fi diminuată cu maxim 20% din valoarea actuală, mai puţin pentru maşinile cu motorizările Euro 5.

Ministrul Mediului a propus extinderea taxei auto şi la maşinile înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, precum şi reducerea taxei auto cu 20-30%. Astfel, la tranzacţionarea unei maşini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, cumpărătorul ar urma să achite taxa auto.
Taxa de poluare auto a crescut, de la 1 ianuarie 2011, în medie, cu 45-50%, în funcţie de vechime şi puterea maşinii. În cazul motorizărilor Euro 5, maşinile noi de 1.100 cmc sunt taxate cu 116 euro, iar pentru cele mai vechi de doi ani cu 91 de euro. Pentru o maşină Euro 5 de 2.000 de cmc veche de doi ani este achitată o taxă de 507 euro, iar înregistrarea unei maşini Euro 5 de 3.000 cmc veche de doi ani impune plata unei taxe de 1.541 euro. Un autovehicul nou cu motor Euro 5 de 3.000 cmc, taxa ajunge la 1.950 euro.

În urmă cu o lună, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că taxa pe poluare instituită prin reglementarea română şi care se aplică vehiculelor la prima înmatriculare, contravine dreptului comunitar.

Ministerul Mediului a susţinut, însă, că hotărârea instanţei europene nu se pronunţă asupra legalităţii întregului act normativ, ci dă numai o interpretare a unor prevederi.
SURSA: Agerpres