La fel ca in basmul in care un imparat incearca sa-si marite cele trei fete, Fondul Proprietatii de Stat incearca de vreo cativa ani sa privatizeze cam tot atatea societati din industria aeronautica. Mai intai a incercat cu IAR Ghimbav. Compania Bell Helicopter, care s-a aratat interesata de societatea brasoveana, era un bun ginerica. Avea de toate: nume, bani si relatii foarte sus-puse. Numai ca mirele cerea prea multe, iar tata-socru’, adica FPS, nu a stiut sa negocieze bine zestrea. Si IAR a ramas nemaritata.
La Romaero situatia a fost mult mai simpla si total diferita de cea intalnita la IAR Ghimbav. Britten Norman parea un mire tocmai bun pentru ceea ce cauta imparatul. A fost anuntat fericitul eveniment, masa, dansul si tot tacamul.
Cand lucrurile pareau ca si rezolvate, s-a dovedit ca de ginerica nu este decat numele. In rest, nu prea este el de nasul unei societati asa de frumoase ca Romaero.
Intr-o asemenea situatie imparatul nu prea avea motive de fericire. Cota fetelor lui era cam scazuta, si daca nu reusea sa o marite macar pe a treia, risca sa ramana cu ele nemaritate.
In basm lucrurile se termina cu bine. A treia fata isi gaseste un superginerica, si in acest fel onoarea familiei este salvata. Cat de mult va semana finalul basmului cu ceea ce se va intampla in cazul societatii Aerostar Bacau, a treia societate din domeniu care se incearca a fi privatizata, ramane de vazut. Un lucru este sigur totusi: daca FPS reusea sa vanda macar una dintre cele doua societati mai sus amintite, de pe alte pozitii discuta acum despre Aerostar Bacau cu cei interesati.
Intentia de a privatiza societatea bacauana a aparut inca din primavara anului trecut. Atunci se spera ca, pana la finele lui 1998, procesul de privatizare se va incheia la Aerostar, insa acesta nu a fost demarat decat acum cateva zile, cand FPS si-a anuntat intentia de a vinde 70% din actiunile societatii. Cel care va cumpara actiunile va trebui sa mentina profilul societatii, iar statul roman va mentine o actiune nominativa de control. „Privatizarea se va face prin negociere directa, si nu prin licitatie. Ofertele vor fi judecate in functie de pretul oferit pe actiune si de programul de investitii pe care il propun cei interesati. Dar cred ca primul criteriu va fi cel mai important”, ne-a declarat Grigore Filip, directorul general de la Aerostar Bacau.
Doar patru societati
par a fi interesate
FPS vrea un pret de 60 000 lei pe actiune. Sau cel putin de aici trebuie sa plece ofertele. La un asemenea pret, FPS nu va putea obtine mai mult de 9 milioane dolari pentru actiunile pe care le detine la Aerostar. Daca raportam pretul la valoarea nominala a unei actiuni, 25.000 lei, se poate spune ca suma ceruta este buna. Iar daca ne raportam la pretul de bursa al actiunilor, in jurul a 4.000 de lei, se poate spune ca FPS va face o afacere pe cinste. Problema este ca la vanzarea unei fabrici nu conteaza numai valoarea activelor, ci si ce piata are aceasta. Iar ceea ce atrage cel mai mult la Aerostar este tocmai aceasta piata.
Societatea bacauana este una dintre putinele din lume care modernizeaza avionul MIG 21. De curand, s-a implicat si in modernizarea aparatelor MIG 29. Pe de alta parte, impreuna cu Elbit din Israel si Thomson din Franta a infiintat doua societati mixte. La prima dintre ele partea romana detine aproape 46% si se ocupa cu fabricarea de aparatura de bord, iar la a doua detine 70% si se ocupa de producerea de echipamente electronice de comunicatie si de aparare. Or, tocmai aceste societati mixte sunt foarte atragatoare pentru cei interesati de Aerostar, pentru ca cine va cumpara cele 70% din actiuni, va cumpara, practic, si cota de participare a partii romane la cele doua societati. Pana acum par a fi interesate de oferta FPS doar patru mari concerne din domeniu: DASA din Germania, Elbit din Israel, Thomson din Franta si Lockheed Martin din SUA.
Aparent, Elbit si Thomson sunt cele mai interesate de actiunile scoase la vanzare, tocmai datorita celor doua societati mixte pe care le-au infiintat impreuna cu Aerostar. Daca, de exemplu, Lockheed Martin ar prelua procentele detinute de FPS la societatea bacauana, americanii vor trebui sa convietuiasca si cu Elbit, si cu Thomson, societati rivale pe piata mondiala. Iar cum aici este vorba si de secrete industriale, o astfel de coabitare este aproape imposibila. „Atat in contractul pe care il avem cu Elbit, cat si in cel cu Thomson, este specificat ca, in astfel de situatii, au loc schimbari ale structurii actionariatului. Insa mai mult de atat nu pot sa spun”, ne-a declarat Grigore Filip.
Pot aparea aliante intre competitori
Surse din cadrul FPS ne-au precizat ca pana la urma israelienii de la Elbit ar avea cele mai mari sanse sa achizitioneze actiunile de la Aerostar. Si asta din mai multe motive. In primul rand, a facut investitii masive in fabrica bacauana. Insa aceleasi surse ne-au declarat ca jocurile nu sunt inca facute si ca inca se tatoneaza terenul. Pe de-o parte, americanii de la Lockheed Martin vor miza cu siguranta si pe un lobby foarte puternic, care se va face la cele mai inalte niveluri, iar pe de alta parte, este posibila si o alianta intre doi competitori. Si in acest sens este cunoscut faptul ca intre DASA si Elbit au mai existat cooperari. Chiar daca acestea ar fi cam toate scenariile posibile, pana acum nu a fost depusa nici o oferta clara.
Insa pana la jumatatea lui octombrie, cand expira termenul limita de depunere a ofertelor, mai este timp si, cu siguranta, acestea vor aparea. De asemenea, este foarte posibil ca societatea care va castiga sa ceara facilitati, lucru care s-a mai intamplat si in cazul altor privatizari. Cum Guvernul nu poate acorda facilitati ce contravin acordului cu FMI, privatizarea poate fi blocata. Directorul Filip sustine ca a luat in calcul o astfel de varianta si ca o va putea contracara, printr-o interventie a PAS-ului societatii care va depune o oferta. Insa este greu de crezut ca PAS va avea forta financiara necesara unei astfel de oferte.

Stefan Onica