Partidul Național Liberal a publicat programul de guvernare pentru perioada 2020-2024. Printre propunerile liberalilor se află și o serie de schimbări majore în domeniul educației.

Astfel, Guvernul PNL își dorește să exindă rețelele de crește din sistemul public, până la finalul guvernării. De asemenea, liberalii mai propun oferirea de servicii de consiliere pentru elevii de toate vârstele și aplicarea unui sistem ”unitar la nivel național” de acordare a burselor pentru elevi, sistem unde discriminarea să nu existe.

„Extinderea rețelei de creșe în sistemul public, astfel încât rata de cuprindere a copiilor cu vârste între 0-3 ani să crească până în anul 2025;

Generalizarea treptată a cuprinderii copiilor de 5, 4 și 3 ani în învățământul preșcolar, până în anul 2025. Preuniversitar

Generalizarea programelor afterschool în unitățile de învățământ de stat și creșterea calității serviciilor oferite de acestea;

Generalizarea etapizată a programului de asigurare a unei mese calde în școli pentru toți copiii din medii defavorizate;

Aplicarea unui sistem unitar la nivel național de acordare a burselor pentru elevi fără discriminare în funcție resursele bugetare ale comunităților locale;

Oferirea serviciilor de consiliere și orientare (inclusiv logopedie) pentru toți elevii – un consilier școlar la fiecare 400 de copii/elevi;

Revizuirea arhitecturii curriculare prin centrarea conținuturilor pe profilul celui care învață, pe competențele cheie și pe maximizarea potențialului fiecărui copil; Dezvoltarea platformei E-portofoliu care va gestiona portofoliile educaționale digitale ale elevilor”, se arată în programul de guvernare PNL.

Care sunt planurile în învățământul Universitar

În ceea ce privește situația învățământului Universitar, și aici, liberalii au planuri mari. Guvernul își dorește dezvoltarea programelor de educație profesională și totodată creșterea competivității pe plan internațional.

De asemenea, în planul de guvernare se menționează și o stimulare a cooperării între domeniile publice și priviate.

„Dezvoltarea programelor de educație profesională în regim dual la nivel secundar și terțiar până la 30% din totalul programelor de educație profesională. Universitar Consolidarea autonomiei universitare în sensul flexibilizării utilizării finanțării de bază și veniturilor proprii;

Creșterea competitivității în plan internațional, prin încurajarea creării de consorții universitare performante; Asigurarea sprijinului financiar pentru studenți prin stabilirea unui cuantum minim al burselor studențești;

Dezvoltarea cercetării în universități prin finanțarea universităților publice în regim competitiv, cu scopul de a dezvolta resursele umane specializate în cercetare și infrastructurile de cercetare necesare;

Evaluarea și reforma școlilor doctorale, inclusiv prin evaluarea calității procesului educațional din cadrul acestui parcurs academic;

Stimularea cooperării public – privat ca motor al inovării, prin creșterea eficienței instrumentelor de finanțare și valorifica- rea economică a rezultatelor cercetării”, mai arată documentul.

Sursa foto: INQUAM Photos, Octav Ganea