Anul acesta vor fi livrate proiectele Coresi Shopping City Braşov faza întâi, AFI Palace Ploieşti, Cora Slobozia, Corall Constanţa, Uvertura Mall Botoşani şi Promenada Mall în Bucureşti. În Capitală sunt prognozaţi să fie livraţi aproximativ 470.000 de metri pătraţi de centre comerciale, în timp ce construcţia unor proiecte ce totalizează 430.000 de metri pătraţi a fost oprită. O serie de proiecte şi-au schimbat statutul de centre comerciale, iar un  exemplu este Armonia Arad, care se află în proces de reconversie într-un parc industrial sau logistic. Pentru 2014 livrările vor include centre comerciale localizate în Bucureşti şi Braşov.

Media naţională privind raportul de spaţii comerciale la mia de locuitori a fost de 127 de metri pătraţi la sfârşitul lui 2012, în timp ce în Bucureşti media este de 416 metri pătraţi. Lider în topul primelor zece oraşe din România cu cel mai mare raport de spaţii comerciale la mia de locuitori îl ocupă Suceava (1.118 metri pătraţi).

Stocul de spaţii comerciale din România a ajuns la sfârşitul anului trecut la aproximativ 2,7 milioane de metri pătraţi, dintre care Bucureştiul deţine 30% (806.000 de metri pătraţi).

Nivelul livrărilor din 2012 reprezintă 6% (150.000 de metri pătraţi) din stocul modern de centre comerciale, o cifră de patru ori mai mică decât cea înregistrată în 2008 (circa 670.000 metri pătraţi). Şase centre comerciale au fost inaugurate în semestrul doi al anului trecut, dintre care doar Ploieşti Shopping City este singurul de tip mall. În Capitală, au fost finalizate trei centre comerciale, şi anume Cora Rahova, InterCora Mihai Bravu şi Auchan City Crângaşi, a căror suprafaţă însumează 35% din totalul noilor livrări din semestrul doi.

Nume importante de comercianţi din zona de fashion ca C&A, H&M, mărcile Inditex, New Yorker, Kenvelo Group, Reserved, Takko, Deichmann, Humanic, precum şi jucători din zona alimentară precum Penny Market, Profi, Lidl, Mega Image sau Carrefour Express şi-au continuat planurile de extindere a propriilor reţele şi în semestrul al doilea din 2012. De asemenea, cei trei lideri din domeniul electrocasnicelor, Altex, Domo şi Flanco, au fost activi şi în această perioadă a anului, cu deschideri de magazine în centre comerciale din ţară. Noile prezenţe de pe piaţa locală de anul trecut sunt Subway, CCC şi Oodji. În ultimul trimestru al anului trecut, pe piaţa de lux din Capitală a intrat brandul Roberto Cavalli, iar primul magazin a fost deschis în galeria hotelului Marriott. Cinema City a inaugurat două noi investiţii de tip cinema multiplex anul trecut, în Maritimo Constanţa şi Ploieşti Shopping City, consolidându-şi astfel poziţia dominantă în România.

Pe de altă parte, mărcile internaţionale precum Burger King, Kiabi şi InterEx au decis să-şi retragă afacerile din România în 2012.

Chiria prime şi randamentul prime au rămas la acelaşi nivel ca în trimestrele precedente 50 euro/mp, respectiv 8,75/mp. Valoarea chiriei prime înregistrată pentru Bucureşti este mai mare decât cea de la Sofia, în timp ce, Varşovia, Budapesta şi Praga conduc în topul regiunii, ca şi în cazul stocului de centre comerciale.