Așa cum tuturor ni se pare ideal să îmbinăm pasiunea cu jobul mult dorit, iar de multe ori ne apar piedici în cale, nici traseul Andreei Bădală nu a fost unul ușor. Ea și-a dorit un business personalizat până la ultimul amănunt care acum se traduce prin răbdare, creativitate și perseverență. Iar recunoașterea a venit de la sine. Andreea Bădală a fost de mică pasionată de munca migăloasă și a crezut cu tărie că perspectivele pe care i le oferă România sunt imense. Astfel, după ce a lucrat cu Alexander McQueen în Marea Britanie, unde a absolvit London College of Fashion, a revenit să pună bazele brandului Murmur aici, în România. 

Cândva, văzând-o pe bunica sa, croitoreasă, lucrând la mașina de cusut, Andreea Bădală și-a imaginat o lume în care să-și poate aduce lucrările la rang de artă și să poată trăi din asta. Nu degeaba, tatăl său a sfătuit-o, mai în glumă, mai în serios: Bine, bine, tu să faci artă, dar să ai grijă să faci și bani din asta. Cum dintotdeauna s-a imaginat în propriul său atelier, pe care în 2010 l-a și improvizat în casa părinților, în care să-și petreacă ore-n șir printre tipare și manechine, calea aleasă i-a garantat celebritatea la nivel mondial. „Atunci când am revenit în țară, m-am întrebat ce pot face original, să fie parte din mine și să se vândă. Apoi, cum voi putea trăi din asta? Mi-am pus problema altfel, ce pot aduce eu în domeniul meu și cine sunt eu vis a vis de tot ceea ce s-a construit până acum. Ce relevanță am eu?“, își amintește ea. 

Lucrurile s-au mișcat într-un ritm alert, iar Andreea Bădală a știut mereu să fie răbdătoare. Astfel că, dacă în martie 2010 a revenit în România să pună temelia brandului Murmur, în luna septembrie a aceluiași an, deja expunea brand-ul într-o expoziție la Paris, prin programul de finanțare derulat de Ministerul Economiei. La eveniment a participat și presa inernațională. Atunci i-au venit și primele comenzi externe. „La acea vreme, aveam un angajat part time, un atelier improvizat în casa părinților și atât. Au fost trei comenzi, din care pe prima am realizat-o imediat și a fost pentru un magazin excepțional din Liban, situat în zona investitorilor din luxury. O comandă pe care am livrat-o repede și o alta care s-a dovedit a fi „a total failure“. Clienții erau din China, îmi cereau mostre de material fără să le plătească, cereau marfa fără să dea vreun mail înainte și comunicarea a fost zero“, spune ea. Totuși, apreciază că a fost o perioadă amuzantă.

Cel puțin prima livrare nu o va putea uita-o niciodată, după cum spune. „Atunci mi-am făcut trei adrese de mail, pe care lucram eu cu încă două nume. Era o companie foarte mare, vorbeam cu „head buyer“ de pe o adresă de mail, apoi cu domnul care se ocupa de vamă, de pe alta, apoi cu tipa de la PR care-mi cerea imagini pe care să le posteze pe social media. Și nu era tocmai potrivit să pară că le fac eu pe toate“, recunoaște ea. 

Tot cu prilejul expoziției de la Paris, brandul Murmur începea să fie descoperit. Așa a ajuns antreprenoarea să contracteze buticuri foarte bune din străinătate, printre care, amintește unul din Manhattan, nou, cool și vizitat de oamenii high end din industrie. În același timp, în Marea Britanie, era descoperită de presă. „Faptul că un brand no name este chemat să apară în pictorialul principal  al Vogue UK, un nume cu sonoritate, a însemnat că tot trustul de presă crede în acest brand, subliniază ea. Așa au venit și primele colaborări cu Beyonce, în 2013, pentru un videoclip. Apoi, a fost colaborarea cu Madonna pentru Grammy Awards, care a purtat pe scenă un costum făcut special pentru ea. A urmat colaborarea cu Britney Spears, după care iar cu Madonna pentru turneul mondial. Iar în luna iulie 2016, va ieși o nouă colaborare cu o vedetă top“, anunță Andreea Bădală. Pare nebosită, cu toate că actualul showroom de pe strada Icoanei, este deschis zi de zi, mai puțin duminica, până după ora de închidere a mall-ului. Spune că-i place la nebunie să lucreze cu fiecare clientă în parte, să afle cât mai multe despre personalitatea ei și să înțeleagă ce i se potrivește mai bine. „În showroom încercăm să oprim timpul în loc. Nu contează cât este ceasul. Realizez și eu când plec de aici ce înseamnă ticăitul de ceas“, spune ea. Ea oferă consultanță și se ocupă personal de fiecare clientă în parte. Cu toate că Murmur nu produce de pildă pantofi, Andreea Bădală petrece timp căutând la alte branduri încălțăminte potrivită creațiilor ei, fără a obține vreun câștig din asta. Nu face compromisuri și practică un preț cât mai corect pentru client. „Dacă alterezi cu comisioane de vânzări, nu are cum să mai fie 100% sincer“, explică fondatoarea Murmur. 

Unul dintre cele mai importante momente din cariera Andreei Bădală a fost atunci când a lansat linia Roleplay, care se adresează fanteziei în cuplu. Este vorba despre acele costume inspirate după clișee, din materiale de foarte bună calitate. „A fost o mișcare îndrăzneață. Cred că atunci am avut foarte mult curaj.  Și așa am accesat o nișă pe care nu o mai accesasem, zona de buticuri exclusiviste, de vedete. Am avut comenzi de la vedete de Hollywood. Am fost temătoare atunci când am lansat colecția, însă nu am avut reacții negative. Lumea a înțeles că în zona de fantezie -clișeu există numai branduri foarte ieftine și au fost încântanți să aibă varianta high end“, explică ea.

În ceea ce privește piața în care activează, Andreea Bădală este de părere că avem de-a face cu un consumator foarte deschis. „Mai precis, femeile la noi sunt pregătite să experimenteze, sunt deschise să cumpere un brand pentru că e unic, original și nu-l mai poartă alte femei. Acum, noi, femeile românce, am ajuns să consumăm atât de curajos, adaptat, la propria personalitate și cred că este un salt excepțional. Atunci când investesc, româncele investesc în imaginea lor. Vorbim despre o extensie a personalității acestora. Felul în care ele se prezintă în lume, în care feminitatea devine a power weapon“, susține antreprenoarea.

 

Cinci lecţii pe care le-a învăţat prin prisma businessului

Andreea Bădală vorbeşte cu o modestie aparte despre realizările sale, care nu sunt deloc mărunte. Calea pe care a ales-o nu a fost deloc uşoră, astfel că, într-un interviu acordat revistei Capital, ne-a povestit despre suişuri şi coborâşuri:  

1. Time management. Un termen pe care nu-l ai dacă nu te lovești de el. 
   
2. Deschiderea în a cunoaște alți oameni. Inainte ești mai închis,  însă odată ce realizezi că ești atât de ocupat și nu mai ai timp liber, începi să-l prețuiești mai mult, iar persoanele pe care le întâlnești te inspiră într-un fel sau altul.

3. Am învățat să iau decizii fără să îmi mai fie frică. Uneori ești pus în situația de a lua decizii și punct. Nu ai altă opțiune. Nu poți să te culci și să pleci. Trebuie să iei o decizie.

4. Am învățat în timp că se pot face lucuri pe măsura așteptărilor pe care le ai și a visurilor și că se pot îndeplini. Iar cu talent, cu multă dedicație și multă muncă se poate ajunge la niște rezultate greu de închipuit în domenii intermediare.

5. Ar trebui să învăț să gust mai mult momentul în sensul că , uneori ești atât de mult cu mintea în viitor, în planificare, și nu te oprești un pic să savurezi clipa să tragi aer în piept, spunându-ți: „hai că am făcut ceva în cinci ani”. „Hai cinci minute să mă bucur de asta”.

(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)