Modul in care Anca Mitu a pornit in cariera este tipic pentru majoritatea oamenilor zilelor noastre, desigur in Romania. A „dat” la medicina, dar inainte de 1989 admiterea era extrem de dificila. S-a orientat catre Politehnica, in speranta ca va putea sa-si construiasca mai usor o cariera, dar in 1992 piata romaneasca nu mai avea nevoie de ingineri pentru mecanica fina. „Pentru a putea supravietui, mi-am pus intrebarea ce as putea face fara nici un ban. M-am gandit ca as putea incepe o afacere la care sa ma pricep. In afara de ceea ce invatasem la scoala, si nu-mi mai ajuta acum, singurul lucru pe care-l stiam era sa gatesc, la fel ca mai toate femeile. O jumatate de an am mers pe la toate centrele de consultanta in afaceri de prin Bucuresti pentru a ma documenta asupra unei afaceri in acest domeniu. Pe atunci, nimeni nu vorbea si nici nu facea catering”, spune Anca Mitu.
Intre ceea ce a descoperit in dosarele de consultanta si ceea ce a putut sa faca in realitate a ramas o distanta, ca de la cer la pamant, chiar si astazi. Cultura occidentala, traditia si educatia oamenilor din tarile unde cateringul a devenit o activitate infloritoare de-a lungul a zeci de ani, configureaza o conjunctura in care romanii nu se regasesc inca. Asa ca Anca Mitu a recurs la cea mai buna metoda in Romania: vazand si facand. La inceput s-a dus la o prietena care lucra la o banca si a dus, promotional, mai multe sandvisuri, lasand o oferta pentru comenzi. „M-am intors luni dimineata, pregatita sa fac fata unor eventuale solicitari din categoria preparatelor mai ieftine. M-am inselat – recunoaste Anca Mitu. Toti au comandat sandvisuri cu snitel de pui, care erau cele mai scumpe. Asa ca a trebuit sa dau fuga la magazin, sa cumpar mai mult piept de pui. Era inghetat, iar eu ma angajasem sa le onorez comenzile pana la ora 11. Am rugat o vecina care avea cuptor cu microunde sa ma lase sa dezghet mai repede carnea, dar oricat m-am straduit, am intarziat trei ore.” Bancherii s-au lins insa pe degete de placere si au trecut cu vederea prima abatere a tinerei intreprinzatoare. Mirosul placut si infatisarea atragatoare a sandvisurilor au atras in scurt timp si alti „mancaciosi”, care lucrau in diverse firme la Sofitel. Anca Mitu spune ca nu a facut nici o oferta nimanui, dar sistemul era de-abia la inceput si nu exista concurenta pe piata. Afacerea firmei Prestig Catering a crescut, cum s-ar spune, spontan si s-a dovedit profitabila. De-abia dupa luni de zile s-a gandit ca ar trebui sa diversifice oferta, dar initiativa i-a apartinut in totalitate. Nici o clipa nu a avut presiuni din partea clientelei. Nici acum nu simte astfel de constrangeri. „Majoritatea clientilor au un buget pentru masa, dar nu si cerinte specifice pentru continutul ei. Sau vin cu pretentii care nu se pot acoperi din sumele respective de bani. Pe piata au aparut acum tot felul de furnizori de servicii de catering, dar eu nu accept sa fac nici un fel de compromisuri la calitatea preparatelor pe care le ofer si nici sa dau comisioane”, spune hotarat Anca Mitu.
De la afacerea inceputa in familie, impreuna cu sotul, in scurt timp a trebuit sa treaca la amenajarea unui spatiu dedicat exclusiv activitatii productive. Cumpararea unor utilaje de laborator si a unor echipamente de lucru profesionale s-a dovedit o necesitate pentru a face fata volumului de comenzi, dar si pentru a creste randamentul. Profitul nu a crescut pe masura, pentru ca au scazut comenzile din partea persoanelor juridice. Marii clienti, cei pentru care firma platea masa de pranz, au taiat aceste beneficii din pachetul salarial al angajatilor. Amenajarea unui spatiu modern si performant de productie in comuna Pantelimon permite acum familiei Mitu sa se concentreze asupra cateringului destinat evenimentelor. Intre timp, Calin Mitu a absolvit un MBA la Asebuss, ceea ce a permis abordarea activitatii dintr-o perspectiva reala a business-ului. Investitia recent facuta a fost mare: 80.000 de dolari. Anca Mitu spune insa ca daca vrei sa te dezvolti, inclusiv in calitatea serviciilor, si sa te diferentiezi pe o piata care a inceput sa devina concurentiala, trebuie sa iei astfel de decizii si sa-ti asumi toata responsabilitatea.

Dosarul afacerii de catering

Masa de pranz: 600 de portii mancare/zi
· insumeaza 60% din cifra de afaceri
Mese festive: 15-20 evenimente/luna (preparare mancare, organizare, servicii directe de servire la beneficiar)
· insumeaza 40% din cifra de afaceri
Personal: 20 de angajati
· cheltuieli cu personalul:
20% din total cheltuieli
Rata de profit: 6% in prezent. La inceputul afacerii rata de profit a fost de 10%.

Sfaturi pentru investitia In latura spirituala a afacerii

Initierea oricarei afaceri implica un proces de autoanaliza a aptitudinilor si a disponibilitatii personale fata de sarcinile si riscurile pe care le prezuma. Mancarea este o chestiune de gust, bun-simt si extrem de expusa la actiunea multor factori obiectivi si subiectivi.
· Clientul este subiectiv, pretentios si personal. Daca este in toane proaste, aceeasi mancare i se poate parea mai putin buna decat ieri. Bucatarul, in functie de starea sa, poate gati diferit aceeasi mancare. Alimentele care intra in compozitia retetei pot diferi la gust, consistenta etc., in functie de furnizor sau chiar si cand el este acelasi.
· Lucrezi intotdeauna contra cronometru. Faci un plan de actiune in functie de comenzile din saptamana urmatoare, dar trebuie sa te concentrezi efectiv pe executarea si livrarea produselor din saptamana in curs.
· Trebuie sa ai cunostinte de administrare de personal, dar si de contabilitate primara. Conduci oameni care sunt putin calificati si putin motivati sa lucreze, pentru ca in catering nu exista bacsisuri.
· Trebuie sa stii sa faci retete, sa te pricepi sa gatesti si sa-ti placa arta culinara, pentru ca inceputul afacerii tine numai de tine.
· Afacerea, chiar si dupa ce devine stabila, necesita implicarea directa a patronului. Asa incat gandeste-te daca poti face fata unui efort fizic si psihic pe termen lung. Mai trebuie luat in calcul si faptul ca vei mirosi tot timpul a mancare, si nu a apa de trandafiri!

Business start

Investitii minime pentru infiintarea unei firme de catering

Activitate: Masa de pranz: 100 de portii mancare/zi

Spatiu: 200 mp: suprafata utila pentru activitatea de productie, depozitare, birouri si anexe (vestiare, grupuri sanitare etc.)
– chiria: 10 USD/mp = 2.000 USD/luna
– amenajare minima initiala: 3.000 USD
– intretinere: 1.000 USD/luna (apa, gaze, lumina, canalizare, curatenie, reparatii curente, igienizare etc.)

Echipamente de laborator: 12.000 USD (plita, cuptor cu convectie, mese inox etc.)

Vase si vesela de unica folosinta pentru 100 de portii de mancare/luna: 2.000 USD

Masina pentru transportul produselor: 5.000 USD

Personal angajat: 1 bucatar + 4 ajutoare la bucatarie + 2 persoane la distributie

Capital necesar pentru plata salariilor si achizitie marfa pentru o luna: 3.000 USD (in mod normal, capitalul trebuie asigurat in avans pentru
un interval de trei luni, aceasta fiind
perioada in care se recupereaza sumele de bani datorate
de beneficiarii serviciilor).

Total capital de pornire: 28.000 USD