Practic, antreprenorii care au o idee strălucită îşi pot prezenta proiectul prin intermediul Kickstarter, care este cea mai mare platformă de crowdfunding din lume, şi primesc contribuţii financiare modeste (donaţia medie este de circa 60 de dolari) de la diverşi indivizi care vor să sprijine proiectul.

Perry Chen, în vârstă de 36 de ani şi directorul executiv al Kickstarter, s-a gândit la ideea care a pus bazele platformei de finanţare încă din 2002. El intenţiona să organizeze un concert în New Orleans, unde locuia în acea perioadă, dar şi-a pierdut curajul când s-a gândit la banii pe care i-ar putea pierde. Chan şi-a imaginat un instrument web care să îi permită să strângă banii necesari fără niciun risc personal. Trei ani mai târziu, când locuia în New York City, i-a explicat ideea lui Yancey Strickler. „Nu sunt prea sigur de reuşita acestei idei“, îşi aminteşte Strickler (33 de ani) că gândea atunci.

I se părea dubios pentru că niciunul dintre ei nu avea experienţă în strângerea de fonduri, conducerea unei organizaţii caritabile, în iniţierea unei companii din domeniul tehnologiei sau în scrierea codurilor de programare. Chen a fost fondatorul unei galerii de artă, iar singura calificare a lui Strickler era munca sa de critic online de muzică. Dar lipsa experienţei nu era adevărata problemă. Cel îl deranja de fapt pe Strickler era faptul că ideea suna suspicios, asemenea unui concurs de popularitate. „Dacă laşi oamenii să voteze pentru ceea ce vor – atunci ai «American Idol»“, i-a spus lui Chen. Replica lui Chen a venit imediat: „Dar ce se întâmplă cu un sculptor dintr-un oraş mic uitat de lume? Nu va ajunge niciodată într-o galerie de artă. Nu este apreciat de cei din jur, dar internetul ar putea rezolva această problemă“.

Astfel, cei doi s-au înţeles cu privire la strategia pe care trebuie să o urmeze, au mai cooptat un fondator în echipă, pe Charles Adler, şi şi-au petrecut următorii ani fără niciun rezultat. Strickler recunoaşte că era gata să se dea bătut, dar Chen nu voia să renunţe la idee. Într-un final au intrat în contact cu oamenii care aveau abilităţile tehnice necesare şi Kickstarter a început să funcţioneze din 28 aprilie 2009. În acea perioadă, alte servicii online – unele de succes, altele mai puţin –  familiarizaseră oamenii cu ideea de a conecta donatorii cu antreprenori în căutare de sume mici de bani. Beneficiind de un teren propice, site-ul s-a dezvoltat fulgerător de repede, iar printre susţinătorii financiari au ajuns să figureze nume grele de „angel investors“ precum Jack Dorsey, Zach Klein şi Caterina Fake.

După trei ani

Anul trecut, peste 18.000 de proiecte au fost finanţate cu succes prin intermediul Kickstarter. Un volum de 320 mil. dolari a fost atras de 2,2 milioane de oameni, făcând posibile o serie de proiecte creative. Jocurile, o categorie care include jocurile video, cu cărţi şi cu table, a atras cele mai multe fonduri, cu 83 mil. dolari investite în peste 900 de proiecte.

În total, 44% din proiectele lansate anul trecut au reuşit să îşi strângă banii de care aveau nevoie în dezvoltare, dar rata de succes a variat de la un banal 26% în domeniul modei până la un însufleţit 74% în zona proiectelor de dans.
Şaptesprezece proiecte au strâns peste un milion de dolari fiecare în 2012. Proiectele din tehnologie au primit cele mai mari donaţii, cu o medie de 107 dolari pe susţinător (finanţator).

Cel mai mare proiect de până acum, dezvoltat prin intermediul Kickstarter, este Pebble, un ceas care se conectează la smarthphone prin Bluetooth, care a primit aproape 150 de dolari de la fiecare donator şi a strâns în total 10,3 milioane de dolari în luna mai. (Primele produse finalizate trebuie să ajungă la donatori săptămâna viitoare).

Potrivit Kickstarter, volumul total colectat anul trecut a crescut cu peste 200%, comparativ cu 2011. După ce şi-a deschis uşile şi pentru proiecte din Marea Britanie, în octombrie anul trecut, site-ul se aşteaptă la o continuare a creşterii şi în 2013.



SURSA:
The New York Times, The Economist