Cu toate că au fost reluate exporturile de cereale prin porturile ucrainene de la Marea Neagră, în urma unui acord internaţional intermediat de ONU şi Turcia, între Ucraina și Rusia, Uniunea Europeană intenţionează în viitorul apropiat să îşi continue eforturile destinate creării unor rute alternative care să permită exporturile de cereale ucrainene.

Adina Vălean, comisarul european pentru Transport, spune că UE va consolida rutele alternative pentru exporturile de cereale din Ucraina

Chiar dacă rutele maritime au fost redeschise, o revenire rapidă la nivelul la care erau exporturile de cereale ale Ucrainei înainte de război rămâne dificilă.

De aceea, este în continuare vital să fie create rute alternative de export, a anunțat joi, 4 august, comisarul european pentru Transport, Adina Vălean.

De asemenea, înaltul oficial european a subliniat că „este loc de progrese” în cazul rutelor alternative la care se lucrează în prezent, citând lipsa de vagoane de marfă, a operatorilor de barje fluviale şi a facilităţilor de stocare pentru produsele exportate de Ucraina.

Ucraina era al patrulea exportator mondial de ulei de floarea soarelui

Conform Comisiei Europene, înainte de invazia rusească, Ucraina era al patrulea exportator mondial de ulei de floarea soarelui, al treilea mare exportator de rapiţă şi orz, al patrulea mare exportator de porumb şi al cincilea mare exportator de grâu.

Cu toate acestea, în prezent, toate speranţele sunt puse în acordul convenit cu Rusia la data de 22 iulie, la Istanbul, privind reluarea exporturilor de produse ucrainene via porturile de la Marea Neagră. Potrivit cifrelor furnizate de UE, până la cinci milioane de tone de cereale ar putea trece prin porturile ucrainene de la Marea Neagră în fiecare lună.

Recent, Comisia Europeană şi-a modificat propunerea legislativă din luna decembrie 2021 privind revizuirea Regulamentului pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), în ideea prelungirii a patru coridoare TEN-T până în Ucraina şi Republica Moldova.

Printre modificările avute în vedere de Comisie se numără în special prelungirea Coridorul Marea Nordului – Marea Baltică via Lvov şi Kiev până la Mariupol, prelungirea Coridorului TEN-T Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee până la Odesa via Lvov şi Chişinău precum şi prelungirea coridoarelor Marea Baltică-Marea Adriatică şi Rin-Dunăre până la Lvov.