Din datele furnizate de Asociatie, doar 85% din distilerii sunt autorizate, iar dintre cele 1.600 de societati de imbuteliere sunt autorizate doar 320. Pentru primele sapte luni ale anului in curs, valoarea pietei alcoolului este estimata la 4.500 miliarde lei, ceea ce da masura exacta a evaziunii fiscale practicate pe scara larga.
Cu toate incercarile de impunere a cadrului legal pentru comertul cu alcool, rezultate spectaculoase nu au fost obtinute. Pentru anul trecut, evaziunea fiscala la alcool a fost estimata la valori cuprinse intre 6.000 si 15.000 miliarde lei, in timp ce accizele colectate nu s-au ridicat nici la o treime din acestea. Productia oficiala de alcool etilic a cunoscut o scadere drastica incepand cu anul 1996, ajungand in 1999 la 138.000 hectolitri, productia reala fiind estimata la milioane de hectolitri. Declinul productiei corespunde cu cresterea gradului de accizare a bauturilor alcoolice, ceea ce duce cu gandul numai la reducerea productiilor declarate fiscului. Unele surse din piata considera ca productia de alcool se cifreaza la aproximativ 1.200 hectolitri, din care doar 10% este declarata si accizata.
Ultima gaselnita in materie de contrabanda viza alcoolul sanitar comercializat prin spitale si farmacii, scutit pana acum de accize. S-a constat ca au existat cazuri in care pe baza unor chitante eliberate de farmacii, cantitati impresionante de alcool erau trecute in scripte drept alcool sanitar. In realitate, respectivele cantitati de alcool erau folosite pentru fabricarea de bauturi alcoolice, evitandu-se plata taxelor catre stat. La unele farmacii, situate in judete in care consumul de bauturi spirtoase este foarte mare, Covasna si Alba, se rulau cantitati de 800.000 litri lunar, practic imposibil de justificat in mod normal. Pentru a elimina „consumul” excesiv de alcool sanitar, s-a luat masura acizarii si acestui produs.
Orice control s-a dovedit ineficient
Nimic nu a reusit sa reduca dimensiunile pietei negre a alcoolului. Nici Ordonanta nr. 50/1998, care a pus piedici distributiei, nici accizele, nici timbrele. Astfel ca anul trecut, prin Oronanta de urgenta nr. 134/2000 s-au adus modificari ale legislatiei privind produsele supuse accizelor, in special pentru alcool si produse petroliere, pentru supravegherea stricta a circulatiei acestora si eliminarea pietei negre.
Masurile nu au putut fi aplicate decat partial, directiile generale ale finantelor publice din teritoriu neavand personal suficient si logistica necesara. Teoretic, supraveghetorul fiscal trebuie sa fie prezent la producator la fiecare transport si, dupa incarcarea alcoolului, sa completeze documentele in patru exemplare. In plus, dupa plecarea transportului trebuie sa anunte telefonic directia de finante a destinatarului ca cisterna urmeaza sa soseasca si sa fie pregatita sa verifice marfa la sosire.
Inca o data, autoritatile au intervenit prin modificarea si completarea OG nr. 27/2000, in scopul diminuarii pietei negre a alcoolului. Conform actului normativ se reduce acciza la 65 de euro pe hectolitru de alcool si se introduc taxe pentru alcoolul sanitar. Ordonanta mai prevede formarea unor comisii mixte de control din care vor face reprezentati ai Finantelor, ai Ministerului Agriculturii, ai Internelor si ai patronatelor de profil. Se va reglementa regimul de autorizare, supraveghere si circulatie a materiilor prime folosite pentru obtinerea alcoolului etilic rafinat si a distilatului din cereale.
Astfel se spera eliminarea intermediarilor de pe piata alcoolului, pentru ca se interzice circulatia in afara relatiei producator-imbuteliator. Succesul noii reglementari va putea fi masurat prin cresterea incasarilor la buget provenite din colectarea taxelor pentru producerea si comercializarea bauturilor alcoolice.