42% dintre utilizatoii de Internet din Uniunea Europeană nu îndraznesc să efectueze tranzacţii financiare online, în timp ce 39% din utilizatori au îndoieli serioase legate de siguranţă, iar 12% din utilizatorii de Internet din UE se simt în siguranţă atunci când efectuează tranzacţii pe Internet, potrivit unui studiu al Eurobarometrului.

De asemenea, 65% din utilizatorii de Internet din UE nu ştiu de unde să obţină informaţii şi sfaturi privind comerţul transfrontalier în cadrul UE. O treime din consumatori ar lua în considerare varianta achiziţiilor online dintr-o altă ţară, considerând că ar fi mai bine sau mai ieftin, dar numai 7% fac efectiv astfel de achiziţii.

57% dintre români nu efectuează tranzacţii financiare online

Din numărul total de utilizatori de Internet din România, 57% nu efectuează tranzacţii financiare în mediul online, precum e-commerce sau e-banking.

De asemenea, 10% dintre utilizatotii de Internet din ţara noastră au încredere deplină în comerţul online. 31% sunt de părere ca acesta oferă suficientă siguranţă iar 13% spun ca gradul de siguranţă este unul scăzut.

11% dintre utilizatorii din România sunt de părere că e-commerce-ul este o metoda nesigură pentru cosnumatori.

CE a lansat eYouGuide

Pentru a informa cu privire la „drepturile digitale” ale consumatorilor în conformitate cu legislaţia UE, Comisia Europeană a lansat eYouGuide.

Acest ghid abordează probleme ale consumatorilor precum drepturile acestora în relaţia cu furnizorul de servicii de Internet de bandă largă, cumpărăturile pe Internet, descărcarea de muzică şi protejarea propriilor date cu caracter personal online şi pe site-urile de socializare în reţea.

Informaţiile clare privind drepturile de care se bucură vor spori încrederea cetăţenilor şi vor debloca întregul potenţial economic al pieţei unice online a Europei, care echivalează cu venituri de 106 miliarde de euro.

„În UE, drepturile consumatorilor online nu ar trebui să depindă de locul în care se află sediul unei societăţi sau al unui site web. Graniţele naţionale nu ar trebui să mai complice vieţile consumatorilor europeni atunci când aceştia utilizează Internetul pentru a cumpăra o carte sau pentru a descărca o melodie”, a spus Viviane Reding, comisar UE pentru societatea informaţională şi media.

Ce drepturi au consumatorii europeni care navighează pe Internet?

eYouGuide explică drepturile concrete ale consumatorilor europeni care navighează pe Internet sau îşi fac cumpărăturile online. Astfel, atunci când sunt conectaţi la Internet, consumatorii europeni au următoarele drepturi:

  • să obţină informaţii clare privind preţurile şi condiţiile înainte de a efectua o achiziţie;
  • să decidă dacă şi cum sunt tratate datele lor cu caracter personal;
  • să primească produsul în termen de 30 de zile de la cumpărare;
  • o perioadă „de reflecţie” de cel puţin 7 zile lucrătoare după efectuarea achiziţiei, timp în care se pot răzgândi;
  • o garanţie de cel puţin 2 ani pentru produsele cumpărate;
  • protecţie împotriva vânzătorilor necinstiţi, a clauzelor contractuale abuzive şi a practicilor comerciale neloiale.

SURSA: Centrul European al Consumatorilor România