2021, anul prevenției în business. Companiile trebuie să fie pregătite să anticipeze schimbările

Companiile care vor să depășească criza și să treacă în următoarea etapă de dezvoltare trebuie să fie pregătite să anticipeze schimbările și să investească în soluții care să le ajute să gestioneze mai bine riscurile. Deși 15% dintre managerii români respondenți ai studiului Confidex by Impetum Group au declarat că presiunea pe cashflow a scăzut comparativ cu primele trimestre ale crizei, iar încrederea managerilor în economie e în creștere, atingând 45 de puncte din 100, datoriile la bugetul de stat continuă să se acumuleze.

După doi ani de creștere economică și un an de pandemie, 7.000 de companii înregistrează debite restante la bugetul de stat de peste 1 milion de lei fiecare, conform Termene.ro. Aceste afaceri cumulează 73 mld. de lei datorii și reprezintă companii importante pentru economie, pe care se sprijină piața și IMM-urile. Dintre acestea, 66%, respectiv 4.600, se află în stare de insolvență iminentă, dar nu au apelat încă la vreo procedură de redresare. 

Aceste 7.000 de companii asigură peste 130.000 de locuri de muncă la nivel național, care ar putea fi salvate prin accesarea la timp a măsurilor de redresare preventivă sau printr-o măsură de reorganizare.  

Anul 2021 pentru companii

Conform specialiștilor în restructurare din CITR, „În 2021 companiile trebuie să fie dispuse să facă schimbări profunde în modul în care fac business, să își regândească strategiile, să schimbe piețele pe care activează, să își adapteze produsele și procesele de producție, și să-și revizuiască planurile de extindere și de dezvoltare.

Într-un moment în care tendința este de a eficientiza și reduce cât mai mult costurile, câștigătorii vor fi cei care vor inova, vor investi în digitalizare și în dezvoltarea capabilităților resurselor umane și vor fi dispuși să apeleze la mecanisme de redresare și să acționeze preventiv. Adaptabilitatea, puterea de anticipare a schimbărilor și gestionarea riscurilor sunt cheia prevenției pentru companiile românești”, a declarat Andra Olar-Caragea, CEO CITR.

Totodată, 2.600 dintre companiile cu datorii la bugetul de stat sunt companii care încă mai pot acționa preventiv pentru redresarea activității și pot apela la procedura OG6, special creată de ANAF pentru eșalonarea datoriilor principale și ștergerea dobânzilor și penalităților acestor datorii la bugetul de stat. 

„Ne aflăm într-un moment de răscruce, care va determina evoluția mediului de afaceri pe următorii ani, iar datoriile pot fi un impediment pentru dezvoltarea lui, care poate fi eliminat prin accesarea procedurii OG 6. Companiile au de ales dacă vor să acționeze din limitări și constrângeri pe care le trag după ele în următorii ani, iar aici ne referim la datoriile la bugetul de stat, sau dacă aleg să acceseze o măsură de restructurare preventivă care să le diminueze această povară și să le ajute să prevină intrarea în insolvență.

O companie care a scăpat de povara datoriilor se poate adapta mai ușor la schimbările care intervin în mediul de business, este mai flexibilă și mai agilă, mai bine pregătită pentru viitor, oricât de imprevizibil ar fi el”, a subliniat Vasile Godîncă-Herlea, Head of Business Development Impetum Group și Managing Partner CITR.

Prin accesarea OG6, companiile se pot redresa cu ajutorul unui plan de reorganizare a datoriilor bugetare, care poate însemna eșalonarea datoriilor principale și reducerea cu până la 50% a datoriei de bază, dar și ștergerea dobânzilor și penalităților datorate la 31 decembrie 2020. Un alt avantaj important este păstrarea controlului asupra companiei, dreptul de administrare nefiind ridicat în cadrul acestei proceduri. Durata de eșalonare a datoriilor se poate extinde pe o perioadă de până la 10 ani, iar planul de restructurare poate fi ajustat oricând în perioada implementării.

Odată cu aplicarea planului de restructurare prin OG6, compania nu doar că scapă de datoriile bugetare, dar devine eligibilă pentru a accesa credite și chiar mai mult, devine interesantă inclusiv pentru investitori. În plus, are din nou acces la licitații publice, ceea ce o ajută să redevină un contributor activ la mediul economic. 

Totodată, prin depunerea planului de redresare, executarea silită bugetară se suspendă, iar companiile se pot bucura de mai multă libertate în decizii. Flexibilitatea OG6 permite ca procedura să aibă loc concomitent cu alte măsuri de redresare, precum concordatul preventiv, prin care se restructurează și alte tipuri de datorii. În plus, procedura este confidențială și se întâmplă în afara instanței (eng. out of court).

Pașii necesari pentru accesarea beneficiilor OG6

Accesarea procedurii OG6 începe prin notificarea ANAF și pregătirea documentelor pentru planul de restructurare. Următorul pas este alegerea expertului implementator potrivit, care va demara testul creditorului privat, completând procesul pentru aprobarea ANAF. Raportările situației financiare au loc trimestrial, iar sfârșitul perioadei agreate în planul de implementare se definitivează prin reducerea datoriilor bugetare. După verificarea eligibilității pentru procedura OG6, companiile mai au la dispoziție o lună, până la data de 31 martie 2021, pentru a apela la restructurarea datoriilor prin această prevedere legislativă. 

Parte din succesul implementării acestei soluții este și alegerea expertului implementator, care va putea maximiza potențialul aplicării procedurii dacă deține experiență anterioară în conceperea unui plan de restructurare și în obținerea de finanțare care să genereze noi resurse de cash-flow și pentru investiții în companie.

Până în acest moment, pe procedura OG6, CITR are în proces de restructurare companii care însumează datorii în valoare de peste 142 milioane EUR și au o cifră de afaceri totală de peste 112 milioane de lei. După finalizarea procedurilor de restructurare vor fi salvate peste 4.700 de locuri de muncă. Câteva dintre marile companii românești restructurate de către experții CITR prin intermediul OG6 sunt ROMAERO și CFR IRLU. Soluțiile aplicate în aceste două proceduri și mixul de instrumente folosite sunt o opțiune viabilă care poate fi replicată la nivelul întregului mediu de business românesc, crescând numărul de companii însănătoșite din piață. 

În perioada următoare, CITR va oferi noi informații referitor la cadrul legislativ privind redresarea, care va fi completat prin implementarea și în România a Directivei Europene nr. 2019/1023, și care va aduce proceduri îmbunătățite pentru companiile aflate în dificultate.