Românii trec mai rar pragul restaurantelor de tip "fast-food". Jucătorii din industrie au înregistrat, anul trecut, scăderi ale afacerilor de peste 5%.

McDonald’s, cel mai mare lanț fast-food din ţară, a afişat afaceri sub aşteptările lui Daniel Boaje, directorul general al McDonald’s România. Deşi managerul spunea, într-o discuţie din luna februarie cu Capital, că, cel mai probabil, afacerile din țară ale gigantului american au depăşit pragul de 100 de milioane de euro în 2011, datele  proaspăt publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor arată altceva.

McDonald’s România a înregistrat, anul trecut, venituri totale de 407,4 miloane de lei (aprox. 96 mil. euro, calculat la cursul mediu anual din 2011), în scădere cu aproape 5%, comparativ cu 2010, potrivit sursei citate. Şi profitul net al lanţului cu 64 de restaurante în ţară (din care 7 sunt francize) a scăzut în 2011 până la  178 mil. lei (aprox. 4,2 mil. euro), faţă de anul anterior când a întregistrat un profit de 248,6 mil. lei.

Chiar şi cu scăderile înregistrate,  McDonald’s România rămâne la o mare și confortabilă distanță de competitori. De exemplu, KFC (Kentucky Fried Chicken) a avut pe piața locală venituri de 38,3 milioane de euro în 2011 şi un profit net de circa 2 milioane de euro, cu un milion de euro mai puţin decât în 2010.

Lanţul de 42 de restaurante  KFC este operat în sistem de franciză, licenţa pentru România fiind acordată în 1997 companiei US Food Network, controlată de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, cunoscut în special pentru proiectul Băneasa.

Criza a muşcat din plin mai ales din afacerile Burger King. După trei ani de prezenţă pe piaţa locală, compania Atlantic Restaurant System, operatorul francizei Burger King în România, a închis, luna trecută, toate restaurantele pe care le mai avea pe piaţa locală. Decizia a marcat ieşirea de pe piaţă a lanţului de fast food.

Potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul de Finanţe, Burger King a avut, anul trecut, venituri totale de 3,5 milioane de euro şi o pierdere netă de 1,3 mil. de euro.  De altfel, Burger King a fost singurul lanţ de tip fast food dintre cele trei prezente până anul trecut pe piaţa locală – McDonald’s, Kfc şi Burger King (din 2012 a intrat în cărţi şi Subway)- a cărui cifră de afaceri a fost în 2010 în uşoară scădere faţă de 2009, de la 3 mil. euro la 2,7 mil. euro. Pierderile lanţului BK s-au adâncit şi ele de la 1,1 mil. euro în 2009 la 1,27 mil. euro în 2010.

Şi dacă Burger King pleacă, Subway se extinde în super viteză: a deschis deja patru restaurante în România, în Bucureşti (2), Cluj și Iași şi a stabilit şi unde la fi deschis al cincilea restaurant Subway din România – la Piteşti.

Subway, cel mai mare lanț fast-food din lume, intentioneză să deschidă, în următorii patru ani, 40 de unităţi pe piaţa românească. În aprilie 2012 a fost deschis primul Subway din ţară, în Piaţa Victoriei din Capitală.

Piața românească a localurilor de tip fast-food a ajuns la 500 de milioane de euro, adică jumătate din întregul domeniul de restaurante.