Când avea 20 și ceva de ani, „student, fără un ban în buzunar“, și-a propus să facă un milion de euro în următorii „câțiva ani“, dezvoltând un business de la zero. „O idee nebunească“, i-au spus atunci prietenii. Acum, Ciprian Enea are 38 de ani, deține două firme, împreună cu mai mulți parteneri – Media Shark și Best Promo Group, din care face parte și Best Tourism (primul hipermarket de călătorii din România), cu afaceri cumulate de 1,5 milioane de euro – și are un nou pariu: să vândă un milion de cărți. „Începând cu «Jurnalul unui călător boem – 1001 de femei», cartea care tocmai a ieșit din tipar, o poveste despre înconjurul lumii, cunoaștere și adevăruri nerostite, și continuând cu alte povești pe care vreau să le scriu“, detaliază antreprenorul.
Cum a ajuns aici? Povestea lui este pe cât de simplă, la prima vedere, pe atât de complexă, dacă este analizată treptat,  în evoluția ei. Iar între business și apariția cărții există o legătură mai mult decât specială: nici afacerea nu ar fi ajuns aici și nici cartea nu ar fi fost posibilă fără ideea de a călători. Enea își amintește de început, căutând amintiri din perioada în care avea o pereche de jeans și câteva tricouri și locuia într-un cămin studențesc din Capitală. „Eram un tânăr jurnalist, sărac și doctorand în filosofie. Îmi apăruse un volum de versuri, mai scriam în reviste de specialitate, făceam reportaje, anchete. Eram la vârsta la care aveam nevoie de certitudini, căutam adevăruri absolute. Am început să citesc din marii gânditori, iar la un moment dat l-am descoperit de Omar Khayyam“, își amintește antreprenorul. Și tot atunci și-a dat seama că trebuie să facă o schimbare, impresionat fiind de felul în care un poet persan „juca“ împotriva sistemului, vorbea despre „clipă“. Schimbarea pe care și-o dorea era legată de situația lui financiară. „Omar Khayyam a fost un om bogat, un om care a ales varianta doi – cunoașterea, nu unul care a cules-o. Atunci mi-am propus să fac un milion de euro, ­gândindu-mă că drumul către cunoașterea adevărurilor absolute va fi mai ușor dacă ești realizat financiar, pentru că îți permiți lucruri la care fără bani doar visezi“, povestește Enea. Doar că drumul către acest milion nu a fost deloc ușor. Idei care păreau „strălucite“ se dovedeau a fi „un dezastru total“. Așa au trecut cei „câțiva ani“, fără a se concretiza ceva. Unde greșea? Primul pas pe care a decis să-l facă a fost să renunțe la cartea de muncă, pentru că, și-a spus el atunci, statutul de angajat cu statutul de milionar nu se potriveau.
O firmă de publicitate
Așa a ajuns, în 2001, să înființeze o firmă de publicitate, împreună cu un prieten. În paralel, a continuat să scrie și a scos al doilea volum de versuri. De altfel, saltul la turism (n.r.- cele două firme Media Shark și Best Promo Group au legături strânse cu acest domeniu) s-a făcut tocmai datorită acestui volum, pe care l-a promovat, în perioada respectivă, având ca sponsor o agenție de turism – Romantic Travel. „Proprietarul agenției s-a mirat de modul în care am reușit să-mi promovez cartea și mi-a propus să îl promovez și pe el. Condiția mea a fost să facem împreună o firmă care să cuprindă și această parte de promovare“, detaliază antreprenorul. Treptat, a început să lucreze și pentru alte agenții. Practic, aceea a fost trecerea către „lumea mare a businessului“, Enea transformându-se din propriul său angajat într-un antreprenor cu cinci oameni în jurul lui. Tot atunci a început să devină cunoscut în industria de turism și în media datorită „pronosticurilor pe care le făcea despre piață și care se adevereau“. „Așa am ajuns consultant în turism. La noi nu exista atunci cineva care să-ți ofere consultanță: cu ce fel de pachet să ieși în piață, ce prețuri să ai, care e concurentul tău. Această titulatură de consultant m-a ajutat să am o expunere fantastică. Începusem să fac și bani“, își amintește el.
Primul milion
Iar punctul culminant, când și-a îndeplinit visul cu milionul de euro, a fost prin 2005-2006, perioada în care a făcut și primele investiții în imobiliare, urmate de investițiile în online. De altfel, atunci a început să dezvolte rețeaua Best Tourism împreună cu un nou partener. Rețeaua are acum un trafic de câteva sute de mii de vizitatori săptămânal și cuprinde câteva zeci de site-uri grupate în mai multe categorii.
„În perioada aceea am început să mă întreb ce fac cu banii: dezvolt în continuare ceea ce am sau revin la dorințele din facultate? Mi-am zis: trebuie să continui să-mi caut graal-ul, mai ales că acum aveam și posibilități financiare. Mi-am dat seama că trebuie să călătoresc mai mult“, punctează Enea. A făcut un top al celor mai frumoase 100 de destinații pentru români, a găsit sponsori și a pornit într-o călătorie ce a durat câțiva ani și din care nu au lipsit cele șapte noi minuni ale lumii. Per total, bugetul pentru această căutare în jurul lumii, care a stat la baza debutului său în proză cu „Jurnalul unui călător boem – 1001 de femei“, a fost de câteva sute de mii de euro. În tot acest timp, a continuat să-și dezvolte businessul.
A trecut prin criză ca orice alt om de afaceri, cu tăieri de costuri, vânzări de active și acoperire de datorii – „Am avut 300.000 de euro datorii la bănci“ -, cu afacerea brusc înjumătățită, mare parte dintre cei cu care încheiase contracte renunțând la bugetele pentru promovare.
Cum vede viitorul în business? Are mare încredere în dezvoltarea segmentului de online și este convins că „besttourism.ro“ va fi una din principalele voci din online, în momentul în care piața va fi pregătită să deruleze volume mari. Pe de o parte. Iar pe de alta, se pregătește să relanseze TVTravel, un site de călătorii cu povești despre locuri inedite și conținut video, proiect început în 2007, dar rămas în urmă din cauza lipsei de finanțare. Dar aici este o altă poveste, pe care probabil o va trasa în același timp cu vânzarea celui un milion de cărți.