Sunt startup-urile Europei gata să cadă în capcana unui tech-bubble? Cum pot evita antreprenorii un astfel de pericol?

Uite, în sfârşit o întrebare grea (zâmbeşte n.r). Nu cred că ne mai confruntam cu un “tech bubble” , ci, mai degrabă, există un balon de prea multe “orice altceva“, dacă le pot numi aşa. Atât în Statele Unite, cât şi în Europa, sunt probleme financiare care trebuie tratate. Iar, tocmai aceste “boli netratate“, aduc o stare de incertitudine, atât pentru proiectele puternic dezvoltate, cât şi pentru cele în stadii incipiente.

Cred, însă, că antreprenorii care aşteaptă ca această nesiguranţă să dispară greşesc profund. O recesiune care poate fi fructificată este bine să fie valorificată corect.  În toate domeniile, toţi jucătorii importanţi se afl[ sub o presiune constantă. Mulţi îşi reduc costurile, renunţând la palete largi de consumatori, pe măsură ce îşi regândesc strategia şi produsul său se luptă cu plata unor datorii importante, acumulate într-o perioadă mai puţin potrivinică. Întreprinderile mici şi mijlocii pot să profite de această situaţie, de atragerea acestor clienţi. Cred că antreprenorii care îşi adaptează business-urile pentru această nouă economie se vor dezvolta mai bine şi mai repede decât cei care aşteaptă calmarea apelor. În cazul acesta, nu mai poate fi vorba de un “tech bubble”, ce are nevoie de o re-evaluare şi îmbunătăţire, ci, mai degrabă, de o repoziţionare şi continuă dezvolare.

Care sunt zonele în care startup-urile din Europa au cunoscut cea mai puternică dezvolatare? Observăm tot mai multe platforme pentru zona de mobile şi Social Media.

Nu vorbim doar de înclinaţiile pe plan european – aceastea sunt la nivel mondial, nicidecum local. Aplicaţiile pentru smartphone-uri, precum şi cele care se adresează canalelor de comunicare sociale, sunt la mare căutare şi observ, din ce în ce mai mult, o dovadă că media – domeniu care era cunoscut până nu demult că divertisment de televiziune – trece printr-o continuă transformare şi extremă diversitate. Şi, fix această diversitate dă posibilitatea unor oportunităţi de business pentru multe dintre startup-urile care pot veni cu produse noi care răspund nevoilor actuale de comunicare.  

Sunt investitorii interesaţi de startup-urile din Europa de Est? Care ar fi segmentul pe care l-aţi sprijini, atât financiar, cât şi prin mentorat activ?

Investitorii sunt mereu interesaţi de oportunităţi viabile de business, iar acum mai toate startup-urile pleacă pe deviza unei lansări internaţionale. Unde au sediul a devenit, în final, un artificiu. Un business poate începe în România, dar în acelaşi timp poate deschide birouri din Barbados, până în Hawaii. Mediul de afaceri, realmente, se dezvoltă în cloud. (zâmbeşte n.r) Nu contează unde dezvolţi produsul, ci ce şi cât de bine o faci.

Cred că România este avantajată, mai ales în momentul în care antreprenorii est-europeni înţeleg că este un mediu proprice de dezvolatare şi nu o piedică. Putem lua ca exemplu ratele mai mici pentru salarii  sau chiriile mai moderate. Cei din Marea Britanie care îmi urmăresc activităţile au înţeles că a porni un business în multe ţări este un proces dificil. ce necesită multă muncă, efort financiar şi răbdare. Mai mult, chiar am încercat pe mai multe căi să transmit guvernanţilor din Marea Britanie că ar fi mult mai recomandat să reducă costurile legate de taxe şi impozite, tocmai pentru a facila apariţia şi dezvolarea unor noi proiecte antreprenoriale. Vom vedea, în timp, dacă am reuşit să le arăt cât de mult aceste costuri reduc şansele ca prietenii, familia şi în cele din urmă investitorii să realizeze infuzii de capital consistente în startup-uri.  

În această toamnă, sunteţi invitatul de marcă pentru VentureConnect. Aţi fost în Timişoara, Cluj, iar pe 23 Noiembrie sunteţi în Bucureşti. Ce aşteptări aveţi de la antreprenorii care vor intra în sesiunea de pitch?

Am fost încântat de întâlnirile prin ţară şi au fost câteva proiecte care mi-au plăcut foarte mult şi care arată  o posibilitate de dezvoltare alertă. Sunt la fel de încântat pentru întâlnirea din Bucureşti – vor fi prezente cele mai bune proiecte din ţară, dar şi alţi finalişti din Europa de Est. Normal, sunt sigur că voi găsi antreprenori foarte muncitori, care au planuri mari pentru proiectele pe care le dezvoltă.

Mai multe detalii despre sesiunea finală a evenimentului VentureConnect, din Bucureşti, pe website-ul evenimentului, ventureconnect.ro.