Ucraina: Potrivit estimărilor Departamentului american al Agriculturii, producţia de cereale în sezonul 2016-2017 va atinge nivelul record de 85,8 milioane tone iar analiştii de la firma de consultanţă UkrAgroConsult estimează că exporturile de cereale ale Ucrainei vor creşte şi ele cu 6% până la nivelul record de 40,7 milioane tone, ceea ce va pune noi presiuni pe căile ferate care fac legătura între câmpuri şi terminalele de export de la Marea Neagră.

Aceasta în condiţiile în care compania feroviară de stat din Ucraina nu a mai cumpărat locomotive noi de marfă în ultimele cinci decenii şi nici nu poate ţine pasul cu repararea vagoanelor de transport de cereale. 

"Am cerut opt vagoane pentru transportul de cereale şi mi s-a spus că nu este niciunul disponibil", a declarat Yevhenia Fedoruk, director de logistică la UkrAgroCom & Hermes-Trading, un producător şi trader de cereale din Ucraina care deţine terenuri şi facilităţi de depozitare. "Uneori proprii noştri muncitori trebuie să facă reparaţiile de bază la vagoane decât să refuzăm un vagon cu defecţiuni şi să aşteptăm la nesfârşit pentru altul", a adăugat Yevhenia Fedoruk. 

Problema constă în faptul că, deşi cantitatea de cereale transportată pe calea ferată în Ucraina s-a majorat în ultimii ani, pe fondul creşterii sectorului agricol, numărul de vagoane deţinut de compania de stat Ukrainian Railway Co., sau Ukrzaliznytsya, a scăzut pentru că vechile vagoane nu au mai fost înlocuite. În plus, recolta record din acest an a dus la creşterea cantităţilor de cereale care trebuie transportate pe calea ferată. 

Wojciech Balczun, directorul companiei Ukrzaliznytsya, care controlează liniile ferate din Ucraina şi aproximativ două treimi din vagoanele de marfă, susţine că timp de mai mulţi ani operatorul nu a investit în înlocuirea echipamentului învechit, inclusiv vagoane care transportă cereale. Balczun, care anterior a condus cea mai mare companie feroviară de marfă din Polonia, a preluat în luna iunie conducerea Ukrzaliznytsya cu mandatul de a relansa această companie care anul trecut a înregistrat pierderi de 16,8 miliarde hrivna (645 milioane dolari), după pierderi de 15 miliarde hrivna în 2014. "Numărul vagoanelor este în scădere constantă. Acum avem probleme nu pentru că ceva s-a stricat astăzi, Timp de mai mulţi ani Ukrzaliznytsya şi-a utilizat şi epuizat rezervele", a spus Wojciech Balczun. 

Potrivit Centrului pentru strategii de transport, în perioada 2012-2015, compania Ukrzaliznytsya a casat 192 de vagoane pentru transport de cereale fără a le înlocui. În plus, ritmul reparaţiilor este foarte lent, Wojciech Balczun precizând că în prima jumătate a acestui an au fost reparate doar 18 din cele 132 de locomotive programate pentru reparaţii. Aproximativ două treimi din cele 11.650 de vagoane de marfă ale Ukrzaliznytsya au depăşit durata de funcţionare iar numărul acestora va creşte cu alte 1.690 de vagoane anul viitor şi cu 2.055 de vagoane în 2018, potrivit cifrelor comunicate chiar de compania feroviară. 

Preşedintele Asociaţiei producătorilor de cereale din Ucraina, Volodymyr Klymenko, susţine că ar fi necesare cel puţin 5.000 de vagoane de cereale noi pe an, ceea ce înseamnă o cerere cu cel puţin 30% mai mare decât oferta. Soluţia propusă de Wojciech Balczun, directorul companiei Ukrzaliznytsya, este creşterea preţurilor pentru închirierea de vagoane, care sunt la un sfert faţă de tarifele din Polonia, însă Guvernul a subliniat că nu va fi de acord cu o majorare. În concluzie, soluţionarea problemelor de la Ukrzaliznytsya nu va fi o sarcină uşoară. Deşi Parlamentul de la Kiev este de acord cu vânzarea unor active ale statului, a adoptat acte normative care interzic vânzarea companiei de căi ferate, într-un moment în care creditorii internaţionali ai Ucrainei cer tăierea cheltuielilor iar economia se chinuie să-şi revină după doi ani de recesiune. 

AGERPRES