Când vezi mașina asta nu poți rămâne impasibil. Îți dă un sentiment de masculinitate și forță greu de exprimat în cuvinte.Fiecare linie și orice curbură dezvăluie tensiuni incredibile. „Nu te mai uita atât, urcă la volan și… hai că avem o zi lungă” îmi spune un coleg de breaslă care, la rândul său, pornește motorul unui model similar dar vopsit în galben. Al meu e gri. Un gri deloc potrivit pentru o mașină care, în catalog, atinge 100 km/h în mai puțin de 6 secunde. Privesc cu jind spre mașinile galbene și roșii… Arată mult mai bine, însă am ratat startul când se împărțeau cheile. Mă îmbărbătez cu faptul că Mustang-ul pe care aveam să îl conduc pe șoselele patriei este decapotabil iar soarele de afară îmbie la condus cu plafonul retractat.

Urc la bord și caut să mă obișnuiesc rapid cu comenzile. Butonul „Start”  este amplasat mai jos decât în cazul altor modele Ford, iar comenzile de pe consola centrală au un aer aparte, sportiv. Sistemul Sync 2 cu comandă vocală și ecran tactil de 8 inci este, așa cum știam de la Focus și Mondeo, cât se poate de util. Desigur, nu ar fi stricat o înclinare a acestuia către șofer pentru a ușura utilizarea. Reglarea poziției scaunului, a oglinzilor și a volanului sunt ușor de realizat, iar confortul de care se bucură șoferul este la cote mai puțin așteptate de la un vehicul sport. Aceste detalii merită menționate tocmai pentru că, în general, designerii mașinilor puternice, așa-numitele „muscle cars”, au prostul obicei de a uita că, pe lângă sportivitate, aceste vehicule trebuie să asigure un minim de confort. Surprinzător sau nu, cei de la Ford au găsit un compromis corect între rugozitatea specifică acestor mașini și confortul necesar șoferului și pasagerilor.

Forță și manevrabilitate

Odată cu pornirea motorului întreaga caroserie freamătă. Nu, nu e vorba despre vibrații neplăcute și nici despre zgomote deranjante. Motorul EcoBoost de 2.3 litri este suficient de bine echilibrat și… mic ar spune unii, pentru a crea astfel de impresii. Doar că ideea de „mic” dispare imediat ce apeși ceva mai îndrăzneț pedala de accelerație. Cei 317 CP sunt suficienți pentru ca Mustangul să sprinteze ca din tun în ciuda greutății de 1,7 tone. În traficul urban, lungimea de 4,78 metri poate crea mici dificultăți, iar amplasarea joasă a scaunului șoferului – obligatorie în cazul mașinilor sport -, coroborată cu umerii înalți ai aripilor lasă cu greu privirea să scruteze obstacolele de mici dimensiuni. Ieșirea din aglomerațiile urbane lasă însă armăsarul, sau, mă rog, toți cei 317 cai-putere, să zburde în voie. Pe autostradă e destul de greu să își stăvilești adrenalina pentru a nu încălca viteza maximă admisă, iar pe șoselele virajate sistemul EPAS (asistarea electrică a direcției) își dovedește din plin utilitatea.

După mai bine de 100 km parcurși atât în oraș cât și pe autostradă sau șosele virajate a venit rândul circuitului. Aici Mustangii porniți din București au putut să se descătușeze în voie, singurele opreliști fiind instinctele de conservare ale celor aflați la volan. Tot pe circuitul de la Adâncata am reușit să văd la treabă și modelul GT dotat cu propulsorul V8 de 5.0 litri care dezvoltă 422 CP. Uzină de forță demnă de o caroserie atât de puternică, acest motor face din Ford Mustang o adevărată bestie. Scrâșnetul roților, mugetul surd al motorului și frânele încinse au fost dovada clară că viteza maximă de 250 km/h este doar un rezultat al limitării elctronice, nicidecum al energiei degajate. E drept că, după câteva ore petrecute pe circuit, la întoarcerea către București, coupe-ul de un roșu aprins ne-a arătat și că Ford mai are puțin de lucru pentru a nu mai lăsa „greierașii” din bord să deranjeze șoferul dornic să audă unul dintre puținele motoare V8 rămase pe piață. E drept că după solicitările extreme la care a fost supusă mașina în timpul testelor pe circuit astfel de manifestări pot părea logice, dar sunt mai greu de acceptat atunci când mașina pe care o conduci costă peste 40.000 de euro. Și, dacă to vorbim de preț, să spunem că cel mai ieftin Ford Mustang – Coupe, 2.3 EcoBoost, transmisie manuală cu șase trepte – costă doar 37.000 de euro. Un preț mic pentru o astfel de mașină. În același timp, vârful de gamă – Convertible, V8, transmisie automată cu șase trepte – are un preț de catalog de 48.000 de euro.

Un element mai puțin important pentru cei care își doresc o astfel de mașină este consumul. Pentru că testul nostru a avut o componentă de circuit care dă peste cap orice calcul corect preferăm să menționăm datele furnizate de producător: 8 l / 100 km pentru Ecoboost-ul de 2.3 litri completat de cutia manuală și 13,5 l / 100 km pentru V8-ul de 5.0 litri.

În concluzie, noul Ford Mustang destinat pieței europene este un vehicul care țintește către bărbații puternici și sportivi. Se adresează unor clienți veniți din mai multe segmente de piață și rămâne singurul reprezentant al clasei S non-premium odată cu dispariția din peisaj a lui Chevrolet Camaro.