Evoluția înmatriculărilor de autoturisme noi din primele două luni ale lui 2017 dă speranțe că efectele eliminării timbrului de mediu nu vor fi, nici pe departe, atât de dezastruoase cum se așteptau unii analiști. Cu toate acestea, fiind vorba despre o perioadă de doar două luni, din care numai una în care cumpărătorii de mașini nu au mai fost nevoiți să achite taxa pe poluare, orice prognoză având la bază cifrele din ianuarie și februarie ar fi hazardată.

Cert este însă că, la finalul celei de a doua luni a anului, statistica Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) arată o creștere neașteptată cu 40,94% a înmatriculărilor de autoturisme noi. Totodată, piața mașinilor de ocazie a urcat și ea cu nu mai puțin de 94,36%, numărul de mașini second-hand tranzacționate fiind de cinci ori mai mare decât al celor de vehicule noi.

Dacia, în continuare lider al pieței

Revenind la piața mașinilor noi este demn de luat în seamă faptul că marca autohtonă Dacia, deținută de grupul francez Renault, ocupă prima poziție în clasamentul înmatriculărilor. Astfel, românii au înmatriculat în doar două luni 4.244 de unități Dacia, cu aproape 30% mai multe decât în anul anterior. Pe locul secund în topul preferințelor cumpărătorilor români de autoturisme noi se află marca Volkswagen care, în urma unei creșteri cu 58,75%, a comercializat 1.524 de unități. Poziția a treia a podiumului este ocupată de sora cehă a mărcii Volkswagen, Skoda, care a vândut 1.349 unități, în creștere cu 58,75% față de perioada similară din 2016. Pe locurile următoare în domeniul achizițiilor de autoturisme noi se află, în ordine, Ford (1.099), Opel (799), Mercedes-Benz (640), Toyota (563), Hyundai (462), Kia (446) și BMW, la egalitate cu Suzuki (391).

În clasamentul înmatriculărilor pe modele liderul rămâne Dacia Logan, cel mai căutat model de pe piața autohtonă fiind achiziționat în 2.217 exemplare. Acesta este urmat de fratele său mai mare și mai potent, Duster (1.176 exemplare) și, la mare distanță, de Skoda Octavia (619 exemplare). Cele trei modele de pe podium sunt urmate, în ordine de Dacia Dokker, Skoda Rapid, Ford Focus, Opel Astra, Renault Clio, Renault Megane și Volkswagen Passat.

Modele noi, oferte tentante

Lăsând deoparte valorile absolute ale înmatriculărilor și privind mai în profunzime evoluția pieței putem observa că mărcile cu cele mai mari creșteri sunt SsangYong (+600%), Maserati (+450%) și Jaguar (+200%). Cum aceste branduri au vânzări pe care le poți număra pe degete, iar creșterile impresionante înseamnă de fapt, doar un plus de câteva unități, mult mai interesant este de văzut ritmul de creștere al mărcilor din Top 10. Asta pentru că între acestea se va da bătălia pentru vârful clasamentului vânzărilor pe tot parcursul anului.

Astfel, liderul creșterilor din plutonul fruntaș al mărcilor prezente pe piața din România este Opel ale cărui înmatriculări au crescut în primele două luni din 2017 față de perioada similară din 2016 cu 137,09%.  Fiind singurul brand cu o creștere de peste 100% este foarte posibil ca, în curând, acesta să dea mari bătăi de cap mărcii aflate deasupra sa în clasamentul înmatriculărilor, Ford. A doua creștere din Top 10 este cea a mărcii Toyota. Niponii au avansat cu 84,59% fiind urmați, din acest punct de vedere, de Renault (+84,25%), Kia (+70,23%) și Volkswagen (+58,75%). Toate mărcile care au raportat creșteri importante au în portofoliu modele noi precum Opel Astra, Renault Megane, Kia Sportage sau Volkswagen Golf, fapt ce demonstrează că, pe lângă ofertele tentante, modernizarea sau extinderea portofoliului de produse este extrem de importantă în domeniul vânzărilor de mașini noi din România.

Clasamentul înmatriculărilor (ian. – feb. 2017)

Loc         Marca                         Înmatriculări (unități)

1             Dacia                          4.244

2             Volkswagen              1.524

3             Skoda                         1.349

4             Renault                      1.205

5             Ford                            1.099

6             Opel                            799

7             Mercedes-Benz        640

8             Toyota                        563

9             Hyundai                     462

10           Kia                              446

Sursa: DRPCIV

Mărcile cu cele mai mari creșteri (ian. – feb. 2017)

Loc         Marca                         Majorare (%)

1SsangYong                  600

2Maserati                        450

3Jaguar                           200

4Lexus                            137,50

5Opel                               137,09

6Seat                               135,09

7Mini                               109,52

8Citroen                          102,22

9Bentley                         100

10Toyota                           84,59

Sursa: DRPCIV

 

(Articol publicat în Suplimentul Auto apărut împreună cu revista Capital pe 20 martie 2017)

Citește și:

Geneva Motor Show 2017: Furnizori de imagine și statut

Geneva Motor Show 2017: Noi staruri în jungla urbană

Geneva Motor Show 2017: Mecca industriei auto