SE INTAMPLA ACUM!

Asigurari si Pensii

Service-urile vor să-și aranjeze monopol pe banii asiguraților

Autor: Cosmin Bucşe | vineri, 03 aprilie 2015 | 16 Comentarii

Pe masa deputaţilor din Comisia de Transporturi se află un proiect de lege care, dacă va deveni act normativ, va crea un nou monopol în pieţele financiare din România. Proprietarii de service-uri, principalii susţinători ai acestui proiect, propun înfiinţarea unui organism care să preia activitatea de evaluare a daunelor auto de la companiile de asigurare, de la brokeri şi de la asociaţiile profesionale deja existente pe piaţă. O consecinţă certă a înfiinţării acestui organism ar fi creşterea primelor de asigurare

Un proiect de lege aflat în discuţie la o comisie a Camerei Deputaţilor va genera o creştere a preţului asigurărilor auto, în situaţia în care va fi aprobat. Potrivit propunerii, activitatea de constatare şi evaluare a daunelor din accidente auto ar putea deveni monopol, pe un sistem asemănător cu modul de funcţionare al Corpului Experţilor Contabili din România sau al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici. Iniţiativa, susţinută public de câteva asociaţii ale transportatorilor şi proprietarilor de service-uri auto propune înfiinţarea Corpului Experţilor şi Evaluatorilor Tehnici din România (CEETAR), organism care ar urma să fie singura entitate din România autorizată să constate şi să evalueze daunele din accidente auto.

În prezent, această activitate este realizată de angajaţi ai societăţilor de asigurare, dar şi de brokeri independenţi, specializaţi mai ales în regularizarea daunelor transfrontaliere, în baza sistemului Carte Verde. Deşi, teoretic, ar putea duce la o transparentizare a activităţii de evaluare a daunelor în favoarea clientului, după cum susţine Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente, înfiinţarea CEETAR va avea şi efecte negative asupra consumatorilor, mai ales în ceea ce priveşte costul asigurării, în condiţiile în care firmele de asigurări vor fi obligate să plătească sume importante către experţii Corpului.

Cum vor fi plătiţi noii evaluatori

În actuala formă, proiectul de lege spune că experţii sunt liberi să stabilească preţul pe care îl vor percepe pentru evaluarea daunelor, singurul organism care va verifica aceste tarife fiind chiar CEETAR, adică instituţia care îi şi avizează şi unde ar urma să achite contribuţii şi taxe. Pe de altă parte, asigurătorii nu au făcut un secret din faptul că, dacă vor fi obligaţi să achite respectivele tarife, vor încerca să-şi recupereze costurile prin creşterea primelor de asigurare.

Reprezentantul service-urilor auto spune, însă, că există propuneri de reglementare a costurilor. Chiar şi aşa, cheltuielile firmelor de asigurare vor creşte substanţial, cu efect direct asupra şoferilor din România. „Din câte am înţeles, există o propunere concretă în ceea ce priveşte forma de finanţare a CEETAR. Se discută ca firmele de asigurare să achite către ASF între 2% şi 3% din valoarea fiecărei daune înregistrate. Nu este un cost foarte mare pentru firmele de asigurare, mai ales că ele nu vor mai fi nevoite să plătească salariile propriilor evaluatori. Fiecare evaluator va primi 50 de euro per daună. În Germania, acest serviciu ajunge la 400 de euro“, arată Cristian Muntean.

Ce înseamnă această propunere în termeni financiari? Potrivit datelor ASF, în anul 2014, asigurătorii au achitat, doar pentru RCA, daune de aproape 2 miliarde de lei, ceea ce ar însemna că ar fi trebuit să contribuie către CEETAR cu minimum 40 de milioane de lei, echivalentul a 2%. Prin comparaţie, valoarea taxei către ASF a fost, anul trecut, de aproximativ 28 de milioane de lei sau 1% din primele brute încasate pe zona RCA.

Mai mult decât atât, dacă efectul aşteptat de susţinătorii noilor reglementări se va produce, costurile asigurătorilor vor fi chiar mai mari, în condiţiile în care, susţin reprezentanţii service-urilor, în acest moment firmele de asigurare subevaluează daunele cu până la 30%-40%.

Monopol made in România

Proiectul de lege, aflat deocamdată în dezbatere la Comisia pentru Transporturi din Camera Deputaţilor, a generat discuţii în spaţiul public, iar firmele de asigurare, brokerii şi Autoritatea de Supraveghere Financiară s-au opus propunerii de act normativ. Principalii susţinători ai legii sunt proprietarii de service-uri, care spun că, în prezent, evaluatorii firmelor de asigurare se află în conflict de interese din moment ce ei funcţionează ca angajaţi ai companiilor de specialitate care, susţine Cristian Muntean, nu au niciun interes să achite daunele la valoarea reală.

Firmele de asigurare, la rândul lor, amintesc că un organism similar CEETAR nu există nicăieri în Europa, că înfiinţarea acestuia i-ar forţa să crească preţul asigurării şi că eventualele fraude în evaluarea daunelor sunt sesizate şi reglementate de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. Mai mult, reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Intermediere şi Consultanţă în Asigurări, spun că pe piaţă există deja mai multe firme independente care se ocupă cu evaluarea daunelor pentru clienţii proprii sau pentru firmele de asigurare, aşa că înfiinţarea CEETAR nu ar face decât să adauge costuri pentru asigurători şi să interzică practic activitatea unor brokeri. Mai mult, există chiar şi un corp al experţilor tehinici care funcţionează sub tutela Ministerului Justiţiei şi ai cărui experţi sunt calificaţi să evalueze daunele auto. De altfel, firmele de asigurare apelează şi în prezent, cel puţin în ceea ce priveşte daunele provocate în afara României şi daunele pe poliţe CASCO, la specialişti independenţi. Odată cu înfiinţarea CEETAR, această piaţă va dispărea. Chiar şi unele firme de asigurare se gândesc să se retragă de pe piaţa RCA, oricum aducătoare de pierderi, în cazul în care proiectul de lege promovat de service-uri va intra în vigoare. Potrivit propunerii legislative, cei care vor aspira la calitatea de evaluator va trebui să îndeplinească anumite condiţii, printre care pe aceea de a fi absolvenţi de studii de specialitate (cum ar fi cursurile universităţilor politehnice) sau deţinerea permisului de conducere pentru cel puţin două categorii de autovehicule. Dacă îndeplinesc criteriile primare, viitori evaluatori independenţi ar trebui să urmeze o serie de cursuri organizate de o altă instituţie ce urmează a fi înfiinţată, dar şi să efectueze stagii de pregătire alături de evaluatori deja certificaţi şi în unităţi service autorizate.

Există însă şi excepţii. Dacă solicitantul a absolvit cursuri de specialitate, are carnet de conducere pentru cel puţin trei categorii de autovehicule şi a lucrat într-un service, el poate accede direct la meserie. Cu alte cuvinte, primii membri ai CEETAR urmează să fie selectaţi dintre lucrătorii din service-uri.

De ce Germania nu e România şi invers

Unul dintre principalele argumente pe care promotorii înfiinţări CETAR îl utilizează pentru a-şi susţine proiectul este comparaţia cu alte ţări din Europa. Germania este exemplul favorit. În Germania însă, după cum arată specialiştii consultaţi de noi, sistemul nu este nici pe departe acelaşi cu cel propus de service-uri. Concret, în Germania există într-adevăr o asociaţie profesională care reuneşte evaluatorii de daune, însă există, în paralel, şi o piaţă liberă foarte bine reprezentantă. Potrivit sistemului adoptat de nemţi, atât asiguratul, cât şi asigurătorul au posibilitatea de a opta pentru serviciile uneia dintre firmele specializate, iar oferta este suficient de mare. Mai mult, în Germania, brokerii de asigurare care practică şi activităţi comisionate de consultanţă le pun la dispoziţie clienţilor lor serviciile de constatare şi evaluare a daunelor.

Ce crede piaţa despre proiectul CEETAR

Sorin Greceanu, directorul Fondului pentru Victimele Străzii

În nicio ţară din Uniunea Europeană (UE) nu există un astfel de corp de experţi unde terţul păgubit să fie obligat să-şi facă o constatare. În alte ţări, o persoană poate alege să se ducă la asigurător să-şi facă acea constatare prin experţii angajaţi de companie sau prin experţi independenţi. În foarte multe ţări, şi Germania este exemplul de top, aceste costuri trebuie suportate de asigurător. Aceste expertize se pot accepta în anumite condiţii, doar de la o valoare a daunei în sus.

Albin BIRO, Membru neexecutiv în conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF):

De la situaţia în care service-urile erau neplătite şi blocau maşinile la reparaţie, s-a ajuns la aceea în care unităţile reparatoare nu mai primesc autoturismele la reparaţie. Între timp, numărul reclamaţiilor care au ajuns la noi, întrucât nu se face plata, a ajuns de la 600, în anul 2007, la 20.000 în prezent. Proiectul a fost făcut ca să poată permite anumitor iniţiatori să rezolve această problemă.

Ionel DIMA, Vicepreşedinte AVUS Group:

„Această piaţă este super-over-extra reglementată. Nu se mai poate respira. Această propunere este un instrument de siluire. Să lăsăm piaţa liberă într-o societate liberă şi democrată. Nimeni nu poate să intervină şi să hotărască cine, ce, cum şi cât să plătească.“

Mădălin ROŞU, Responsabil Secţiunea de Asigurări Auto din cadrul UNSAR:

Companii specializate de regularizare / lichidare daune există în majoritatea ţărilor, sunt folosite de asigurători de la caz la caz, dar pe principii concurenţiale, serioase, în baza unor oferte şi negocieri de termeni şi condiţii. Deşi ne îndreptăm către viitor, se pare că începem să facem paşi uşor înapoi.

Cristian CONSTANTINESCU,  Specialist asigurări:

Cine va răspunde de modul de lichidare a daunei? Contractul este între mine, asigurător, şi client. Rămân la opinia că, indiferent de cine intervine - angajatul meu sau o firmă cu care am contract -, eu sunt singurul care răspunde în faţa clientului.

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.