Într-un viitor nu prea îndepărtat, vehiculele se vor conduce singure, în timp ce pasagerii se vor putea relaxa până la destinaţie. Până atunci, automobilele care se lansează în zilele noastre, hibride şi electrice, vin echipate cu transmisii automate. Cutiile automate sunt mult mai eficiente şi mai performante, iar preţul lor nu mai este atât de piperat. O cutie automată schimbă treptele de viteză fără intervenția şoferului. Decizia de schimbare a treptelor de viteză este luată de calculatorul electronic de control al cutiei de viteze. Cele mai moderne cutii de viteze realizează acest schimb al treptelor într-un timp incredibil, economisind combustibil şi oferind un confort sporit şoferului. Cutiile automate au fost introduse pe automobile încă din anul 1939. General Motors crea în acel an Hydra-Matic, prima cutie automată de serie. De aici vine şi denumirea populară de cutii „hidramate“. Automobilele Oldsmobile şi Cadillac au fost printre primele care au fost echipate cu transmisii automate. În anul 1957, 82,7% dintre maşinile fabricate în SUA aveau cutii automate, iar în prezent cutiile cu transmisie manuală reprezintă 3% din total. Automobilele cu transmisie automată încep să câştige teren şi în alte regiuni.

Cutii automate cu zece viteze

Volkswagen, care şi-a propus să devină cel mai mare producător auto din lume până în 2018,  investeşte sute de milioane de euro în divizia sa care se ocupă de dezvoltarea cutiilor automate cu dublu ambreiaj, DSG. Această cutie este una dintre cele mai apreciate, iar ca fapt divers, mai bine de 70% din modelele vândute de marca germană în China dispun de transmisii DSG. Cutiile automate au, în prezent, de la şase până la nouă trepte de viteză. Volkswagen a prezentat la finele anului trecut cutia cu zece trepte de viteză. Noua cutie va fi derivată din actuala transmisie DSG cu șapte trepte și poate fi folosită pentru motoare cu cuplu de până la 550 Nm. Aceasta va intra în producție în 2016 și va fi folosită cel mai probabil de mai multe modele din gama Volkswagen, printre care și viitoarele modele Golf. Cutia DSG cu zece rapoarte va fi asociată cu motoare cu patru cilindri și va oferi și un sistem care decuplează motorul atunci când pedala de accelerație nu este acționată. Această funcție ajută foarte mult la economia de carburant.

Rata de adopţie a cutiilor automate este în creştere şi în Europa. Din ce în ce mai mulţi şoferi încep să conştientizeze avantajele unei transimii automate, având în vedere ambuteiajele care devin o obişnuinţă în marile oraşe. În ţara noastră, anul acesta, conform APIA, ponderea de cutii automate livrate este de 14% la nivelul întregii pieţe. Volkswagen are o pondere de aproape 30% din totalul livrărilor pe 2015. Cutiile automate nu mai sunt, însă, de ceva timp, apanajul constructorilor de lux. Volkswagen, Ford sau Opel, ca să menţionăm doar o parte dintre cei mai populari producători auto de la noi, oferă cutii automate pe majoritatea modelelor.  Cea mai accesibilă echipare în care regăsim o cutie DSG, este DSG cu 7 trepte pe modelul Polo, motorizare 1.2 TSI/90 CP, pornind de la 13.346 euro (TVA şi prima de casare incluse), oferta valabilă în Programul de stimulare şi înnoire a parcului auto naţional.