Aceasta poate fi și consecința directă a unor greșeli în procesul de recrutare pentru că deciziile proaste de angajare au impact asupra costurilor și asupra productivității muncii. În plus, o decizie greșit luată în timpul unui proces de recrutare poate să ducă la pierderea unui posibil angajat foarte valoros pentru compania ta în favoarea unei persoane care nu se potrivește de fapt postului.

În România anului 2017 și, după toate semnele și în România anului 2018, recrutarea tinde să devină un proces tot mai complex și provocator. Și sunt multe cauze care ne-au condus aici. Iar situația are tendința de a se perpetua. Însă, chiar și așa, este important de subliniat încă de la început că toți specialiștii în resurse umane pe care i-am consultat cred că nu există o rețetă magică, o garanție 100% pentru ca toate recrutările să fie reușite. Ei spun însă că îți vei crește considerabil șansele de a aduce angajații potriviți în firmă dacă vei afla mai întâi și mai întâi cum să eviți greșelile care pot apărea în procesul de recrutare, mai ales, în era tehnologică în care ne aflăm, când totul se desfășoară cu mare rapiditate. Iată care sunt acestea:

1. Să ai un anunț incomplet de descriere a postului

Anunțul de angajare are un rol foarte important în procesul de recrutare. De aceea, el trebuie să fie redactat cu cea mai mare atenție. Un anunț de recrutare trebuie să fie mai mult decât o înșiruire seacă a cerințelor.

Nu este recomandat nici să treci în extrema cealaltă și să faci o descriere a postului, prin care să îi determini pe aplicanți să creadă că le oferă mai multe oportunități decât o face, de fapt. Sarcina de redactare a anunțului de descriere a postului vacant ar trebui să nu fie lăsată în grija unei singure persoane. Este ideal ca descrierea postului să fie făcută de departamentul de HR împreună cu managerii din departamentele cărora se fac angajări și dacă există și un om de comunicare și/sau branding în companie, să fie și el implicat.

Anunțul trebuie să fie precis, să ofere un tablou cât mai complet al rolului și cerințelor pe care le implică. Numai respectând aceste reguli, îți vei crește șansele de a atrage numai candidații care se potrivesc cel mai bine pentru postul respectiv.

2. Să te bazezi doar pe interviul față în față

Unii manageri de HR folosesc doar interviul de angajare pentru a evalua candidații. Însă această practică nu este întotdeauna cea câștigătoare, pentru că din cauza timpului limitat nu își pot da prea bine seama dacă persoana respectivă se potrivește sau nu cu postul respectiv ori dacă este un foarte bun manipulator și mimează acest lucru. Un candidat inteligent și talentat poate să îți dea exact răspunsurile pe care dorești să le auzi doar ca să primească jobul. Însă în momentul în care supui aplicantul la câteva teste, situația se schimbă deoarece îți poți da seama mult mai bine dacă va face sau nu față jobului.

Pentru ușurarea procesului de angajare, poți să apelezi și la o companie care oferă servicii de recrutare personal pentru că, de obicei, are abilitatea de a-ți extinde aria obișnuită de căutare și are instrumente de verificare a cunoștințelor practice și tehnice, putând prelua tot procesul recrutării. Mai mult decât atât, îți poate oferi garanția ca dacă un candidat ales nu performează, ți-l poate înlocui pe banii ei într-un anume interval de timp.

3. Să nu le oferi destule informații candidaților

Atunci când chemi pe cineva la interviu, asigură-te că a înțeles clar care este poziția pentru care se fac angajări și spune-i din start și cu cine va da interviul. Răspunde la întrebările pe care candidatul ți le pune, ca să nu simtă că merge în necunoscut, ca să îi fie mai ușor și să poată să-și depășească rapid anxietatea și emoțiile, destul de frecvent întâlnite în ziua interviului

4. Să iei decizia la repezeală

Nu o să găsești niciodată candidatul care să aibă toate calitățile și aptitudinile pe care le cauți, însă asta nu înseamnă că trebuie să te grăbești și să angajezi pe cineva, doar pentru că este nevoie de un om și trebuie să umpli golul din companie.

Știm cu toții că prima impresie contează mult atât în viața personală, cât și în relațiile profesionale, însă rezervă-ți dreptul de a nu te grăbi să etichetezi din primul minut persoana pe care o ai în față. Fă-ți o părere abia după ce îi analizezi CV-ul, după ce susține interviul și celelalte probe sau teste de angajare.

Intervievează o persoană chiar și de mai multe ori sau consideră optimă ideea de a apela chiar și la serviciile unui agent de muncă temporară până când vei găsi persoana potrivită pentru postul rămas vacant.

5. Să nu le oferi feedback tuturor candidaților intervievați

O altă greșeală pe care nu trebuie să o faci este să nu le oferi feedback candidaților care nu au trecut de probele. Fie că alegi calea e-mailului sau a telefonului, este profesionist din partea ta să le spui că nu au primit jobul și (eventual) chiar și de ce. Dacă îi consideri potriviți pentru o altă poziție în cadrul companiei, comunică-le și acest lucru și spune-le că vei reveni la ei atunci când respectiva poziție va fi liberă. Este foarte important să ai o bază de date bine pusă la punct cu cei care au candidat și să știi ce plusuri și minusuri are fiecare. Dacă reușești să le faci o bună impresie, în timp, mulți dintre ei se pot perfecționa și pot deveni exact candidații de care ai nevoi