CITEŞTE ŞI

Editoriale

Realizări - perspective și tendințe în sectorul construcţiilor

Autor: |

MIHAI DARABAN, președinte, Camera de Comerț și Industrie a României

Cifrele statistice cu care am încheiat anul 2016 au arătat o tendinţă de scădere a afacerilor din construcţii, volumul lucrărilor în anul 2016 fiind cu 4,8% sub nivelul înregistrat în 2015, cea mai semnificativă reducere fiind semnalată la lucrările de reparaţii capitale cu 23,5%. Încurajator este faptul că luna decembrie a marcat o revenire pe creştere a afacerilor în construcţii. 

Volumul lucrărilor de construcţii s-a majorat, ca serie brută, cu 6,4%, faţă de luna precedentă, o creştere evidenţiată la lucrările de reparaţii capitale cu 37,4% şi la cele de întreţinere şi reparaţii curente cu 12,3%. Ne bucură rezultatele consemnate în privinţa construcţiilor inginereşti, care au înregistrat creşteri cu 15,9% dar şi la clădirile nerezidenţiale cu 3,1%, chiar dacă volumul lucrărilor de construcţii rezidenţiale a scăzut cu 16,1%.

CCIR susţine dezvoltarea sustenabilă şi competitivă a sectorului de construcţii, în special construcţia de autostrăzi. Potrivit declaraţiilor oficialilor din transporturi, România are în prezent 733 kilometri de autostradă, ceea ce reprezintă doar 4,2% din totalul drumurile publice (86.080 km). În aceste condiţii, CCIR consideră imperios necesară creşterea capacităţii de cir­cu­laţie, prin creşterea corespunză­toare a suprafeţelor rutiere, ceea ce ar permite şi sporirea vitezei şi a siguranţei de deplasare. 

Construcţia de autostrăzi are şi alte avantaje colaterale, foarte importante pentru economia unei naţiuni, precum: creşterea veniturilor, asigurarea accesului mai facil la servicii, aspect deosebit de important pentru atragerea şi capitalului străin, crearea de noi investiţii şi locuri de muncă, având ca efect creşterea produsului intern brut, implicit îmbunătăţirea nivelului de trai al oamenilor etc. Este bine cunoscut că prin investiţii se obţin dezvoltări economice durabile, cu atât mai importante cu cât investiţiile sunt mai complexe şi antrenează mai multe ramuri ale economiei. De altfel, reducerea investiţiilor publice din ţara noastră în ultima perioadă, a fost şi cauza mutării interesului unor companii pe alte pieţe.

România are în actualul exer­ciţiu financiar 2014-2020, o şansă pe care nu are voie să o rateze: ne referim la programele finanţate prin fonduri europene, care includ sume importante pentru investiţii în domeniul construcţiilor. Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), continuatorul Programului Operaţional Sectorial Transport (POS Transport) şi al Programului Operaţional Sectorial Mediu (POS Mediu), derulate în perioada de programare 2007-2013, împreună cu Programul Ope­ra­ţional Regional (POR), care în­sumează  9,42 miliarde euro.  Pentru a asigura succesul ab­sorbţiei acestor sume importante, este nevoie de luarea unor măsuri pe care Sistemul Cameral le-a solicitat oficialilor în repetate rânduri, pentru că ele ne-au fost semnalate de membrii noştri, firmele active care se confruntă cu aceste dificultăţi ce le diminuează competitivitatea pe piaţă.

Atragem atenţia şi pe această cale Guvernului asupra următoarelor aspecte ce trebuie soluţionate cât mai rapid:

✘ îmbunătăţirea cadrului de re­glementare prin îmbunătăţirea procedurilor de achiziţie publică, combaterea concurenţei neloiale şi a întârzierii plăţii lucrărilor;

✘ creşterea nivelului de educaţie şi a formării profesionale, prin extinderea învăţământului dual;

✘ reorientarea şi implementarea rezultatelor activităţii de cercetare şi dezvoltare.

Considerăm că redresarea do­me­niului construcţiilor poate însemna cu adevărat o revenire în forţă a creşterii economi­ce în România, cu efecte vizibile în toate domeniile vieţii socio-economice şi care ar putea plasa ţara noastră pe o poziţie mult mai favorabilă în ierarhia statelor membre UE. Este foarte mult de construit în Ro­mânia pentru a recupera din decalajul de dezvoltare dintre România şi media Uniunii Europene!

MIHAI DARABAN, preşedinte,

Camera de Comerţ şi Industrie a României

Pagina 1 din 1
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F