Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Taxe si impozite

Pericol iminent în 2015: Creşterea majoră a taxelor!

Autor: |

O nouă creştere a taxelor, în 2015, este principala temere a mediului de afaceri. Renunţarea la cota unică, creşterea accizelor şi a redevenţelor sau resuscitarea forfetarului sunt scenariile luate în calcul, mai ales că atât proiectul de Codul Fiscal, cât şi bugetul au fost abandonate până la alegeri.

Nesiguranţă şi îngrijorare sunt cuvintele cel mai des folosite de mediul privat când vine vorba de anul următor. Blocarea Codului Fiscal într-un „sertar“ din Ministerul Finanţelor – în ciuda dezbaterilor îndelungi cu firmele şi specialiştii în taxare – şi lipsa, cel puţin publică, a unui buget naţional sunt cauzele stării de nelinişte. Pericolul majorării taxelor principale, renunţarea la cota unică, un obiectiv repetat de actualul guvern în mai multe documente, sau introducerea unor impozite noi sunt variante posibile, deşi de nedorit. Codul fiscal în baza căruia se contruieşte bugetul anului viitor, la capitolul venituri, ar putea fi aprobat, la sfârşitul acestui an sau chiar la începutul lui 2015, prin ordonanţă de urgenţă. Evident că, în aceste condiţii, va fi imposibil ca textul dezbătut şi rescris în urma consultării mediului de business să fie preluat integral. Ordonanţa nu poate introduce decât o parte dintre modificări, iar selecţia va fi decisă de guvern în funcţie de presiunile generate de cheltuieli. Iar presiunile sunt foarte mari. Reducerea deficitului la 1,4% din PIB, scăderea CAS, creşterea cheltuielilor de apărare, cofinanţare şi, recent, sociale, necesită 15-20 miliarde de lei. Sumă care nu poate fi obţinută decât prin schimbări majore în fiscalitate.

Proiectul actual de Cod fiscal prevede creşterea de zeci de ori a impozitelor pe clădirile nerezidenţiale ale persoanelor fizice, terenuri şi maşini şi reintroducerea impozitului forfetar, redenumit specific. „O creştere uriaşă e la impozitul pe terenurile agricole, De la 20 de lei, la 120 de lei pe hectar înseamnă echivalentul a circa 200 kg de grâu, adică 6%-7% din valoarea producţiei ar trebui plătită de fermieri doar pentru impozitul pe teren“, spune preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru. În plus, nivelul accizelor din 2015 nu e cunoscut, oficialii din Finanţe luând în calcul posibilitatea de a le stabili în lei, în loc de euro. Potrivit unor surse, accizele ar putea fi menţinute la valoarea în lei de acum, un nivel mult mai mare decât ar rezulta din convertirea în lei la cursul din Jurnalul Oficial al UE.

Renunţarea la cota unică este un alt scenariu. În programul de guvernare şi strategia fiscal-bugetară se arată că introducerea cotelor progresive pe veniturile persoanelor fizice este un obiectiv până în 2016.

Mediul de afaceri susţine că majorarea fiscalităţii va pune o barieră creşterii economice, iar soluţia pentru acoperirea angajamentelor suplimentare de cheltuieli ar trebui să fie combaterea evaziunii şi îmbunătăţirea colectării taxelor. După creşterile de fiscalitate din ultimii doi ani, investiţiile companiilor au fost grav afectate. „Încercările din acest an de majorare a veniturilor bugetare, prin introducerea accizei la benzină şi motorină si a taxei pe construcţiile speciale, au trimis economia României în recesiune tehnică. În plus, şi perspectivele de creştere economică în 2015 au devenit mai sumbre în ultimele luni, ceea ce va pune o presiune suplimentară crescândă pe veniturile bugetare“, spune Laurian Lungu.

În opinia lui Dan Bădin, există două soluţii de creştere a veniturilor bugetare: creşterea redevenţelor pentru resursele naturale şi introducerea impozitului specific, dar cea mai eficientă ar fi combaterea evaziunii. „Mediul de afaceri susţine adoptarea de măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale, creşterea gradului de colectare şi încurajarea conformării voluntare“, susţine Daniel Anghel. Predictibilitatea, o cerinţă exprimată de companii, a fost spulberată. În lipsa Codului fiscal şi a bugetului, care e expresia completă a politicii fiscal-bugetare, firmele nu pot să-şi întocmească bugetele care vizează, printre altele, planurile de investiţii şi costurile salariale. Dacă va creşte,  fiscalitatea se va reflecta în cheltuielile firmelor, putând duce la sistarea unor proiecte, reduceri de costuri sau chiar concedieri. „Ce bugete îşi pot face companiile pentru anul viitor, dacă nu ştiu nici care sunt taxele principale?“, se întreabă, retoric, Ionuţ Dumitru.

În ciuda pesimismului din business, ministrul Finanţelor, Ioana Petrescu susţine că, prin activitatea sa, a stimulat afacerile, deşi evită sistematic să răspundă oricăror întrebări privind perspectivele anului următor. Singurul indiciu dat de premierul Victor Ponta: bugetul pentru 2015 va fi responsabilitatea următorului executiv.

Ce spun economiştii şi experţii în fiscalitate?

Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal:"Istoria a arătat că, atunci când am avut de acoperit un gol bugetar semnificativ, primul lucru la care s-au gândit decidenţii noştri au fost creşteri de taxe. Este extrem de descurajant."

Mihai Bogza, preşedintele Consiliului Investitorilor Străini: "Ne temem că nici în 2015, în condiţiile în care există presiuni pe buget, ca urmare a scăderii CAS, nu se va face altceva decât să se crească fiscalitatea."

Valentin Lazea, economist-şef al Băncii Naţionale a României: "Am văzut că principala doleanţă a mediului de afaceri este cea că taxele sunt prea mari. Haideţi să nu ne îmbătăm cu apă rece, în context european taxele vor creşte."

Marius Ionescu, Partener NNDKP Consultanţă Fiscală: "Fiscalitatea a cunoscut o creştere constantă începând din 2010, cu excepţia reducerii de CAS proaspăt introdusă. Cele mai importante creşteri sunt mărirea cotei de TVA la 24% şi introducerea taxei pe construcţii speciale (taxa pe stâlp). Au fost acompaniate însă de o serie întreagă de măsuri ce au avut de asemenea ca rezultat creşterea fiscalităţii, cum ar fi eliminarea unor scutiri şi/sau creşterea bazei de impozitare (taxarea diurnelor, a autoturismelor achiziţionate de companii etc), cresterea accizelor sau introducerea unor taxe speciale pentru companiile din domeniul petrol, gaze şi electricitate. 

Există deci o anumită presiune asupra mediului de afaceri din acest punct de vedere, la care putem adăuga şi relaţionarea cu un ANAF nerestructurat.  Din acest punct de vedere, cred că păstrarea actualului nivel de fiscalitate - şi eventual reducerea sa, ar trebui să fie un deziderat atât pentru guvernanţi, cât şi pentru mediul de afaceri.  Criza economică încă nu a trecut, iar mărirea taxelor ar fi evident o măsura pro-ciclică. Sper deci că nu vom asista la o mărire a taxelor în anii care vin şi că această soluţie facilă la îndemâna oricărui guvern va fi înlocuită cu o creştere a colectării, în primul rând prin reformarea ANAF-ului şi creşterea eforturilor în direcţia combaterii evaziunii fiscale.  Pentru a-şi putea dezvolta economia, România încă trebuie să rămână atractivă din punct de vedere fiscal."

Laurian Lungu, analist economic: "Conjunctură economică actuală şi perspectivele pe termen scurt sprijină puternic o abordare a politicii fiscale care să se concentreze pe reducerea fiscalităţii şi a cheltuielilor bugetare. Această este o filozofie adoptată în prezent de majoritatea ţărilor din UE. Ipoteza maximizării veniturilor bugetare în 2015 printr-o eventuală creştere netă a unor taxe şi impozite este una fantezistă, total deconectată de realitatea economică. Evidenţă recentă o reprezintă încercările din acest an de majorare a veniturilor bugetare, prin introducerea accizei la benzină şi motorină şi a taxei pe construcţiile speciale, care au trimis economia României în recesiune tehnică. În plus, şi perspectivele de creştere economică în 2015 au devenit mai sumbre în ultimele luni ceea ce va pune o presiune suplimentară crescândă pe veniturile bugetare.

Influenţă ciclului politic în economie, prin creşterea unor cheltuieli cu impact social tranzitoriu, va genera din nou dezechilibre, ale căror efecte se vor resimţi în următoarele trimestre. Incertitudinea cadrului fiscal în 2015 reprezintă un impediment serios în procesul de planificare bugetară a mediului privat iar o eventuală alterare a întregului concept al cotei unice, în conjunctură economică actuală, va duce la o pierdere semnificativă a competitivităţii economiei autohtone."

Daniel Anghel, Tax Partner, PwC: "În decursul anului 2014 au existat câteva evoluþii contradictorii în ceea ce priveste politica fiscalã. Pe de o parte, introducerea accizei suplimentare pentru combustibili precum si a impozitului pentru construcþiile speciale care au îngreunat sarcina fiscala a contribuabililor, iar pe de altã parte, reducerea CAS cu 5% pentru angajatori din luna octombrie care reprezinta un pas inainte si care a rolul de a impulsiona economia si care sper ca va duce pe termen scurt si mediu la crearea de noi locuri de muncã si la reducerea fenomenului „muncii la negru”. În ciuda faptului cã nu am observat o îmbunãtãtire majorã în privinþa gradului de colectare sau a combaterii evaziunii fiscale, deficitul bugetar a fost tinut sub control de actualul Guvern (doar 0,24% din PIB deficitul bugetar în primele opt luni din 2014) cu pretul reducerii investiþiilor publice, fapt ce s-a reflectat si în încetinirea economiei înregistratã în prima parte a acestui an.

Este nevoie de stabilitate, transparenþã ºi predictibilitate în politica fiscalã. De aceea, nu este de dorit sã vedem în 2015 introducerea de noi taxe si impozite pentru ca România sã se poatã încadra în tintele de deficit structural agreate cu FMI ºi Uniunea Europeanã.  

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK