CITEŞTE ŞI

Romania 4 You

Județul Dolj este ținut la "relanti" de industria auto

Autor: |

Deşi în ultimii ani au mai apărut investiţii din bani europeni, industria auto este cea care susţine economia judeţului. Totodată, şi cel mai important producător de energie contribuie la afacerile din zonă.

Spre deosebire de alte judeţe din ţară, în Dolj au avut loc investiţii, în ultimii ani. Mulţi bani au venit de la Bruxelles. La finalul anului 2014, Consiliul Judeţean Dolj anunţa că a demarat proiecte în valoare de 120 de milioane de euro, din care peste 100 de milioane de euro provin din bani europeni.
  
Potrivit declaraţiilor date de pre­şedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, cele mai multe fonduri au fost direcţionate către sănătate şi infrastructură. În 2014, în sistemul de sănătate din Dolj au intrat peste 9 milioane de euro. Astfel, au fost achiziţionate aparate medicale în valoare de 500.000 de euro. Tot în această perioadă, a fost construit un punct de operare aeromedicală SMURD la Aeroportul Craiova, în valoare de 200.000 de euro. La mijlocul anului 2014, au început lucrările la Clinica de Cardiologie Intervenţională şi Chirurgie Cardiovasculară, cu o investiţie de 3,3 milioane de euro. Ulterior, a fost semnat contractul pentru modernizarea şi extinderea Unităţii de Primiri Urgenţe cu o valoare de 4,9 milioane de euro.

Podul peste Dunăre şi aeroportul din Craiova, proiecte emblematice

Un alt domeniu în care s-a investit a fost infrastructura. Podul Calafat - Vidin, a doua legatură rutieră şi feroviară între România şi Bulgaria, este cel mai amplu proiect din judeţul Dolj. Podul, cu două benzi rutiere pe fiecare sens, o linie de cale ferată, două trotuare şi o pistă pentru biciclişti, a costat aproximativ 250 de milioane de euro, bani împrumutaţi de la Banca Europeană pentru Investitii şi finanţări de la Uniunea Europeană. Taxa de trecere a podului porneşte de la şase euro în funcţie de greutatea autovehiculului.

Un alt proiect important este Drumul Naţional 56, care face legătura între Calafat şi Craiova. Pentru reabilitarea celor aproximativ 84 de kilometri de drum naţional între Craiova şi Calafat, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri şi Naţionale din România investeşte aproximativ 327 milioane de lei. Contribuţia Comisiei Europene prin Fondul European de Dezvoltare Regională este de 208 milioane de lei (85% din valoarea totală eligibilă a proiectului), diferenţa de 118 milioane de lei (15 % din valoarea eligibilă a proiectului plus valoarea neeligibilă), fiind asigurată prin bugetul de stat.

Însă, proiectul cu care se mândresc doljenii este modernizarea pistei aeroportului din Craiova. Începând din acest an, odată cu terminarea lucrărilor de modenizare, realizarea a opt spaţii de parcare pentru avioane, pasagerii vor avea la dispoziţie o parcare nouă. Lucrările de modenizare şi extindere a aeroportului din Craiova au presupus fonduri de aproximativ 25 de milioane de euro, dintre care 85% sunt bani de la Uniunea Europeană, iar restul de la Guvernul României. Veştile bune au continuat şi în 2015, moment în care Consiliul Judeţean Dolj a anunţat că a depus alături de parteneri din Bulgaria, un număr de cinci proiecte cu finanţare europeană în cadrul programului INTERREG V-A. Suma accesată se ridică la 40 de milioane de euro, din care mai mult de jumătate - peste 22 de milioane de euro - este destinată investiţiilor din Dolj. Proiectele propuse vor fi finanţate din fonduri europene din cadrul exerciţiului financiar 2014-2020. Cu această ocazie va fi dezvoltată, în continuare, infrastructura rutieră, vor fi modernizate spitalele şi vor fi restaurate obiective de interes istoric, cultural şi turistic.

Ford, între promisiuni şi fapte

În ceea ce priveşte mediul privat, cel mai mare investitor din judeţ este Ford. Preluarea fostei uzine Daewoo - anterior producătoare a modelelor Oltcit - de către gigantul american Ford a fost privită de toţi românii ca o revenire a Doljului în lumea bună a producătorilor auto. Fabrica a fost cumpărată, în 2007, cu 57 de milioane de euro. Din nefericire, de-a lungul timpului, această investiţie nu şi-a arătat decât parţial avantajele generând mai întâi un val de entuziasm şi, mai apoi, un lung şir de dezamăgiri. Asta în ciuda faptului că oficialii Ford au ţinut să menţioneze întotdeauna că proiectul de la Craiova este unul viabil. Cert este că, după ani lungi de retehnologizare şi integrare în programul de producţie Ford, uzina a asamblat temporar modelul Transit Connect şi, din 2012, monovolumul B-Max. Din nefericire, acesta din urmă are un succes limitat de piaţă. Anul trecut, au fost produse la Craiova doar circa 50.000 de astfel de autoturisme, mult sub capacitatea reală a uzinei. În schimb, producţia de motoare EcoBoost merge destul de bine. Astfel, Ford a ajuns să obţină cea mai mare cifră de afaceri din judeţ, 4 miliarde de lei, în 2014. Totodată, producătorul auto este şi cel mai mare angajator din Dolj.

Din 2015, tot la Craiova au început să fie produse în secţia de presaj repere pentru modelele Galaxy şi C-Max exportate apoi către fabrica Ford din Valencia. Pentru viitor, oficialii Ford au promis intrarea în fabricaţie a unui nou model Ford menit să ducă uzina de vehicule mai aproape de capacitatea instalată, însă o decizie în această privinţă întârzie. Deloc plăcută pentru angajaţii Ford - tot mai puţini - cât şi pentru autorităţile locale şi centrale, dar şi pentru producătorii de componente sosiţi odată cu preluarea uzinei din Craiova de către americani, această situaţie pare a avea un final fericit în următoarea perioadă. În 2016, este aşteptat un anunţ al Ford în privinţa modelului ales pentru Craiova, însă intrarea efectivă în producţie nu se va putea petrece mai devreme de 2017 sau chiar 2018. Cert este că principalul candidat pentru a purta inscripţia „made in Romania“ este micul SUV EcoSport, asamblat deocamdată pentru piaţa europeană în India. Venirea producătorului auto a fost benefică pentru economia locală, deoarece au început să apară şi diverşi furnizori de componente auto.

Click pe imagine pentru mărire



O altă companie importantă din judeţ este CEZ, o multinaţională cu sediul în Praga care produce, distribuie şi comercializează energie electrică în mai multe ţări din centrul şi sud-estul Europei. Două firme din grup, CEZ Vânzare şi CEZ Distribuţie, au obţinut împreună, în 2014, afaceri de peste două miliarde de lei. CEZ a intrat pe piaţa din România în 2005, moment în care a preluat Electrica Oltenia şi a reorganizat firma. 
 
Performanţe modeste

Dolj intră în categoria judeţelor mari din România, însă nu străluceşte în statistici. Este cel mai mare din regiunea Sud-Vest, singurul din această zonă cu o populaţie de peste 500.000 de locuitori, potrivit datelor recensământului din 2011. Are un PIB pe locuitor de 6.512 euro, după cum arată cifrele Comisiei Naţionale de Prognoză pentru 2015. La acest capitol ocupă locul doi pe regiune, după Gorj (7.555 euro), un judeţ cu o populaţie de 387.308 locuitori, un pic mai mult decât jumătate din cea a Doljului, de 618.335 persoane. După un an 2014 mai degrabă modest, cu o creştere reală a PIB de 2,3%, CNP estimează pentru Dolj salturi mai substanţiale: 4,1% în 2015, 4,3% în 2016, 4,4% în 2017, 4,7% în 2018. Salariul mediu lunar net este de 1.648 lei, sub media pe ţară, de 1.821 lei. În regiunea Sud-Vest, niveluri mai mari se înregistrează atât în Gorj (1.858 lei), cât şi în Olt (1.675 lei). Câştigul mediu ar urma să crească în Dolj până la 1.897 lei în 2018. Marea problemă a judeţului o reprezintă rata şomajului, cifrată la 9,2% în 2015. Pentru anii următori sunt aşteptate scăderi uşoare, până la o cotă de 8,0% în 2018. Chiar şi aşa, şomajul din Dolj va rămâne cel mai ridicat din regiune. Spre comparaţie, pentru judeţul Vâlcea (cel mai bine poziţionat din acest punct de vedere), CNP estimează o rată de 4,5% în anul 2018.

 

Acest articol a fost publicat în al patrulea număr al revistei Capital, din 25-31 ianuarie 2016

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Capital - Google+
Transforma in PDF
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Romania 4 You

04 aprilie 2016

Olt și Vâlcea, două județe neprofitabile

Romania 4 You

01 februarie 2016

Galaţi, judeţul tare ca oţelul

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii