Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

Editoriale

Fără patimă, despre noile măsuri fiscale din programul de guvernare

Autor: | | 0 Comentarii

Înainte de orice, trebuie să constatăm că marea majoritate a dezbaterilor din mediul public vizează modalitățile de creștere a resurselor atrase la bugetul general consolidat în vederea angajării și onorării cheltuielilor publice ale statului. Cred că e momentul să schimbăm paradigma, să pornim de la sumele existente și să ne punem problema eficienței modului de cheltuire a acestor sume.

De prea multe ori, lipsa resurselor financiare publice a fost folosită ca şi scuză în raport de obligaţia statului de a genera bunuri şi servicii publice îndestulătoare, cu utilitate economică şi socială şi la preţuri corecte. Pentru că, oricât de mult ar creşte resursele mobilizate la dispoziţia statului, acestea vor fi mereu insuficiente, dacă nu sunt cheltuite cu raţionalitate şi cu eficienţă.

Trecând la analiza măsurilor fiscale cuprinse în noul program de guvernare, le-aş grupa în 3 mari categorii:

- măsuri fiscale a căror logică şi structurare nu o pot efectiv nici măcar înţelege şi, în consecinţă, nu pot fi de acord cu ele – eliminarea impozitului pe profit şi introducerea generalizată a impozitului pe cifra de afaceri.

Spun asta în contextul în care eu nu am cunoştinţă ca, în momentul de faţă, vreunul din statele membre UE să aplice impozitul pe cifra de afaceri - generalizat şi nu sectorial - în locul impozitului pe profit. Am văzut argumentele vehiculate în mediul public în favoarea introducerii generalizate a impozitului pe cifra de afaceri, dar nu cred că statul are dreptul să transfere către mediul privat slăbiciunile sale în administrarea şi colectarea impozitului pe profit. Deşi impozitul pe cifra de afaceri are avantajul cert al unor costuri mult mai reduse în raport de aşezarea şi administrarea sa fiscală (comparativ cu impozitul pe profit), cred că putem invoca o serie de argumente - atât de natură juridică, cât şi de natură economică – împotriva introducerii generalizate a acestuia.

Din punct de vedere al argumentelor de natură juridică, trebuie să ne punem întrebarea dacă acest nou tip de impozit pe cifra de afaceri este în concordanţă cu directivele europene. Eu cred că nu, deoarece acest tip de impozitare se poate aplica numai la nivelul impozitelor indirecte (mai exact, la nivelul taxei pe valoarea adăugată). Subscriu astfel la opiniile, vehiculate în mediul public, că acest impozit devine un fel de TVA, cu menţiunea însă că şi TVA-ul se aplică doar la valoarea adăugată, corespunzător pe fiecare lanţ de tranzacţionare.

În al doilea rând, apare întrebarea referitoare la modul în care se vor impozita profiturile/veniturile atât ale sediilor permanente din alte tări ale firmelor româneşti, cât şi ale sediilor permanente din România ale firmelor nerezidente. Cum vor opera, în aceste condiţii, prevederile convenţiilor de evitare ale dublei impuneri, încheiate de România cu ţările respective, care prevăd o secţiune distinctă privind impozitarea profiturilor, în condiţiile în care în ţările respective se aplică impozitul pe profitul companiilor, iar în România s-ar aplica acest impozit pe cifra de afaceri? Cum vor opera regularizările cu plăţile efectuate în alte state, cu titlu de impozit pe profit ?

 

De asemenea, îmi pun întrebarea privind modul de individualizare şi de implementare a măsurilor prevăzute în Directiva 1164 / 2016, cunoscută şi ca planul BEPS, prin care se prevede identificarea unor măsuri şi acţiuni menite să împiedice tocmai erodarea bazelor impozabile ale profitului. Care ar mai fi, în noile condiţii, obiectul implementării prevederilor acestei directive europene, cu termen recomandat de implementare data de 01 ianuarie 2019 ?

Din punct de vedere al argumentelor de natură economică, apreciez că acest impozit creează inechitate fiscală, în raport de sectorul de activitate al firmelor. E adevărat, unele firme sunt avantajate - în special, cele care activează în domeniul serviciilor. Dar să nu uităm că, fie şi numai la un nivel de impozitare de 1% al cifrei de afaceri, punctul de echilibru se produce de la o marjă de profit brut de minim 6,25%. Firmele cu rulaje foarte mari – şi care, cel mai probabil, vor fi impozitate cu o cotă de 3% - dar care înregistrează o marjă de sub 3% (fiind foarte multe exemple în acest sens) nu au nici o şansă să mai reziste pe piaţă, neputând să-şi acopere nici măcar costurile fiscale, fără a le mai pune la socoteală pe cele logistice sau de administrare (cheltuielile de exploatare). Și asta în condiţiile în care se vehiculează o creştere semnificativă a salariului minim, începând cu data de 01 ianuarie 2018, creştere care este de aşteptat să inducă o influenţă – cel puţin, psihologică – asupra creşterii de ansamblu a nivelului salariilor. Este de la sine înţeles că, în aceste condiţii, firmele vor urmări să acopere toate aceste creşteri de costuri prin creşterea preţurilor şi tarifelor bunurilor şi serviciilor pe care le oferă, pentru a-şi susţine gradul de profitabilitate şi de eficienţă economică, practic pentru a supravieţui pe piaţă.

În acelaşi timp, sunt net dezavantajate firmele cu o puternică activitate sezonieră, cât şi cele care fac investiţii masive, anterior începerii activităţii. Cum îşi vor mai putea recupera aceste investiţii, fie – după caz - sub forma cheltuielilor curente sau, ulterior, pe seama cheltuielilor cu amortizarea clădirilor şi a echipamentelor ? Deja sunt probleme destul de mari, chiar şi în actualul sistem, prin necorelarea amortismentului fiscal cu cel economic, fapt de natură să producă distorsiuni la nivelul cererii şi dorinţei de capitalizare la nivelul firmelor. Practic, prin introducerea impozitului pe cifra de afaceri optimizarea şi, implicit, motivaţia investiţională dispare.

 

În concluzie, cred nu numai că ar trebui menţinut actualul sistem de impozitare al profiturilor, dar ar trebui introdus inclusiv grupul fiscal din perspectiva impozitului pe profit (după o logică similară celei deja existente la nivelul grupului fiscal la nivel de TVA), iar firmele ar trebui să aibă inclusiv posibilitatea să opteze pentru plata anuală a impozitului pe profit, în vederea eficientizării fluxurilor de trezorerie la nivelul firmelor.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

Editoriale

18 septembrie 2017

Cine face homeschooling nu poate fi pionier

Editoriale

18 septembrie 2017

A fost pozitivă sau negativă?

Editoriale

18 septembrie 2017

Asaltul BNR asupra IFN, partea a III-a

Editoriale

04 septembrie 2017

Orice taxă e suportată de omul simplu

Editoriale

04 septembrie 2017

Coana Pană față cu reacțiunea

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro