De ceva timp, chiar împreună cu susinerea presei economice, în special prin emisiuni cu această temă la Capital TV, eu personal, dar și prin implicarea unor oameni din mediul de business, încercăm cu mult efort să discutăm și să venim cu propuneri pentru dezvoltarea, a ceea ce credem noi că ar fi una dintre componentele esențiale în Dezvoltarea României, și anume Educația Antreprenorială.

Antreprenoriatul are un focus special chiar la nivelul Uniunii Europene. Comisia Europeană a stabilit încă din 2013 un plan de acțiune în ceea ce privește Antreprenoriatul numit Relansarea Spiritului Antreprenorial în Europa până în 2020, ca răspuns la diverse provocări.

Antreprenoriat Europa 2020 se bazează pe trei strategii:

  • dezvoltarea învățământului și formării în domeniul antreprenorial
  • modele și implicarea unor grupuri specifice
  • crearea mediului de afaceri adecvat

Persoanele care intenționează să devină antreprenori se confruntă cu un mediu dificil: învățământul nu oferă bazele necesare pentru o carieră de antreprenor!

Pe de altă parte, potrivit Comsiei Europene, între 15% și 20% dintre elevii care participă la un program al unei miniîntreprinderi în timpul învățământului gimnazial vor înființa ulterior propria lor firmă. Noi ne dorim ca în următorii ani să urcăm acest procent la 80%!

Tinerii care beneficiază de studii antreprenoriale asimilează nu numai cunoștințe de afaceri, dar și aptitudini și atitudini importante printre care se numără creativitatea, spiritul de inițiativă, tenacitatea, spiritul de echipă, capacitatea de înțelegere a riscului și un simț al responsabilității.

Recunoașterea antreprenorilor în calitate de creatori de locuri de muncă și de prosperitate trebuie să reprezinte mesajul principal transmis atât din zona politică, dar și de către mediul de afaceri.

Ce se întâmplă în România?

  • Potrivit datelor Eurostat, România se situează pe locul doi în UE din punctul de vedere al riscului de sărăcie sau excluziune socială, 41,7% din populaţie fiind afectată.
  • Conform datelor disponibile de la Institutul Național de Statistică, în trimestrul al patrulea 2014, șomajul în rândul tinerilor a fost de 24,1%, față de 5,4% în cazul adulților. Ceea ce indică un raport de 4,46 șomeri tineri la un șomer adult. În 2015 Rata șomajului a fost de 6,8% la nivel național, similar cu nivelul din anul precedent, însă cel mai mare procent este în cazul tinerilor de 15-24 de ani, respectiv 21,7%. Sunt cifre îngrijorătoare!
  • Cu 24 de IMM-uri la mia de locuitori, România se află pe penultimul loc în Uniunea Europeană, mult sub media europeană de 40 de IMM-uri
  • Numărul de companii nou-înființate în 2014 a fost de 101.000, cu aproape 19% mai mic decât în 2013, reprezentând cel mai mic număr de companii create în ultimii 7 ani în România. În prima parte în 2015, după ani de scădere, acest număr a crescut cu doar 1%.
  • Potrivit Eurostat, avem una dintre cele mai mari rate ale abandonului școlar din Europa, aproape 20% dintre tinerii între 18-24 ani renunță la studii.

Putem oare să avem și noi un The Entrepreneurship 2020 Action Plan pentru România?

Categoric, da. Cum? Iată câteva idei pe care dorim să le promovăm și implemnetăm în perioada următoare:

  1. Role Models – să formăm echipe mixte din antreprenori și manageri de multinaționale care să se întâlnească frecvent cu elevi și studenți din toată țara, să mergem în grădinițe, școli, licee, universități, în zone defavorizate, în zone rurale și să împărtășim nu numai poveștile noastre de success, dar proactiv, să identificăm potențiali tineri antreprenori și să îi formăm.
  2. Crearea de oportunități antreprenoriale practice. Cum am mai spus, studiile arată că între 15%-20% din liceenii care au participat în programe organizate de companii, mai târziu își vor deschide propria afacere.
  3. În peste 50% din țările UE, educația antreprenorială face parte din educația secundară și este OBLIGATORIE. În România, educația antreprenorială este predată 1 oră pe săptămână, în clasa X-a de liceu. Uniunea Europeană și-a propus ca educația antreprenorială să fie OBLIGATORIE la nivel primar, secundar, terțiar. Și la noi trebuie să se întâmple la fel. Carențele de educație antreprenorială au fost semnalate de antreprenori printre cel mai importante obstacole în dezvoltarea unei afaceri în România.
  4. Introducerea educației antreprenoriale în grădiniță: sunt în prezent sisteme pedagogice la nivelul copiilor cu vârste între 3-6 ani ce stimulează copiilor curiozitatea, independența, libertatea de decizie etc. Acestea sunt în acest moment folosite în grădinițe private, însă cu puțin efort le putem introduce în toate grădinițele din țară, mai ales că nu este nevoie de licență sau costuri suplimentare.
  5. Program prin care tinerii antreprenori pot deveni potențiali furnizori pentru companiile multinaționale sau alte companii antreprenoriale cu experiență.
  6. În Lagermax, am luat o inițiativă, cred eu utilă pentru antreprenorii români, aceea de a oferi consultanță gratuită pentru nevoile lor de transport/ logistică. Asta înseamnă că oricine lucrează la un business plan și are nevoie de un sfat competent despre cum să își organizeze și eficientizeze activitatea de transport și logistică, poate să ne contacteze și, fără nici o obligație, îl ajutăm cu informații și analize.
  7. Mai mult, vom face o echipă din mai mulți oameni de afaceri sau manageri cu experiență. Această echipă va oferi gratuit informații în zonele de HR, fiscalitate, juridic, pentru ca riscul afacerilor antreprenorilor români să fie mai mic, iar zonele afacerii unde antreprenorul nu are competențele necesare să fie “acoperite” de specialiști cu vechime.

Antreprenoriatul înseamnă schimbare de mentalitate. Și asta ține de NOI.

Nu există un „Sistem” care nu ajută, un Stat care nu oferă, un Guvern care nu face. NOI trebuie să influențăm și customizăm „Sistemul” conform nevoilor noastre.

Subdezvoltarea mediului și comportamentului Antreprenorial NU are cauza principală un „Sistem” ostil (fiscal, birocratic, legal). Avem suficiente exemple de Antrepenori (unii cu afaceri transnaționale) care au reușit ÎN acest „Sistem” (imperfect).

Bariera adevărată în antreprenoriat nu stă în fiscalitate sau evaziune, ci în EDUCAȚIE. Dacă am schimba radical sistemul de învățământ, să îl adaptăm și să îl conectăm la mediul de business și la practica lui, iar 80% din absolvenți se vor gândi să își facă un business propriu după absolvire, atunci Mediul Antreprenorial va avea forța să bată la ușa Statului și să își impună punctul de vedere!