În 2015 au avut loc cu 38% mai multe incidente de securitate decât în 2014, iar până la finalul lui 2016 se estimează că se va ajunge la aproximativ o jumătate de milion de atacuri în fiecare minut, astfel că securitatea IT devine o prioritate, iar companiile au nevoie de politici de securitate adecvate, de software-uri anti-malware performante, de soluții de securitate IT, de workshop-uri pentru educarea angajaților privind riscurile unui atac cibernetic, respectiv privind necesitatea respectării politicilor interne de securitate și nu în ultimul rând de sisteme de management al situațiilor cu impact la nivel de securitate. Una dintre companiile locale care a demarat o amplă campanie de educare a pieței de business privind riscurile asociate securităţii datelor şi metodele de a le contracara este Telekom Romania care are, de altfel, în portofoliu și o varietate de astfel de soluții.

Așadar, securitatea datelor unei companii trebuie privită din mai multe puncte de vedere, dacă e să ne gândim la variantele prin care datele pot fi puse în pericol: securitatea reţelei de comunicaţii, securitatea datelor companiei stocate în cloud, securitatea echipamentelor folosite în companie.

Securitatea reţelei  de comunicaţii        

Reţeaua de comunicaţii poate fi considerată a fi structura de rezistenţă a oricărei afaceri astfel că protejarea sa în faţa atacurilor cibernetice este vitală. Telekom Romania propune clienţilor săi soluţii precum VPN, un serviciu premium de transmisii de date de mare viteză (până la 1Gbps) ce oferă, pe lângă bandă garantată, şi un nivel ridicat de securizare a datelor. Împotriva atacurilor DDoS (Distributed Denial of Services), Telekom Romania oferă servicii de detecţie şi mitigare online şi la nivel de reţea, care protejează împotriva atacurilor locale şi internaţionale până la 10 Gbps.

Securitatea datelor  stocate în cloud     

Cloud-ul revoluționează modul în care se fac afacerile, iar 65% din managerii IT consideră că stocarea datelor în cloud este la fel de sigură sau chiar mai sigură decât pe echipamentele de la sediul organizaţiei. Companiile nu mai trebuie să investească în soluții IT la sediul companiei, care sunt inflexibile și costisitoare, dar pot în schimb, apela la o soluție cloud, economisind astfel timp, bani (pentru hard, soft, întreținere) și resurse. Unde nu trebuie făcută economie este securitatea în cloud. Spre exemplu, mutarea informației pentru operațiunile sensibile într-un centru de date extern este importantă nu doar din punct de vedere economic, dar și din punct de vedere al securității. Telekom Romania are centre de date securizate, care garantează recuperarea datelor în caz de dezastru (disaster recovery) şi continuitatea afacerii (business continuity).

De asemenea, opţiunea Office 365 de la Microsoft inclusă în pachetele MagentaOne vine cu 1 TB spaţiu de stocare în cloud, dar integrează în acelaşi timp şi aplicaţiile Microsoft Office.            

Securitatea echipamentelor folosite în companie

Mobilitatea este noul driver în conectivatea IT. Conform studiilor, 90% din utilizatorii de dispozitive mobile vor folosi broadband mobil în 2020, vor fi 6,1 miliarde de abonaţi mobili, iar 90% din populația globului va avea un smartphone până la sfârșitul anului 2020. Chiar dacă amenințările pe mobil nu sunt încă la fel de vizibile ca cele din zona PC-urilor, acestea există și cresc în ritm accelerat: în ultimele 12 luni s-a înregistrat o creștere de 263% în malware pe mobil și 82% dintre companii au raportat probleme de securitate în zona de mobil, din cauza angajaților. Pentru problemele care pot apărea odată cu mobilitatea, dar şi pentru ameninţările pentru orice tip de echipamente folosite în business, portofoliul Telekom Romania include Norton Security Online, un serviciu care asigură protecția individuală anti-malware a oricărui dispozitiv: smartphone, tabletă sau PC-ul de pe birou. De asemenea, Telekom colaborează cu furnizorul local BitDefender, unul din liderii pieţei, pentru a asigura servicii profesionale de securitate clienților săi.

Dar nu doar mobilitatea crescută vine cu posibile breşe de securitate. Până la sfârșitul anului 2020, se estimează că mai mult de 200 de miliarde de dispozitive (mașini, frigidere, camere web, smart TV etc.) vor fi conectate la internet și cele mai multe dintre acestea au o putere de calcul limitată, astfel că sistemul de operare are o structură minimală, iar instalarea unui software anti-malware puternic este dificilă. De aceea,  pentru evitarea problemelor de securitate pe zona Internet of Things este recomandabil să fie setate parole puternice pentru acces, să fie folosite comunicații criptate și să fie operate permanent actualizări, la fel ca pentru orice calculator.

Indiferent de „calea” pe care pot apărea aceste atacuri cibernetice, e bine de ştiut că sunt câteva reguli de bază pe care orice companie trebuie să le ia în considerare: 

1. Crearea de copii de rezervă & redundanță:

Ideea de protecție este strâns legată de ideea de backup. Sunt experți care recomandă trei forme de backup: în timp real, incremental zilnic și incremental săptămânal. Cel puțin un backup ar trebui făcut cu un furnizor de servicii cloud. Copiile de rezervă interne nu ar trebui să fie conectate la o unitate partajată. Telekom Romania vine către clienţii companii şi cu soluţii de stocare a datelor în cele două centre de date care asigură redundanţa geografică (Bucureşti şi Braşov).          

2. Stabilirea de privilegii strict necesare:

Niciun angajat, echipă, proces (care poate fi un virus) sau client (care poate fi, de fapt, un hacker) nu trebuie să aibă acces la tot sistemul informatic. Persoanele autorizate au acces doar la informațiile necesare, în funcţie de activitatea fiecăruia.

3. Criptarea datelor:

Informațiile sensibile trebuie să fie criptate la sursă înainte de a fi „urcate” în cloud. Fără cheia de criptare, datele din cloud nu pot fi accesate.              

4. Selectarea unui furnizor de servicii cloud de încredere:

Furnizorul preferat de o companie ar trebui să adere la cele mai înalte cerințe de securitate și stabilitate, demonstrate prin certificări conform unor standarde ISO precum 27001 sau 20000 – Telekom este unul din acești furnizori în piaţa din România.