De la firme de avocatură, precum Andreea Dumitru și Asociații, deschise în New York cu 500 de dolari, și până la afaceri începute cu 1000 sau 2000 de euro, precum LinksPR sau PlaYouth, românii dau dovadă de multă ingeniozitate atunci când vine vorba de antreprenoriat. „Pe lângă servicii, pentru a începe un business cu bani puțini poți produce mici obiecte sau poți dezvolta propriile aplicații sau platforme online, dacă ești un programator cu viziune”, spune Constantin Stanciu, cofondatorul Upgrader. În opinia sa, acum, mai mult ca niciodată, avem acces la servicii foarte ieftine sau chiar gratuite pentru a demara un startup. „Reversul medaliei este că, la început, trebuie să investești timp să le descoperi și să înveți să le utilizezi singur. Aici mă refer la site, promovare pe social media, email, platforme de newsletere, CRM, blog, campanii de promovare Google sau Facebook. De exemplu, platformele de tip Fiverr.com îți promit crearea unui logo începând cu 5 euro, în timp ce pe Facebook, cu 100 de lei, îți poți promova serviciul către o bază de câteva mii de persoane, foarte clar targetate”, explică antreprenorul. Pe lângă aceste instrumente, în momentul de față avem acces facil la informație, iar internetul muslește de cursuri online gratuite,  materiale video, cărți, programe de antreprenoriat, incubatoare și evenimente de business networking. 

Antreprenoarea Andreea Dumitru, de exemplu, și-a fondat firma de avocatură Andreea Dumitru și Asociații investind 500 de dolari, bani cu care a achiziționat un computer și o imprimantă. A ajuns în America cu zece dolari în buzunar, ghidată de un singur gând: să realizeze ceva. A avut mai multe joburi, printre care redactor și contabil, pentru ca în final să își transforme visul în realitate: să aibă propriul business.  „La acea vreme, închiriasem prin barter un birou, în cadrul unei firme de consultanță de pe Wall Street – eu foloseam spațiul și, în schimb, îi ajutam cu evidența contabilă”, își amintește acum, când businessul său are venituri de peste jumătate de milion de dolari. Printre planurile sale de dezvoltare, și-a propus să preia o altă firmă americană și să ajungă la venituri de un milion de dolari.

Un alt exemplu este antreprenorul Ștefan Alexiu, care împreună cu Vlad Merticaru, a pornit un business în PR cu 1000 de euro. Cei doi aveau experiență după în comunicare, presă și cercetare de marketing. „În 2008, atunci când Tăriceanu anunța că dansăm pe Titanic, am decis să dăm drumul propriei agenții de comunicare. Am cumpărat un laptop nou și a trebuit să plătim chirie pe o cameră într-un birou, plus internet și telefonie, investiție de 1000 de euro. Am demarat faza de căutare de clienți și în două-trei luni afacerea s-a putut susține”, povestește Ștefan Alexiu. Businessul pe care îl conduce, a avut în 2016 afaceri de circa 900 de mii de lei. 

Iar exemplele nu se opresc aici. După jumătate de an de testat idei și conturat un program de vară pentru educația celor mici, dorindu-și să pună mare accent pe relația dintre părinte și copil, Ana Bacioi, alături de prietena sa, Ana Maria Mîndruță, au gândit un plan de afaceri care avea să le aducă 1.500 de euro, în urma unui pitch susținut pe parcursul celor 9 luni în care au urmat programul Incubatorul de Afaceri, organizat de Universitatea Alternativă și susțint de ING Bank. După șapte luni, tinerele și-au amortizat investiția, iar anul trecut, PlaYouth (businessul lor) a avut afaceri de circa 25.000 de lei, dintre care 20% profit. Până la finele lui 2017, ele și-au propus să tripleze cifra de afaceri și să gestioneze mai bine cheltuilele. „Cheltuielile inițiale au fost cele legate de materialele educaționale, care ne-au ajutat să testăm activitățile pe care doream să le organizăm, marketing – identitate vizuală și website. Apoi au urmat cheltuielile pentru a urma toți pașii înființării firmei: jurist, contabil, notar, hârtii și multe întâlniri premărgătoare”, își amintește Ana Bacioi.  

Un alt antreprenor, Mihai Vînătoru, a deschis cu 2000 de euro Digital Workforce, un business care a ajuns la un rulaj de jumătate de milion de euro în 2016, mai mult cu 80% față de anul antrerior. Iar pentru 2017, antreprenorul estimează o dublare a cifrei de afaceri, în condițiile unui nivel de profitabilitate netă de circa 15-20%.  La început a investit în calculatoare, birouri și licențe software și a pus la bătaie cei zece ani de experiență cumulată în SEO și eCommerce. Conform spuselor sale, elementele caracteristice oricărui start-up sunt: utilizarea laptopurilor și a telefoanelor personale, desfășurarea activității într-un spațiu mai mic, acces limitat la instrumente premium de analiză etc. „Ca sursă de finanțare în această primă fază, putem menționa economiile personale, alături de încasările de la primii clienți”, explică el.