Start-up-urile, companiile de pariuri sportive sau profesiile liberale sunt contribuabili care acuză Fiscul de abuzuri atât când vine vorba de controale, cât şi prin aplicarea unei legislaţii care le îngreunează activitatea. Asta în timp ce, de curând, a intrat în vigoare cea mai recentă amnistie fiscală, pentru cei cu datorii neachitate până la 30 septembrie 2015. Contribuabilii restanţieri pot beneficia de anularea penalizărilor de întârziere şi a unei cote de 54,2% din dobânzile de întârziere dacă achită impozitele scadente până la data de 31 martie 2016.

Noua legislaţie, intrată în vigoare la începutul anului, cere noii companii un dosar foarte stufos pentru obţinerea codului de TVA. Administratorii trebuie să depună inclusiv diploma de licenţă la dosar şi trebuie să aibă recomandare de la trei prieteni, şi nici atunci nu e sigur că obţin codul de TVA. Ba chiar trebuie să declare fiecare leu pe care l-au câştigat în ultimul an. Dacă venitul este zero, este o problemă pentru ANAF. De asemenea, un criteriu eliminator este sediul social al firmei. Dacă acesta nu este în proprietatea unuia dintre administratori, atunci cererea nu e privită cu ochi buni. Pe lângă dosar, reprezentanţii firmelor sunt chemaţi la interviuri în care trebuie să explice pe larg ce vor să facă. Dacă unul dintre administratori a mai avut o companie a cărui activitate a fost suspendată, şansele să obţină girul ANAF sunt aproape nule. Iar analiza dosarului durează chiar şi câteva luni. Mai grav e că ANAF nu explică şi nu justifică decizia de a refuza codul de TVA. Astfel că refacerea dosarului este un joc de noroc. În cifre lucrurile stau descurajator: peste 11.000 de firme noi au cerut în 2015 cod de TVA. Puţin peste 5.000 de companii au fost de bună credinţă, în opinia Fiscului. Restul au primit un refuz cateogric, patronii acestora fiind suspectaţi că vor să facă evaziune fiscală.

Pariurile sportive la control!

Un alt exemplu în acest sens este dat de controalele ANAF la casele de pariuri sportive, caz în care industria jocurilor de noroc acuză că instituţia statului urmăreşte falimentarea unei întregi ramuri a economiei. ANAF a declanşat, în ultimul trimestru al acestui an, o amplă acţiune de control, care vizează toţi operatorii de pariuri tradiţionale, şi în cadrul căreia recalculează impozitul datorat. Controlul însă nu este problema operatorilor. Ci modalitatea de calcul a impozitului pe venitul organizatorului. Termenul de „venit al organizatorului” este interpretat diferit de către părţile implicate. Societăţile din domeniu au plătit impozitul de 5% din venit, din care au scăzut premiile plătite. Greşit!, spun inspectorii ANAF. Trebuie să plătească impozitul raportat la încasări, fără să se scadă premiile în prealabil. „Reprezentanţii ANAF omit absolut eronat că operatorul de pariuri plăteşte şi premii, astfel că venitul total este, de fapt, diferenţa reprezentată de ‚încasări minus premii‘, realitate transpusă în legislaţie la nivelul legii speciale privind organizarea şi exploatarea de jocuri de noroc, OG 77 / 2009”, susţin reprezentanţii Romanian Bookmakers, Patronatul Operatorilor de Pariuri din România.

Preşedintele Oficiului Naţional pentru Jocurile de Noroc, Odeta Nestor, este de partea companilor din domeniu. “ANAF interpretează eronat venitul obţinut din operarea de jocuri de noroc şi că această interpretare trebuie să fie aceeaşi cu cea folosită de ONJN la calculul taxei de autorizare, conform OUG nr. 77/2009”, ne-a declarat aceasta. La rândul lor, inspectorii ANAF susțin că sunt acoperiţi de o decizie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.

Preţurile de transfer la IMM-uri

Firmele cu afaceri peste 50.000 de euro au parte de un proiect legislativ care le dă fiori.  „Patronatul Serviciilor Private din România (PSPR) a luat cunoștință cu preocupare de o nouă încercare a ANAF de a deturna sensul unor acțiuni normale de control și a forța limita unor prevederi necesare din Codul fiscal, respectiv dreptul organelor de inspecție fiscală de a retrata tranzacții comerciale într-o perioadă de 5 ani”, se arată într-un comunicat al Patronatului. Organizaţia susţine că la ANAF există un proiect de ordin al preşedintelui instituţiei prin care se dorește ca toate companiile din România, cu cifre de afaceri mai mari de 50.000 de euro pentru servicii și 100.000 euro pentru producție, să întocmească dosare pentru prețuri de transfer.

„După ani de zile în care ANAF nu a făcut controale la marile companii – cele care folosesc curent la nivel internațional metoda prețurilor de transfer pentru realizarea „optimizării fiscale” -, se încearcă acoperirea acestor lipsuri prin măsuri care să crească inutil costurile companiilor din categoria IMM-urilor”, se menţionează în comunicat. 

Conform Patronatului, este greu de înțeles și de acceptat de către mediul de afaceri necesitatea unei astfel de măsuri, în condițiile în care consolidarea fiscală pentru companiile românești nu este posibilă, discriminându-le față de companiile străine. „Practic, se încearcă promovarea unor măsuri fără acoperire logică și fiscală. Companiile românești, indiferent la ce prețuri lucrează în cadrul operațiunilor comerciale între firmele afiliate, nu pot transfera profitul în afara României, se subliniază în comunicatul citat.  În consecinţă, PSPR apreciază că măsura propusă nu va face decât să crească arbitrarul controalelor inspectorilor ANAF, să ducă la creșterea costurilor cu serviciile de consultanță pentru întocmirea dosarelor de prețuri de transfer și la creșterea cheltuielilor pentru soluționarea litigiilor în justiție. „Totodată, până la obținerea unor decizii irevocabile în justiție, vom asista la instituirea de popriri, sechestrări de bunuri și conturi, acțiuni care vor afecta grav activitatea companiilor vizate de controale. Nu în  ultimul rând, măsura va genera noi surse de corupție”, subliniază reprezentanţii mediului de afaceri.

Obligativitatea întocmirii dosarului preţurilor de transfer este cuprinsă în Codul de procedură Fiscală care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2016, însă detaliile privind pragurile de la care devine obligatoriu dosarul, termenele de depunere şi conţinutul acestuia vor fi stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF. În prezent, dosarul se întocmeşte doar la cererea Fiscului, într-un termen de trei luni, maximul prevăzut de lege. 

„Funcţionarii ANAF au o abordare eronată cu privire la interpretarea venitului obţinut din jocurile de noroc în cursul controalelor efectuate la companiile de pariuri tradiţionale din România. Prin această greşeală de interpretare, date fiind controalele începute sau anunţate la nivelul operatorilor de pariuri tradiţionale din România, ANAF este pe cale să cauzeze falimentarea a unei întregi ramuri economice, care în prezent asigură o colectare bugetară de aproximativ 120 de milioane de euro anual.“
reprezentanţi Romanian Bookmakers

„În data de 11.12.2013, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a admis recursul formulat de ANAF în dosarul nr. 10248.1/2/2010 şi a pronunţat decizia irevocabilă nr. 7695/2013, prin care a constatat faptul că: (…) impozitul pe venit de 5% se aplică asupra veniturilor totale realizate de reclamantă din activitatea de pariuri sportive, fără ca acestea să fie diminuate prin acordarea premiilor sau altor cheltuieli“

reprezentanţi ANAF

4.867 de firme noi nu au primit cod de TVA în 2015 de la ANAF