CITEŞTE ŞI

Transporturi si Infrastructura

CFR Marfă, împinsă spre insolvență

Autor: |

Operatorul naţional de transport feroviar de marfă se îndreaptă cu paşi repezi spre insolvenţă. Iar această cale i-a fost “pregătită” de managementul defectuos şi de deciziile autorităţilor din ultimii doi ani.

La începutul anilor 2000, CFR Marfă era singurul operator de transport de marfă pe calea ferată şi avea aproape 30.000 de salariaţi. După cinci ani, perioadă în care au intrat pe această piaţă operatorii privaţi, compania a pierdut peste 20% din cotă, renunţând la o treime din salariaţi. În urmă cu doi ani, conform datelor Consiliului Concurenţei, cota de piaţă a CFR Marfă scăzuse sub 49%, iar numărul de angajaţi a coborât sub 10.000.

Revenind la perioada de dinainte de criză, în anul 2007 - atunci când ministrul transporturilor de la acea vreme Ludovic Orban estima compania la un miliard de euro -, nimic nu previziona vremurile tulburi care urmau să se abată asupra companiei. De-a lungul anilor, CFR Marfă a fost căpuşată atât din interior, cât şi din exterior. Iar lucrurile sunt deja cunoscute: directori plecaţi la concurenţă - şi nu singuri, ci cu două-trei contracte în buzunar, management defectuos şi starea infrastructurii rutiere. Mai trebuie precizat faptul că toate politicile autorităţilor centrale au fost în avantajul transportului rutier, în detrimentul căii ferate. Ultimul exemplu în acest sens este chiar decizia Guvernului Ponta de a înapoia transportatorilor rutieri o parte din acciza la carburanţi, introdusă de la 1 aprilie 2014 cu scopul „declarat“ de modernizare a infrastructurii rutiere.

De cinci ori mai puţini angajaţi

Conducerea companiei a anunţat zilele trecute că a demarat procedurile de disponibilizare a nu mai puţin de 2.500 de salariaţi, urmând ca personalul să ajungă la 6.000 de angajaţi. Aşa cum precizam şi mai sus, la începutul anului 2000, la CFR Marfă erau aproape 30.000 de salariaţi. În urmă cu două luni, sindicatele au ajuns la un rezultat comun cu autorităţile şi conducerea companiei asupra unui program de restructurare care viza doar 1.400 de persoane. Tot ce trebuia făcut era obţinerea avizului FMI. Preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Mitică, ne-a declarat că „vom avea sincope majore pentru a asigura continuitatea trenurilor“. Potrivit lui, FMI a agreat la ultima întâlnire din iunie disponibilizarea a doar 1.400 de salariaţi ai CFR Marfă, dar a doua zi după discuţia premierului cu delegaţia cifra a urcat din nou la 2.500. „Reducerea CAS cred că a fost făcută cu sacrificarea celor 2.500 de salariaţi ai CFR Marfă“, spune Mântescu, precizând că are mari temeri legate de promisiunile autorităţilor referitoare la plăţile compensatorii. „Au aprobat un act normativ care vizează plata acestora doar pentru acest an. Din 2015 nu ştim ce se va întâmpla. Există riscul pentru cei plecaţi de a nu-şi mai primi drepturile“, susţine liderul sindical. Iar deciziile proaste nu se opresc aici.

Participarea la licitaţia organizată de Complexul Energetic Oltenia, cu o valoare estimată la 400 mil. lei, stă ca demonstraţie în căpuşarea companiei. Au fost pregătite 6 plicuri cu preţuri diferite, iar oferta depusă de CFR a fost cu 1 milion de lei mai mare decât cea a asociaţiei condusă de Grup Feroviar Român (256 mil lei la 255 mil. lei).

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TRANSALPINA, închisă între Novaci și Rânca

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

Circulaţie îngreunată de ninsoare pe autostrada Sibiu - Deva

Transporturi si Infrastructura

02 decembrie 2016

TED Talks: Cum ar arăta o lume fără șoferi?

Transporturi si Infrastructura

29 noiembrie 2016

Homor: O mare parte dintre contractele de deszăpezire au fost semnate

Transporturi si Infrastructura

29 noiembrie 2016

Noi licitații pentru tronsonul Suplacu de Barcău - Borş

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.