Actualul executiv lasă în biroul de la Palatul Victoria o adevărată „bombă“ pentru viitorul guvern, planificând privatizarea CFR Marfă începând cu primul trimestru al anului 2018. Cu toate acestea, în momentul de față, reorganizareea companiei CFR Marfă și scoaterea la privatizare rămâne doar la nivel de strategie.

Mai mult, Comisia Europeană nu s-a pronunțat în cazul ajutorului de stat acordat statului pentru CFR Marfă în valoare de 380 milioane euro. Potrivit unui răspuns transmis de Ministerul Transporturilor revistei Capital, eventuala investigație derulată de Comisia Europeană, cu privire la susceptibilitatea unui ajutor de stat neconform față de CFR Marfă, se poate desfășura pe un termen mediu de doi ani.

În această situație privatizarea CFR Marfă se îndreaptă spre al doilea eșec după ratarea vânzării din vara anului 2013. Guvernul tehnocrat și Ministerul Transporturilor reușesc doar să creioneze strategii fără a realiza niciun pas concret spre privatizarea societății CFR Marfă.

Întrebați dacă planul de privatizare include și datoriile istorice ale companiei CFR Marfă convertite în acțiuni, oficialii Ministerului Transporturilor, au precizat că în anul 2013, Comisia Europeană a fost de acord cu conversia datoriilor CFR Marfă în acţiuni. „Ulterior, din cauza nefinalizării acestui proces de privatizare, Comisia Europeană a menţionat faptul că, cel mai probabil va declanșa o procedură de investigaţie privind măsurile de ajutor de stat acordate în favoarea CFR Marfă. Includerea în planul de privatizare a CFR Marfă a pachetului de acțiuni emise ca urmare a conversiei datoriilor companiei, în baza prevederilor legale se va realiza în funcție de derularea eventualei investigații de către Comisia Europeană și în conformitate cu strategia de privatizare a CFR Marfă, ce va fi aprobată de către Guvern, conform prevederilor legale“, conform răspunsului primit de la Ministerul Transporturilor.

„Scenariul privatizării ar fi fost mai avantajos decât scenariul lichidării“

Oficialii Ministerului Trabsporturilor ne-au mai explicat că decocamdată nu se poate discuta dacă CFR Marfă va returna ajutorul de stat prin care i s-a convertit în acțiuni o parte din datorii în anul 2013. „În contextul măsurilor luate la nivel național în anul 2013 pentru întărirea disciplinei economico-financiare, în vederea privatizării CFR Marfă, prin strategia de privatizare aprobată prin H.G. nr. 46/2013, s-a dispus efectuarea unui studiu, de către un consorțiu de societăți de consultanță, care au evaluat opțiunile pe care le avea la dispoziție acționarul societății pentru a soluționa problema debitelor înregistrate de CFR Marfă către ANAF și CFR SA – ipoteza lichidării societății versus ipoteza privatizării acesteia. Concluziile studiului au arătat că scenariul privatizării ar fi fost mai avantajos pentru acționar decât scenariul lichidării societății, astfel că adoptarea unui mecanism de stingere a datoriilor, prin conversia acestora în acțiuni, în vederea privatizării nu implică elemente de natura ajutorului de stat, concluzie care reflectă și poziția statului român în această speță. (…). Până la data definitivării unei eventuale investigații derulată de Comisia Europeană, cu privire la susceptibilitatea unui ajutor de stat neconform, investigație ce se poate desfășura pe un termen mediu de doi ani, este prematur a se discuta de posibilitatea returnării ajutorului de stat, care la această dată nici nu este declarat ori investigat, de nicio parte, ca atare“, ne-au mai precizat oficialii MT.

Costescu: „CFR Marfă va returna ajutorul de stat în 2018“

În luna mai, fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu declara că CFR Marfă va returna ajutorul de stat în valoare de 380 milioane euro în anul 2018. „Obiectivul final pentru a putea scăpa de spectrul acestui ajutor de stat, care trebuie returnat, este privatizarea companiei, dar nu cu orice preț, ci încercând să se obțină un preț cât mai bun pentru statul român. CFR Marfă este într-o situație dificilă după ce, în anul 2013, la ultima încercare de privatizare, i s-a convertit în acțiuni o parte din datorii, iar această privatizare nu s-a finalizat. Doamna comisar de la DG Competition ne-a pus în vedere să găsim niște soluții pentru acest lucru. Soluția ar fi fost returnarea acestor bani, care sunt puțini, către statul român. Este vorba despre 380 milioane de euro. Evident că aceasta ar duce automat la închiderea și lichidarea imediată a companiei. Nu este ceea ce ne dorim“, spunea Costescu.