De-a lungul timpului marketingul digital a evoluat substanţial, acum brandurile au spaţii media, publicaţii, iar firmele comunică direct cu clienţii. Mediul digital a devenit locul ideal pentru crearea experienţelor de brand. Iar Maia Novolan a identificat o oportunitate în această piaţă şi acum se poate lăuda cu faptul că Syscom Digital a derulat campanii pentru Coca-Cola, Murfatlar, LG, McDonald’s, Nescafe, Fanta, Alexandrion sau Unilever şi Procter&Gamble.

Începuturile sunt întotdeauna dificile

Ea crede că simţul antreprenorial l-a avut dintotdeauna, pentru că atunci când a fost un simplu angajat al MediaPro, spune că şi-a tratat job-ul cu atenţia pe care ar fi acordat-o propriei afaceri. A absolvit Politehnica, fiind de profesie inginer, iar între timp a urmat cursuri de Time Management şi vânzări, pentru ca, ulterior să se înscrie la un program american de Executive EMBA. După doi ani de EMBA, Maia Novolan a urmat un master de Comunicare şi Promovare a afacerii, apoi un curs de certificare în management financiar.

Prima decizie dificilă pe care a luat-o a fost să renunţe la meseria de inginer şi să dea o şansă carierei de antreprenor. Avea 23 de ani, prea puţină experienţă şi minime surse de informare, în contextul în care, atunci nu exista internet în ţară. În 1996 a renunţat la businessul pornit şi s-a angajat la Media Pro, unde în doi ani a devenit dintr-un simplu comercial executiv, director executiv. „Aceasta era funcţia maximă pe care o puteam avea în divizia în care lucram. Au fost nişte ani foarte frumoşi, în care am dezvoltat proiecte de marketing interactiv de mare sonoritate, folosind tehnologia aferentă momentului“, îşi aminteşte ea. La îneputul anilor 2000, a decis să demisioneze, fiind convinsă că are o altă menire. În 2002, şi-a înfiinţat cea de-a doua firmă, cu specific de mobile marketing. Lucrase câţiva ani în telekom şi marketing interactiv, astfel că a găsit o oportunitate în utilizarea telefoniei mobile pentru dezvoltarea de proiecte de marketing şi a creat o afacere cu care a făcut pionierat în acest segment. „Sunt considerată veteran al mobile marketing-ului din România, împreună cu alţi doi-trei colegi, noi fiind cei care am dezvoltat şi educat piaţa“, mai spune ea.

Reinventarea unui business

Timpul a trecut, lucrurile nu au fost tocmai uşoare, şi în 2009 a hotărât să o ia de la zero şi să înfiinţeze o nouă agenţie de marketing interactiv. Pentru că interactivitatea şi interacţiunea cu consumatorii, cumpărătorii, ascultătorii, telespectatorii, „i-au intrat în vene“ şi a dezvoltat un instinct în a şti cum vor reacţiona şi dacă un anumit tip de proiect va avea succes sau nu, în plină criză economică Maia Novolan investea 120.000 de euro în infrastructura IT şi lua naştere Syscom Digital. „Un gest considerat la vremea aceea sinucigaş, având în vedere că un business ca al nostru nu se face cu cinci oameni şi cinci laptopuri, aşa cum pornesc cele mai multe agenţii de publicitate, marketing sau PR. La noi e vorba de infrastructură IT solidă, de servere ultraperformante, de conexiuni directe cu operatori de telefonie, de back-ups la back-ups pentru servere, pentru conexiuni internet, pentru energie electrică, de protocoale de securitate a datelor, costurile fiind mari“, povesteşte ea. Cu reputaţia câştigată în anii anteriori, clienţii şi proiectele mari nu au întârziat să apară, astfel că şi-a recuperat investiţia în mai puţin de doi ani.

Marketingul nu poate exista fără mediul digital

În opinia sa, marketingul actual nu poate exista fără “o felie“ importantă de digital, iar cel viitor va fi în proporţie majoritară marketing digital. “Pentru mine, digitalul este cel mai frumos domeniu, cel mai motivant şi cel mai ofertant, îmbinarea dintre creativitate, strategie, cifre şi tehnologie, părându-mi-se cea mai complexă şi atractivă combinaţie.Nu e simplu să performezi. În digital nu te poţi baza pe manual sau pe ce ai învăţat la cursuri. Trebuie să te informezi permanent, să urmăreşti tot felul de proiecte noi care apar, să fii la curent cu evoluţia tehnologică, să urmăreşti cum evoluează piaţa şi comportamentul consumatorilor“, este de părere antreprenoarea.

5 lecţii pe care le-a învăţat prin prisma businessului

1    Învinge teama şi riscă chibzuit!
2    Alege cu atenţie partenerii de afaceri şi colaboratorii!
3    Menţine-te informat permanent!
4    Răsplata vine doar după plată (munca)!
5    Time Management şi prioritizare!